حمید بهبهانی وزیر راه‌وترابری به مردم اطمینان داد حمل‌ونقل هوایی کشور شرایط کاملا ایمنی دارد، اما آنچه در شرایط کنونی به آن نیاز است، بازگرداندن اعتماد به نفس و آرامش بخشی به فعالان در این صنعت و مردم است. به گزارش ایسنا، وی با اشاره به تاثیر سوانح اخیر و انتشار برخی اخبار درباره خلبانان و کادر پروازی گفت: خلبانان ایران از بهترین خلبانان دنیا هستند و باید اعتماد به نفس از دست رفته جبران شود. بهبهانی یادآور شد: پس از سانحه نخست هوایی در ۲۴ تیرماه تاکنون، حدود ۴ مرتبه از واحدهای فنی و عملیاتی از جمله مرکز کنترل ترافیک هوایی کشور و برج مراقبت فرودگاه‌ها؛ سرزده بازدید وهمه مسائل ایمنی دراین واحدها را بررسی کرده‌ام.

وزیر راه‌وترابری همچنین در صحبت‌های خود در خصوص انتشار برخی اخبار که چرا وزیر راه‌وترابری سوانح هوایی اخیر را به مردم تسلیت نگفته است، بیان کرد: در نخستین لحظات دو سانحه هوایی اخیر پیام تسلیت دادم و با مردم عزیز ابراز همدردی کردم که اخبار آن نیز در خبرگزاری‌ها منتشر شده است، اما برخی که خبر تسلیت را نیز روی خروجی سایت‌های خود درج کرده بودند روزهای بعد اعلام کردند که تسلیت گفته نشده است. بهبهانی با تسلیت دوباره این دو سانحه هوایی افزود: آنچه کارشناسان در حال بررسی آن هستند، علت نقص فنی موتور این هواپیماست که بخش‌هایی از قطعات آن پیدا شده است.

نقص فنی در موتور شماره یک هواپیمای توپولف

وزیر راه‌وترابری مهمترین علت سانحه هوایی شرکت کاسپین را نقص فنی در موتور شماره یک هواپیما، جدا شدن قطعه‌ای از آن و برخورد آن قطعه با موتور شماره دو و قسمتی از بال عقب و دم هواپیما، از کار افتادن سیستم هیدرولیک دم و در نهایت سقوط آن با سرعت زیاد عنوان کرد.

بهبهانی گفت: زمانی که موتور شماره یک و دم هواپیما آسیب می‌بیند، هواپیما در ارتفاع ۲۸‌هزار و ۷۰۰ پایی، درحالی که موتور دیگر سرعت هواپیما را افزایش می‌دهد؛ ۲۷۰ درجه منحرف می‌شود. وی افزود‌: در حالت عادی زمان کم کردن ارتفاع شش دقیقه طول می‌کشد و این هواپیما در ۷۰ ثانیه و شتابی معادل ۲ برابر شتاب ثقل به سمت زمین سقوط می‌کند.

وزیر راه‌وترابری با بیان اینکه کارشناسان خارجی و داخلی در حال بازسازی قطعات پیدا شده از نوار مکالمات کابین خلبان (سی وی آر) هستند، گفت: آنچه که از بررسی متغیرهای فنی هواپیما (اف دی آر) یافت شده است نشان می‌دهد قطعاتی از موتور شماره یک به موتور شماره ۲ اصابت کرده و موجب از کار افتادن بال عقب سمت چپ و دم هواپیما شده است. بهبهانی با بیان اینکه این حادثه در کمتر از یک یا دو ثانیه اتفاق افتاده است؛ تصریح کرد: ‌به محض اطلاع از این سانحه با دستور رییس‌جمهوری، کار گروه ویژه ای در وزارت راه‌وترابری تشکیل شد و ۱۱ گروه تخصصی سازمان هواپیمایی کشوری بر اساس استانداردهای ایکائو (سازمان جهانی هواپیمایی) بررسی‌های خود را آغاز کردند.

وی با بیان اینکه گروهی از کارشناسان سازمان‌های ذی‌صلاح هم مشغول بررسی احتمالات دیگر در این سانحه هستند، اظهار کرد: قطعاتی از این هواپیما به آزمایشگاه تجزیه شیمیایی فرستاده شده است تا بررسی شود. وزیر راه‌وترابری توضیح داد: هواپیمای توپولف ۱۵۴ متعلق به شرکت کاسپین که دچار سانحه شد، سه موتور داشت که به ترتیب ۱۰۸۵، ۴۷۸۲ و ۴۵۰۰ ساعت، گواهینامه اجازه پرواز داشته‌اند.

بهبهانی افزود: این ‌هواپیما اول تیر ۱۳۸۸ در کارخانه سازنده آن؛ تعمیرات نیمه سنگین و در سال ۲۰۰۵ میلادی هم تعمیرات اساسی (اورهال)‌ شده بود و تا سال ۲۰۱۱ میلادی مجوز پرواز داشت.

هواپیمای ایلوشین۵ دقیقه زودتر به مقصد رسید

وی همچنین در خصوص سانحه هواپیمای ایلوشین ۶۲ در فرودگاه مشهد تصریح کرد:‌ این هواپیما ۴ موتور بسیار قوی دارد و در این پرواز فاصله تهران - مشهد را ۵ دقیقه زودتر از زمان استاندارد و با سرعت زیاد طی کرده است. بهبهانی افزود:‌ هنگام فرود این هواپیما در فرودگاه مشهد، برج مراقبت به خلبان هشدار می‌دهد که سرعت برای فرود آمدن بالا است و ضروری است یک مرتبه دیگر هواپیما چرخش و مجددا برای فرود اقدام کند. وزیر راه‌وترابری ادامه داد: با احتساب این چرخش نیز هواپیما ۵ دقیقه زودتر به مقصد رسیده است و هنگام فرود آمدن در مرتبه دوم نیز دوباره برج مراقبت هشدار سرعت بالا را به خلبان می‌دهد. وی گفت: به علت سرعت زیاد هنگام نشستن این هواپیما روی باند؛ خلبان مقداری از باند را از دست می‌دهد که در این هنگام برج مراقبت سریعا و قبل از حادثه به آتش نشانی اعلام خطر می‌کند.

بهبهانی تصریح کرد: ‌آنچه از (سی وی آر) و (اف دی آر) هواپیما استخراج شده است، نشان می‌دهد مدیرعامل شرکت هواپیمایی آریا نیز در کابین حضور داشته است و صحبت‌هایی میان وی و خلبان در خصوص اینکه چه کنیم یا چه نکنیم، انجام می‌شود. وی دودلی در تصمیم‌گیری را یکی از علت‌های بروز این سانحه اعلام کرد و افزود:‌ این هواپیما پس از فرود آمدن بر روی باند، ۹۰۰ تا یک‌هزار متر از منطقه ایمن پشت باند فرودگاه را نیز طی و پس از طی ۲۰۰ متر دیگر به دیوار انتهای فرودگاه برخورد و از آن هم عبور می‌کند و در منطقه‌ای متوقف می‌شود.

وزیر راه با اشاره به اینکه این هواپیما و خلبان آن متعلق به کشور قزاقستان بودند، گفت: آزمایش‌ها نشان می‌دهد که خلبان این هواپیما نیز کاملا سالم بوده، اما به علت ورود مدیرعامل شرکت هواپیمایی مذکور به کابین؛ اعتماد به نفس خود را از دست داده بود. وی گفت: خلبان‌های دو هواپیمای مذکور با تجربه و استاد خلبان بودند.