دنیای اقتصاد - مرجان توحیدی- برگزاری دادگاه رسیدگی به اتهامات چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب که کام برخی از نمایندگان اقلیت را تلخ کرده بود، تنها با استقبال نمایندگان حامی دولت و برخی اعضای اکثریت روبه‌رو شد؛ اعضایی که ضمن ابراز خوشحالی نسبت به آنچه آن را بازگشت چهره‌های اصلاح‌طلب به راه اصلی می‌دانستند، اما در عین حال از پخش جلسه دادگاه و اعترافات انتقاد کرده و معتقد بودند که مصاحبه‌های پس از جلسه دادگاه به روند قانونی نزدیک تر بوده است تا آنچه از دادگاه به عنوان اعتراف از متهمان پخش شد. در این میان، اما چهره‌های مشخص حامی دولت در مجلس از این اقدام ابراز خرسندی می‌کردند. به اعتقاد حامیان دولت آنچه در دادگاه روی داده محاکمه عوامل درجه دو و سه بوده و عاملان اصلی هنوز پای میز محاکمه نیامده‌اند. به همین دلیل تعدادی از آنها از محاکمه میر حسین موسوی به دلیل مسوول بودن در حوادث اخیر به صراحت سخن می‌گفتند و همچنان در تلاش بودند تا باز هم به هر وسیله‌ای که شده مواضع خود در حمایت از احمدی‌نژاد را به رخ صحن علنی بکشانند.

هرچند که تعدادی از اعضای اکثریت نظیر بروجردی، رییس کمیسیون امنیت ملی، سعی داشتند با احتیاط بیشتری در مورد برگزاری جلسه دادگاه و صحت و سقم اعترافات مطرح شده واکنش نشان دهند. حتی اسدا... بادامچیان هم تغییر مواضع متهمان پس از دستگیری را به دلیل مشکلاتی که مواضع قبلی آنها برای متهمان ایجاد می‌کند، طبیعی دانسته و تاکید کرد که دفاع بهتر برای حفظ حیثیت، ممکن است فرد را به توجیه وا دارد و این مسائل طبیعی است. با این حال برخی دیگر از نمایندگان و اعضای اقلیت، دادگاه برگزار شده را به لحاظ مبانی حقوقی، نحوه حضور متهمان و نوع کیفرخواست با مبانی اولیه دادرسی مغایر دانسته و ابراز داشتند که مطالبی هم که از سوی متهمان مطرح شد، ربطی به اتهامات آنها نداشت و نمی‌توان به اعترافاتی که پس از یک ماه بازداشت و در شرایطی که متهمان از فضای بیرون بی‌اطلاع بوده و به آنها اطلاعات غلط داده بودند استناد و اکتفا کرد.

نایب‌رییس اصل ۹۰: اگر قاضی بودم موسوی را محاکمه می‌کردم

در همین حال نایب‌رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی، عنوان کرد: مصاحبه‌ مطبوعاتی اشخاصی که دادگاه آنها پخش شد به روند قانونی نزدیک‌تر است تا پخش محاکمات آنها؛ و من موافق پخش این دادگاه نبودم. ابراهیم نکونام ادامه داد که این افراد از دوستان ما بودند و البته چهره‌های مهمی هم محسوب می‌شوند و خوشحالم که این افراد به مسیر اصلی‌شان برگشتند. نکونام اما تاکید کرد که من اگر قاضی بودم آقای موسوی را به جرم اینکه مسبب همه این آشوب‌ها است، محاکمه می‌کردم.

علیخانی: همه متهمان درآینده تبرئه خواهند شد

اما یک عضو فراکسیون خط امام مجلس شورای اسلامی، با اشاره به جلسه دادگاه برخی چهره‌های سیاسی، ابراز عقیده کرد: اینگونه جلسات که بیشتر به یک جلسه هیاتی شبیه بود، به نفع نظام نیست و بیشتر به ایجاد تنش در جامعه و عدم‌اعتماد عمومی دامن می‌زند. قدرت‌ا... علیخانی، ادامه داد: بنده به عنوان شخصی که دو دوره در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و یک بار در کمیسیون قضایی عضو بوده‌ام، معتقدم اینگونه جلسات به هیچ عنوان به نفع نظام نیست و تاکنون از این جلسات نتیجه‌ای گرفته نشده و نخواهد شد. علیخانی با اعتقاد به اینکه همه کسانی که در این جلسه‌ حضور داشتند، در آینده تبرئه خواهند شد، گفت: در گذشته نیز متهمانی وجود داشتند که به آنها اتهامات سنگین و پرزرق و برقی هم زده شده بود، اما در نهایت کار به تبرئه آنها کشیده شد.

الیاس نادران: با کسانی که مدیریت آشوب‌ها را به عهده داشتند برخورد شود

نادران دیگر نماینده حامی دولت ضمن آن که معتقد است، آسیب‌شناسی و جریان‌شناسی حوادث اخیر از سوی نهادهای مرتبط مهم‌تر از این است که فرد خاصی به عنوان متهم معرفی شود، در عین حال خاطرنشان کرد که حلقه‌های اصلی آشوب‌های اخیر باید پاسخگو باشند و محاکمه شوند و آنها که نقش اصلی را داشتند در برابر افکار عمومی باید جواب دهند.

نادران با بیان اینکه نباید به دنبال عده‌ای افراد ضعیف دست دوم و کم‌تاثیر باشیم، افزود: اگر می‌خواهیم عادلانه برخورد کنیم، باید با کسانی که مدیریت این آشوب‌ها را به عهده داشتند، برخورد شود. او با اعتقاد به اینکه این اقدامات و آشوب‌های اخیر بدون مدیریت افراد اصلی امکان‌پذیر نبود، گفت: محال است مدیریت رسانه و افکار عمومی و سازمان‌های آشوب و کسانی که تظاهرات خیابانی را راه‌اندازی می‌کردند، بدون پشتوانه مدیریت واحد انجام بگیرد.

انصاری: اعترافات قابل‌استناد نیست

و از سوی دیگر جمشید انصاری از اعضای اقلیت، دادگاه برگزار شده را به لحاظ مبانی حقوقی، نحوه حضور متهمان و نوع کیفرخواست با مبانی اولیه دادرسی مغایر دانسته و ابراز داشت که مطالبی هم که از سوی متهمان مطرح شد، ربطی به اتهامات آنها نداشت و نمی‌توان به اعترافاتی که پس از یک ماه بازداشت و در شرایطی که متهمان از فضای بیرون بی‌اطلاع بوده و به آنها اطلاعات غلط داده بودند، استناد و اکتفا کرد. او ادامه داد که این اعترافات مشروع نیست. علاوه‌بر آن که در دادگاه باید به اتهامات پاسخ داده می‌شد اینکه در انتخابات تقلب شده یا خیر، اتهام نیست و البته باید وزارت کشور در این باره پاسخ دهد و در دادگاه درباره آن صحبت کند.

وی متن کیفرخواست را بیشتر یک بیانیه سیاسی و ژورنالیستی خواند و راه ندادن وکلای متهمان به جلسه دادگاه و ممانعت از حضور خانواده‌های متهمان را از دیگر عوامل غیر‌حقوقی بودن دادگاه مذکور برشمرد.

موسوی: قانونمند بودن جلسه زیر سوال است

سید کاظم موسوی، نماینده اردبیل و از اعضای اکثریت هم اعترافات پخش شده را مورد اشاره قرار داد و قانونمند بودن جلسه دادگاه را زیر سوال برد و در ادامه اظهار داشت که باید اسباب قانونمند شدن این گونه جلسات فراهم باشد تا بدون آرایش و پیرایش حقیقت به مردم بیان شود. به گفته وی، مردم حقیقت را درک می‌کنند و اگر این اعترافات ساختگی و خلاف قانون باشد، خیلی خطرناک است.

اعتراض خاتمی به دادگاه اصلاح‌طلبان

رییس‌جمهور سابق کشورمان با اعتراض به نحوه برگزاری دادگاه اصلاح‌طلبان بر رسیدگی به تخلفات مسببان اصلی حوادث اخیر تاکید کرد. به گزارش روابط عمومی دفتر سیدمحمد خاتمی، شنبه شب گذشته جمعی از فعالان سیاسی و نمایندگان فعلی و ادوار مجلس با رییس دولت اصلاحات دیدار و گفت‌وگو کردند. در این دیدار سید محمد خاتمی گفت: «برای همه، نظام و دفاع از آن مهم و معتبر است و نباید گذاشت منحرفان به نام مردم به اصل نظام لطمه بزنند.»

وی تصریح کرد: «در نظام ما که حاصل انقلاب اسلامی است حق و حرمت مردم جایگاه والایی دارد و مدافع اصل نظام آن است که از این حق و حرمت و از جمله از رای مردم و تاثیر واقعی آن دفاع کند.» خاتمی درباره آنچه به نام دادگاه متهمان حوادث اخیر انتشار یافت، اظهار کرد: «تا آنجا که من اطلاع یافتم آنچه انجام شده مغایر با موازین قانون اساسی، قوانین عادی و حقوق شهروندی است. » رییس‌جمهور سابق کشورمان تاکید کرد:«در این جریان به جای ایراد اتهام جدی به متهمان، به اصل نظام و مردم و بسیاری از شخصیت‌های مؤثر و معتبر که بیش از همگان برای اسلام و نظام و ملت ایران دلسوزی داشته‌اند اهانت شد و در واقع تکرار مطالبی بود که به کرات از بعضی تریبون‌های خاص برخلاف موازین قانونی و شرعی ابراز شده بود.»

وی ادامه داد:« تکیه بر اعترافات ادعایی که در شرایط خاص بیان شده است، هیچ گونه اعتباری ندارد. نبودن شرایط واقعی دادگاه علنی، عدم اطلاع قبلی وکیلان و محاکمه‌شوندگان از زمان دادگاه و محتوای پرونده و‌... مشکلات مهمی است که در جریان این دادگاه وجود داشت.»

خاتمی تصریح کرد: «گمان نمی‌کنم آیت الله شاهرودی ریاست محترم قوه قضاییه نیز با این روند و اقدام موافق باشند، به خصوص در این موقعیت که همگان منتظر برخورد با مسائل و فجایعی که در بعضی از بازداشتگاه‌ها و در جریان بازداشت‌ها و برخورد با بازداشت شدگان رخ داده که احیانا منجر به قتل هم شده است هستند، خصوصا آنکه رهبر انقلاب نیز دستور رسیدگی، پیگیری و برخورد جدی در این زمینه را داده‌اند.»

رییس‌جمهور سابق کشورمان خاطرنشان کرد: «امیدوارم نمایش‌های این‌چنینی که بیش از هر چیز به زیان نظام است و اعتماد عمومی را بیش از پیش مخدوش می‌کند، مسوولان محترم را از پیگیری جرم‌ها و جنایت‌های واقعی که صورت گرفته است، غافل نکند.»