اصلاح‌طلبان در دادگاه

محمد عطریانفر در جلسه دیروز

عکس: خبرگزاری مهر - فارس

دنیای اقتصاد - دادگاه بیش از یکصد تن از متهمان ناآرامی‌های پس از انتخابات برگزار شد و همزمان چهره‌های جناح اصلاح‌طلب و اصولگرا واکنش‌های متفاوتی را نسبت به نحوه برگزاری دادگاه، محتوای کیفرخواست قرائت‌شده از سوی نماینده مدعی‌العموم و اظهارات متهمان از خود نشان داده‌اند. آنچه در جلسه دیروز دادگاه تا حدودی غیرمنتظره بود، حضور چند چهره سرشناس اصلاح‌طلب بود.

بهزاد نبوی، عضو شاخص سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی که در کارنامه خود مدیریت بر وزارت صنایع سنگین در دولت میرحسین موسوی و نایب‌رییسی مجلس ششم را دارد، به عنوان متهم و با لباس زندانی و یک دمپایی، روی صندلی دادگاه نشسته بود.

محسن میردامادی، از دانشجویان پیرو خط امام که نقش مهمی را در تسخیر سفارت آمریکا در سال ۵۸ و ‌سابقه ریاست‌ بر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ششم را هم در کارنامه خود دارد و دبیرکل فعلی جبهه مشارکت به شمار می‌آید، از دیگر متهمان بود.

عبدا... رمضانزاده، سخنگوی دولت خاتمی و قائم‌مقام دبیرکل جبهه مشارکت و محسن صفایی فراهانی، نماینده تهران در مجلس ششم که ریاست بر فدراسیون فوتبال ایران را هم در کارنامه خود دارد و در حال حاضر از اعضای شاخص مشارکت به شمار می‌آید، از دیگر شخصیت‌هایی بودند که دیروز روی صندلی متهمان نشستند. محسن امین‌زاده، معاون وزارت خارجه در دولت خاتمی هم یکی دیگر از متهمان دیروز بود. محمد عطریانفر، معاون وزیر کشور در دولت هاشمی رفسنجانی و عضو شورای شهر اول که مدیریت روزنامه‌های پرتیراژی چون همشهری و شرق را نیز در کارنامه خود دارد، در کنار سایر اصلاح‌طلبان روی صندلی متهمان تکیه زده بودند و بالاخره محمدعلی ابطحی، معاون پارلمانی دولت سیدمحمد خاتمی، از جمله متهمانی بود که دیروز در دادگاه حضور یافت تا پس از شنیدن کیفرخواست نماینده مدعی‌العموم به دفاع از خود بپردازد و درباره اتهامات وارده به خود توضیح بدهد، البته در جلسه دیروز دادگاه از خبرنگاران رسانه‌های گروهی به صورت عام دعوت نشده بود و خبرنگاران رسانه‌هایی چون خبرگزاری فارس و صداو‌سیما، در این جلسه حضور یافتند. خبرگزاری‌های فارس و مهر، تنها رسانه‌هایی بودند که عکاسان آنها در جلسه دادگاه حاضر شدند و تعدادی عکس را از متهمان منتشر کردند. تصاویر منتشرشده نشان می‌دهد که به تن متهمانی که از آنان نام برده شد، لباس زندانی پوشانده شده بود و در ردیف‌های جلویی دادگاه در کنار برخی ماموران انتظامی نشسته بودند. سایر متهمان نیز که حدود یکصد نفر در ردیف‌های بعدی دادگاه نشسته بودند و دوبه‌دو با دستبندی مخصوص بدرقه زندانیان کنار یکدیگر بودند. آنگونه که خبرگزاری فارس گزارش کرده است، جلسه دادگاه راس ساعت ۹ صبح دیروز و با تلاوت آیاتی از کلام‌ا... مجید آغاز شد. سپس عبدالرضا محبتی، معاون دادستان به قرائت کیفرخواست پرداخت و احزابی چون جبهه مشارکت، سازمان مجاهدین انقلاب و کارگزاران سازندگی را که از احزاب اصلاح‌طلب به شمار می‌آیند، به طراحی انقلاب مخملین و براندازی نرم نظام جمهوری اسلامی متهم کرد. بر اساس این کیفرخواست، احزاب سه‌گانه یاد شده در کنار تعدادی از شخصیت‌های سیاسی اصلاح‌طلب، برخی اساتید دانشگاهی، تعدادی از فعالان زن چون؛ شیرین عبادی، شادی صدر و پروین اردلان به همراه برخی تشکل‌های صنفی و سازمان‌های غیردولتی چون سندیکای کارگران شرکت واحد و ... به دست داشتن در پروژه انقلاب مخملی متهم شدند. همچنین احزاب، تشکل‌ها و شخصیت‌های یاد شده به ارتباط با عوامل خارجی از جمله دولت‌های آمریکا، انگلیس، اسرائیل و برخی کشورهای خارجی دیگر متهم شدند. در کیفرخواست همچنین عنوان شد که برخی متهمان چون محمدعلی ابطحی در جریان بازجویی‌ها طی دو ماه اخیر به پذیرش نتیجه انتخابات و عدم‌وقوع تقلب اعتراف کرده‌اند. در این کیفرخواست همچنین اتهاماتی به دو عکاس به نام‌های ساتیار امامی و مجید سعیدی وارد شد و آنان به ارسال تصاویر مغشوش به کشورهای خارجی برای انتشار گسترده در نشریات و سایت‌های اینترنتی متهم شدند. همچنین برخی دیگر از متهمان حاضر در دادگاه به عضویت در گروه‌هایی چون سازمان منافقین و آموزش در اردوگاه اشرف، برای ایجاد خرابکاری و انفجار در داخل متهم شدند.

به طور کل معاون دادستان، اتهامات وارده به متهمان حاضر در دادگاه را این گونه دسته‌بندی کرد: ۱-حوادث پیش و پس از انتخابات از قبل طراحی شده بود و روی این پروژه دست کم دو سال کار شده بود. ۲ - اقدام علیه امنیت کشور از طریق آشوب اجتماعی و تبانی محرز است. ۳- متهمان با نیروهای آمریکایی جهت به اغتشاش کشاندن کشور همکاری داشته‌اند. ۴- حزب مشارکت برای تغییر ماهیت نظام با جاسوس‌های انگلیسی ملاقات داشته‌اند. ۵- برخی دستگیرشدگان از اعضای سازمان منافقین هستند که در پادگان اشرف آموزش دیده‌اند. ۶- متهمان، تقلب در انتخابات را دروغ می‌دانند، اما به خاطر تغییر ماهیت نظام جمهوری اسلامی به یک حکومت سکولاریستی پروژه تقلب را کلید زده‌اند.

اظهارات ابطحی و عطریانفر

آن‌گونه که خبرگزاری فارس و ایرنا (خبرگزاری دولت) گزارش داده‌اند، متهمانی چون ابطحی و عطریانفر برخی اتهامات را علیه خود پذیرفتند. به گزارش فارس، ابطحی در دادگاه اعلام کرد که هاشمی، موسوی و خاتمی قسم خورده بودند یکدیگر را تنها نگذارند.

به نوشته فارس، ابطحی در دادگاه اعلام کرد که تقلب اسم رمز آشوب بود که در آن لشکرسازی و تمرین پهن شدن مردم در خیابان‌ها هم موجود بود. به گزارش ایرنا، محمد عطریانفر هم در جلسه دادگاه گفت: اینجا آمده‌ام، خود را بشکنم و بگویم عضو نظام هستم و دو اصل مهم ولایت فقیه و نظام اسلامی بی‌رحمانه مورد هجمه برخی گروه‌ها و جریانات حزبی قرار گرفت.

دو واکنش به محاکمه اصلاح‌طلبان

روز گذشته در حالی دادگاه برخی چهره‌های شاخص اصلاح طلب متهم به دخالت در حوادث اخیر تهران برگزار شد که تعدادی از نمایندگان فراکسیون اقلیت مجلس علاوه بر آن که از برگزاری این جلسه دادرسی اظهار بی اطلاعی کردند، نسبت به نحوه رسیدگی به اتهامات متهمان ابراز نگرانی کردند و یک نماینده اصولگرا هم خواستار پخش تلویزیونی اعترافات شد.

در اولین واکنش دبیر کل فراکسیون خط امام گفت: «نحوه محاکمه بازداشت‌شدگان حوادث پس از انتخابات همه را بهت زده کرد.»

محمدرضا تابش در گفت‌وگو با «پارلمان نیوز»، در خصوص محاکمه بازداشت‌شدگان حوادث پس از انتخابات در مجتمع امام خمینی که از صبح دیروز آغاز شده است، گفت: «نحوه محاکمه دستگیرشدگان که در آن نه به وکلا دسترسی هست و نه خانواده و حتی خود زندانی‌ها از اتهام‌ها مطلع نیستند، همه را بهت زده کرده است.»

تابش تاکید کرد:«ما نمی توانیم نگرانی خود را از این نحوه محاکمه اعلام نکنیم و امیدوار هستیم که این روش تکمیل سناریویی از پیش تدوین شده که همراه با نگهداری در خلاء و اعتراف گیری‌ها بوده، نباشد.»

وی تاکید کرد: «در حال حاضر بازداشت شدگان در شرایط بسیار بدی قرار دارند و بسیاری از آنها مورد ضرب و شتم و اذیت و آزار قرار گرفته‌اند و اخبار نگران‌کننده‌ای از طریق خانواده‌های آنان اعلام شده است که به واسطه التهاب جامعه بنا ندارند آن را عمومی کنند.» تابش در خصوص وضعیت محمد علی ابطحی با توجه به سخنان همسر ابطحی که اخیرا به ملاقات او رفته بود، اظهار داشت: «بعد از ۴۳ روز که همسرم را دیدم حدود ۱۰ کیلو وزن کم کرده بود و آقای ابطحی می‌گفت که حدود ۱۰ -۱۵ روز است که قرصی را به من می‌دهند که من را از جار و جنجال و هیاهوی این دنیا فارغ کرده است.»

وی در ادامه گفت: «ابطحی به همسرش گفته بود این قرص من را بسیار آرام می‌کند.»

علیخانی: از متهمان دادگاه خبر نداشتیم

همچنین قدرت ا... علیخانی، عضو کمیته ویژه مجلس برای بررسی وضعیت بازداشت شدگان اخیر، در گفت‌وگو با «ایلنا»، با بیان اینکه هیچ اطلاعی از متهمانی که در دادگاه محاکمه خواهند شد، ندارد، گفت:« به ما هیچ اطلاعی در این زمینه نداده بودند.»

وی که حتی از محل برگزاری این دادگاه اطلاع نداشت، تاکید کرد که مسوولان قضایی از وضعیت برگزاری این دادگاه به کمیته ویژه مجلس اطلاع‌رسانی نکرده بودند.

در این میان یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم دراظهار نظری متفاوت ‌تاکید کرد: اعترافات ابطحی در جلسه علنی دادگاه بسیار تکان دهنده بود و او پرده از بسیاری از جنایت‌ها و خیانت‌ها برداشت. سید «حسین نقوی حسینی» در گفت وگو با ایرنا با اشاره به اینکه ابطحی پرده از هم پیمانی میان موسوی، خاتمی‌و رفسنجانی برداشت، اظهار داشت: ابطحی در دادگاه علنی پرده از بسیاری از جنایت‌ها و خیانت‌ها برداشت. وی افزود: مسوولان باید به دقت به این موضوع رسیدگی کنند تا چهره واقعی این افراد برای همگان مشخص شود. وی با تاکید بر اینکه زمان آن رسیده که دیگر این افراد به انتخابات تمکین کنند، گفت: آن‌ها باید از مدت‌ها قبل به نتیجه انتخابات تمکین می‌کردند و این مشکلات را ایجاد نمی‌کردند.

محاکمه اغتشاشگران باید از صدا و سیما پخش شود

همچنین عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی‌ با تاکید بر اینکه محاکمه اغتشاشگران خصوصا ابطحی باید از صداوسیما پخش شود، اظهار داشت: محاکمه این افراد باید از سوی رسانه ملی پخش شود تا همگان پی به جنایت‌ها و خیانت‌های آنان ببرند. «محمود احمدی بی‌غش» در گفت‌وگو با «ایرنا» با اشاره به اعترافات ابطحی عضو مجمع روحانیون مبارز اظهار داشت: ابطحی در محاکمه خود پرده از بسیاری از خیانت‌ها برداشت. وی با تاکید بر اعترافات ابطحی مبنی بر هم پیمانی موسوی، هاشمی‌رفسنجانی و خاتمی‌ گفت: بسیاری از جنایت‌ها و خیانت‌های اصلاح‌طلبان در دادگاه مشخص می‌شود و من معتقدم همگان باید نسبت به این وقایع آگاه شوند.

احمدی بی‌غش اظهار داشت: مسوولان باید بسیار مراقب باشند؛ زیرا ممکن است عوامل اغتشاشگر با هم شیطنت به خرج دهند و در دادگاه پروژه جدیدی مطرح کنند. وی افزود: باید مسائل به دقت بررسی شود و پرده از تمامی‌جنایت‌ها و خیانت‌های این افراد برداشته شود.