تداوم وضع فعلی جهان ممکن نیست

دنیای اقتصاد- بیان ضرورت تغییر جهان در شصت و چهارمین مجمع عمومی‌سازمان ملل توسط محمود احمدی‌نژاد، خروج برخی از دیپلمات‌های بلند پایه غربی به هنگام سخنرانی وی‌ و به نمایش گذاشتن تصویر الشربینی زن محجبه‌ای که در یکی از دادگاه‌های آلمان به ضرب چاقو کشته شد، توسط احمدی‌نژاد در جریان گفت‌وگو با یکی از شبکه‌های تلویزیونی آمریکا مهمترین رویدادهای مربوط به حضور هیات ایرانی در مجمع عمومی سازمان ملل است. محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهور ایران بامداد پنجشنبه به وقت تهران در شصت و چهارمین مجمع عمومی‌سازمان ملل در نیویورک سخنرانی کرد. وی در سخنرانی خود تلاش کرد تا در قالب شش نکته ابعاد تحول و تغییراتی را که باید در جهان ایجاد شود، با سران سایر کشور‌ها در میان بگذارد.

وی با بیان این که ادامه وضع موجود حاکم بر جهان ممکن نیست، گفت: دیگر نمی‌شود با ایجاد دارایی‌های کاذب کاغذی، معادل ده‌ها هزار میلیارد دلار ثروت غیر واقعی را به اقتصاد جهان تزریق کرد و با ایجاد کسری بودجه‌های شدید، تورم و مشکلات اقتصادی و اجتماعی را به دیگران منتقل کرده و ثروت دیگران را به اقتصاد برخی دولت‌های خاص منتقل نمود. وی افزود: ماشین اقتصاد سرمایه داری لجام گسیخته با تنظیمات ناعادلانه به پایان راه رسیده و از کار افتاده است و این معادله یک سویه قابل دوام نیست. دوران تحمیل اندیشه سرمایه داریِ بی‌عاطفه و تحمیل سلیقه و علاقه یک گروه خاص بر جامعه جهانی، توسعه سلطه بر جهان به نام جهانی‌سازی و عصرِ برپایی امپراتوری‌ها به پایان رسیده است. دوران تحقیر ملت‌ها و اعمال سیاست‌های دوگانه و معیارهای چندگانه سپری شده است. رییس جمهور اظهار کرد: حل مشکلات جهانی و برپایی عدالت و صلح جز با عزم عمومی‌و همراهی همه ملت‌ها و دولت‌ها غیرممکن است. دوران قطب‌بندی‌های ناشی از نظام سلطه و حکومت چند دولت معدود برجهان به پایان رسیده است. امروز باید با یک تعهد جمعی، در برابر وضع موجود قیام کنیم، تغییر و تحول را جدی بگیریم و در یک مشارکت و مجاهدت عمومی‌تلاش کنیم تا همگی به ارزش‌های اخلاقی و انسانی و فطری رجعت نماییم.

در همین چارچوب، احمدی‌نژاد چند پیشنهاد ارائه کرد. اصلاح ساختار سازمان ملل و تبدیل آن به یک سازمان روزآمد و کاملا مردمی، اصلاح ساختارهای اقتصادی و برپایی مناسبات اقتصادی اخلاقی و انسانی، اصلاح مناسبات سیاسی بین المللی، بنا نهادن روابط برپایه صلح و دوستی پایدار، ریشه‌کنی مسابقات تسلیحاتی و سیاسی خانمان‌برانداز و خلع سلاح اتمی، شیمیایی و بیولوژیکی از جمله پیشنهادات وی بود.

رییس جمهور ایران، اما در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل با برخی از سران کشور‌ها دیدار و گفت‌وگو کرد. وی در دیدار رییس‌جمهور برزیل با اعلام این که ایران بارها اعلام کرده حل مسائل و مشکلات منطقه راهکار نظامی‌ندارد، گفت: ما فکر می‌کنیم شعار تغییر آقای اوباما باید هر چه زودتر جنبه عملی پیدا کند؛ زیرا تغییر نیاز جدی جهان امروز است و همه دنیا منتظر تغییرات جدی و عملی در این زمینه هستند.

احمدی‌نژاد همچنین شامگاه سه‌شنبه به وقت نیویورک با حضور در جمع دانشجویان آمریکایی به سوالات آن‌ها پاسخ گفت و در ضیافت شام آنان شرکت و ابراز امیدواری کرد مقدمات سفرهای علمی‌دانشجویان آمریکایی به ایران فراهم شود و ارتباطات دانشگاه‌های ایران و آمریکا در آینده گسترش یابد. احمدی نژاد همچنین در دیدار با دسکوتو رییس سابق مجمع عمومی‌سازمان ملل متحد گفت: این که شما مصمم هستید نگاه دینی و الهی را وارد عرصه‌های زندگی کنید قابل تقدیر است. این نوع نگاه به آینده و نحوه مدیریت جهان به تازگی آغاز شده است و باید تلاش کرد پله‌ها یکی پس از دیگری طی شود.

دسکوتو نیزدر این دیدار متن پیشنهادی خود را برای اصلاح ساختار اقتصادی جهان تسلیم احمدی‌نژاد کرد.

مناظره تصویری

وی در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی سی‌بی‌اس در پاسخ به سوالی در خصوص حوادث اخیر بعد از انتخابات ایران که با نشان دادن عکسی از این حوادث توسط مصاحبه‌کننده همراه بود‌، عکسی از «مروه الشربینی» شهیده حجاب را متقابلا به نمایش گذاشت و گفت: شما این عکس را می‌‌شناسید، وی دو ماه قبل وقتی از مردی که او را مورد تعرض قرار داده بود به دادگاه آلمان شکایت کرد، در همان دادگاه توسط خود متهم با ضربات متعدد چاقو به شهادت رسید. رییس جمهور گفت: خبر این حادثه ۱۰روز از افکارعمومی‌مخفی ماند. چرا این حادثه در رسانه‌های غربی انعکاس نیافت. اگر در ایران تخلفی از سوی مامورین اتفاق افتاده باشد با آن برخورد می‌شود‌.

وی با بیان اینکه دستگاه قضایی در ایران تحت شرایط سیاسی تصمیم نمی‌گیرد، گفت: دستگاه قضایی ایران به طور کاملا مستقل عمل می‌کند. اگر تظاهراتی در ایران به طور غیرقانونی برگزار شود با آن برخورد می‌شود.

احمدی‌نژاد همچنین در حاشیه نشست مجمع عمومی‌سازمان ملل و در گفت‌وگو با «چارلی رز» مجری مشهور شبکه تلویزیونی پی.بی.اس آمریکا در جواب سوالی درباره مرگ مشکوک ندا آقاسلطان گفت: این جریان قطعا یک سناریو است و بسیار پیچیده عمل شده است. نکته دوم درباره این ماجرا این است که عین چنین اتفاقی در ونزوئلا علیه چاوز هم طراحی شده بود. البته از قوه قضائیه خواسته‌ام این موضوع را به طور ویژه و جدی‌تر دنبال کنند که چرا این شهروند ما کشته شده است.

رییس‌جمهور در گفت‌وگو با شبکه رادیویی

«ان.پی.آر» نیز در پاسخ به این پرسش که چرا افرادی که زمانی از حکومت ایران دفاع می کردند بعد از جریان انتخابات و به دلیل مخالفت با شما در زندان‌ها هستند، اظهار کرد: من شخصا از اینکه کسی در زندان باشد ناراحت و متأسفم هستم، ولی در جمهوری اسلامی ایران کسی بی دلیل به زندان نمی‌رود و هیچ کس به دلیل مخالفت با من به زندان نرفته است. احمدی‌نژاد در پاسخ به این سوال که در روز قدس کسانی بودند که شعار می دادند فلسطین را رها کنید و به ایران برسید، آیا مطرح کردن موضوع هولوکاست در روز قدس ابزاری برای کمرنگ کردن مسائل اخیر در ایران می‌باشد، گفت: این مطالب مبنایی ندارد‌. صدها هزار نفر در تهران تظاهرات کردند و افرادی هم حرف دیگری می‌زدند، اینها هیچ منافاتی با هم ندارد، چرا که در ایران دموکراسی حاکم است و حرف نظام و دولت انعکاس آرمان‌ها و خواست اکثریت مردم است.

خروج دیپلمات‌های غربی از جلسه سخنرانی

بر اساس گزارش‌های رسیده، به هنگام سخنرانی احمدی‌نژاد در مجمع عمومی‌سازمان ملل در نیویورک تعداد ۱۲هیات از جمله هیات‌های آمریکا، انگلیس‌، فرانسه و آلمان جلسه را ترک کردند. این در حالی است که رییس سوئدی اتحادیه اروپا گفته است:‌ محمود احمدی‌نژاد خط قرمزی را که هیات‌های کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای ترک سالن مجمع عمومی‌سازمان ملل در زمان سخنرانی وی تعیین کرده بودند، نقض نکرد. سیسیلا گولان، سخنگوی وزارت خارجه سوئد نیز بیان کرد: هیات‌های اروپایی تصمیم گرفته بودند در صورت نفی هولوکاست یا درخواست نابودی اسراییل از سوی احمدی‌نژاد از سالن خارج شوند، اما از آنجا که این مساله اتفاق نیفتاد، هیات سوئدی به همراه دیگر هیات‌های اروپایی در سالن باقی‌ ماندند.