دنیای‌اقتصاد- در حالی که خبرگزاری‌های داخلی به نقل از منابع خبری آگاه در تهران خبر داده‌اند که پاسخ ایران به پیش‌نویس مورد توافق غرب برای بحث هسته‌ای فردا ارائه خواهد شد، رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس پیشنهاد کرده است که برای ارائه تضمین لازم به تهران، پیش‌نویس به صورت تدریجی اجرا شود،. به این صورت که ارسال اورانیوم به روسیه گام‌به‌گام و دریافت سوخت 20درصد غنی‌شده هم به همین صورت باشد و این طور نباشد که ایران همه سوخت را یکجا تحویل دهد.

فرانسه تهدیدات خود علیه ایران را تکرار کرد
پاسخ ایران به آژانس تا فردا
اتحادیه اروپا: ایران پیشنهاد آژانس را بپذیرد
دنیای اقتصاد- در حالی که مقامات کشورمان تاکنون درباره پیشنهاد آژانس اتمی‌برای تامین سوخت رآکتور اتمی ‌تهران پاسخی ارائه نکرده‌اند، وزیر خارجه فرانسه در اظهاراتی شتابزده تهدید کرد که اگر موضوع هسته‌ای ایران با مذاکره حل نشود، احتمالا اسرائیل به ایران حمله خواهد کرد.
او همچنین مدعی شد که فعالیت‌های صلح‌آمیز ایران، ماهیت نظامی ‌دارد و اسرائیل، بمب هسته‌ای ایرانی را تحمل نخواهند کرد. در همین حال، دیروز یک منبع آگاه در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در ارزیابی ایران از پیش‌نویس تامین سوخت رآکتور تهران گفت که ایران ظرف دو روز آینده (تا روز پنج‌شنبه) به پیش‌نویس تامین سوخت رآکتور تهران که از سوی محمد البرادعی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌ ارائه شده، پاسخ خواهد داد.
همچنین شبکه تلویزیونی العالم به نقل از یک مقام ایرانی آگاه خبر داد که ایران در پاسخ خود به پیش‌نویس توافق وین خواستار اصلاحات مهمی‌ خواهد شد. به گزارش گروه ایرنا، العالم روز سه‌شنبه به نقل از یک مقام آگاه که نامی ‌از وی نبرد، اعلام کرد که ایران با چارچوب کلی این پیش‌نویس موافقت خواهد کرد، اما خواستار انجام اصلاحات مهمی‌ در آن است.
در این میان اتحادیه اروپا هم نا خرسندی خود را از اینکه ایران هنوز به پیشنهاد آژانس پاسخ نداده است، اعلام کرد. به گزارش بی‌.بی.سی وزیران خارجه اتحادیه اروپا در نشستی در شامگاه دوشنبه از ایران خواستند تا پیشنهاد آژانس را بپذیرد. وزارت خارجه آمریکا نیز خبر داده است که خاویر سولانا، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در تلاش برای ترتیب دادن یک دیدار دیگر بین گروه ۱+۵ و ایران است. این مساله به مذاکره بین سولانا و مقامات ایرانی بستگی دارد، اما هنوز چیزی در زمینه دیدارهای بعدی تصمیم‌گیری نشده است. به گزارش ایسنا، اظهارات برنارکوشنه درحالی صورت می‌گیرد که منوچهر متکی وزیر خارجه‌ کشورمان، دوشنبه در این باره گفت: ما رژیم صهیونیستی را در برهه‌ کنونی در ضعیف‌ترین وضعیت خود می‌دانیم. همان‌گونه که بسیاری از صاحب‌نظران و رهبران دنیا بیان می‌کنند، دانش را نمی‌توان با بمباران از بین برد و ما چنین جراتی را در رژیم صهیونیستی برای حمله به ایران نمی‌بینیم.
به گزارش پایگاه اینترنتی آنتی‌وار، کوشنه همچنین گفت که به عقیده وی تحریم‌ها راهی موثر برای برخورد با ایران نیستند؛ چرا که تنها به طبقات پایین جامعه فشار آورده و تاثیری روی قدرتمندان ایران ندارد. اگرچه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ‌تاکید کرده است که در تهدید نسبت داده شده به برنامه هسته‌ای غیرنظامی‌ ایران اغراق شده است، رژیم صهیونیستی بارها تهدید کرده است در صورتی که جامعه بین‌المللی ایران را مجبور به کنار گذاشتن آن نکند، به تاسیسات هسته‌ای تهران حمله خواهد کرد. به گزارش پایگاه اینترنتی آر.تی.تی. نیوز، کوشنه با تکرار اتهامات غرب مبنی بر نظامی‌ بودن برنامه هسته‌ای ایران مدعی شد: آنها (اسرائیلی‌ها) یک بمب ایرانی را تحمل نخواهند کرد. ما همگی این را می‌دانیم، بنابراین این یک ریسک اضافی است و به همین دلیل ما باید از شدت تنش‌ها بکاهیم و این مشکل را حل کنیم. وزیر خارجه فرانسه در عین تاکید بر اینکه زمان در حال گذر است، گفت: امیدواریم بتوانیم حرکت به سوی یک درگیری را متوقف کنیم. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ‌بارها تاکید کرده است که هیچ مدرکی مبنی بر نظامی ‌بودن برنامه هسته‌ای ایران وجود ندارد.
گفت‌و‌گوی تلفنی ۱+۵ با یکدیگر
پیش از اظهارات عجیب کوشنه، وزارت خارجه‌ آمریکا اعلام کرده بود که 1+5 روز دوشنبه درباره لزوم حفظ فشار متحدانه بر روی ایران در حالی که تهران پیشنهاد ‌سازمان ملل را که هدف آن پایان دادن به بحران برنامه هسته‌ای تهران است سبک و سنگین می‌کند، صحبت کردند. به گزارش ایسنا، یان‌کلی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه گفت که نمایندگان پنج عضو دائم شورای امنیت‌سازمان ملل (آمریکا، انگلیس، روسیه، چین، فرانسه) به علاوه آلمان تلفنی با یکدیگر صحبت کردند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، کلی گفت: آنها درباره لزوم اتحاد ۱ + ۵ در رویکردمان درباره برنامه هسته‌ای ایران صحبت کردند. وی گفت که خاویر سولانا، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در تلاش برای ترتیب دادن یک دیدار دیگر بین گروه ۱ + ۵ و ایران است. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: این مساله به مذاکره بین سولانا و مقامات ایرانی بستگی دارد، اما هنوز چیزی در زمینه دیدارهای بعدی تصمیم‌گیری نشده است.
1+5 اولین دیدار خود را با ایران در اوایل ماه اکتبر در ژنو انجام دادند. طبق پیشنهاد آژانس، ایران بخش عمده اورانیوم خود را با غنای پایین به یک کشور خارجی همانند روسیه می‌فرستد تا به سوخت هسته‌ای تبدیل شود. آمریکا، فرانسه و روسیه حمایت خود را از این طرح اعلام کرده‌اند.
مسکو مصالحه نمی‌کند
پایگاه خبری یو‌اس‌نیوز در گزارشی تحلیلی به مواضع آمریکا و روسیه در قبال ایران پرداخت و تاکید کرد که اگرچه آمریکا در تلاش برای همراه کردن مسکو با رویکرد این کشور در قبال اعمال تحریم‌ها علیه ایران طرح نصب سیستم دفاع موشکی در اروپا را کنار گذاشته است، اما به نظر می‌رسد مسکو قصد مصالحه با آمریکا در قبال ایران را ندارد. به گزارش ایسنا، پایگاه خبری یو‌اس‌نیوز، در این گزارش آورده است: چند روز پس از آنکه دولت باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا خبر کنار گذاشته شدن طرح نصب سیستم دفاع موشکی آمریکا در اروپای مرکزی را داد دیمیتری مدودوف، رییس‌جمهور روسیه اعلام کرد که مسکو ممکن است از اعمال تحریم‌ها علیه ایران حمایت کند که این یک تغییر چشمگیر در سیاست روسیه و مصالحه‌ای در قبال آمریکا بود.
اما امید واشنگتن هفته گذشته با ضربه سختی روبه‌رو شد. اول اینکه سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه از این تغییر عقب‌نشینی کرد و گفت: «به عقیده ما تهدیدات، تحریم‌ها و تهدید اعمال فشار در موقعیت کنونی نتیجه معکوس خواهد داشت». ولادیمیر پوتین، نخست‌وزیر روسیه نیز روز بعد در سفر به چین گفت‌وگو درباره اعمال تحریم‌ها علیه ایران را «زودهنگام» خواند. این بی‌اعتنایی بسیار شدید بود، چرا که اظهارات لاوروف مدت کوتاهی پس از دیدار با هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا در مسکو که برای گفت‌وگو درباره پاره‌ای از مسائل از جمله برنامه هسته‌ای ایران با مقامات روسی به مسکو سفر کرده بود، بیان شد. در حالی که مدودف ظاهرا در خلوت موضعش را در قبال تحریم‌های ایران به کلینتون ابراز داشته است، به نظر می‌رسد که تلاش‌های آمریکا هنوز نتیجه‌ای نداده است.

پیشنهاد ارسال گام به گام اورانیوم به روسیه
رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس پیشنهاد تازه ای را در خصوص تحویل سوخت نیروگاه‌های هسته‌ای از غرب مطرح کرد. علاءالدین بروجردی در گفت‌وگو با ایلنا، در خصوص پیشنهاد البرادعی که ایران اورانیوم ۵/۳‌درصد غنی شده خود را تحویل دهد، پیشنهاد کرد: ایران می‌تواند این کار را در چند مقطع و به صورت بخش بخش انجام دهد تا به نوعی تضمین لازم را برای تامین سوخت بگیرد. وی در تبیین این پیشنهاد تصریح کرد: منظورم این است که بخشی از سوخت ۵/۳‌درصد غنی شده را تحویل کشورهای طرف توافق بدهیم و وقتی سوخت ۲۰‌درصد غنی شده را تحویل گرفتیم، ۵/۳‌درصد بعدی را تحویل دهیم، یعنی بدین صورت نباشد که همه سوخت خود را یکجا تحویل دهیم.