تاکید بر تغییر ساختار سپاه در برابر تهدیدات داخلی

سردار سلامی: ما باید برای برخورد با این تهدیدات، ساختارها و سازمان‌های گسترده و عمیقی داشته باشیم. دنیای اقتصاد- سردار سلامی، فرمانده نیروی هوایی سپاه در تازه‌ترین اظهارات خود از تهدیدات داخلی و خارجی از سویی‌، و از سوی دیگر لزوم تغییر در ساختار و سازمان سپاه سخن گفته است. به گفته سردار سلامی، همه دنیا در یک نقطه ایستاده و همه انرژی را هم‌گرا و هم‌سو می‌کنند تا ایران ناامن و ناآرام باشد. فرمانده نیروی هوایی سپاه گفته است: انقلاب، کشور و نظام ما، ماهیتی دارد که با هجمه وسیعی از توطئه‌های دشمنان با شگردها، ماهیت‌ها، رنگ‌ها، استراتژی‌‌ها، تاکتیک‌ها و تکنیک‌های متنوعی روبه‌رو است. هیچ قدرت نظامی کلاسیکی به تنهایی قادر نیست به این طیف متنوع با همه این اقتضائات، الزامات و تهدیدات پاسخ دهد. بنابراین ما باید برای برخورد با این تهدیدات، ساختارها و سازمان‌های گسترده و عمیقی داشته باشیم.

به گزارش خبرگزاری فارس، سردار حسین سلامی، فرمانده نیروی هوایی سپاه با اشاره به تهدیدات نرم دشمنان گفت: تهدیدات نرم دشمنان در راستای تاثیرگذاری بر ذهنیت جامعه، تغییر ذائقه فرهنگی و از بین‌بردن بنیان‌های اعتقادی و هم‌سطح‌کردن جامعه از نظر فرهنگی با پدیده جهانی‌شدن فرهنگی که دنیای غرب می‌خواهد در جهان ایجاد کند و جهان را از لحاظ طرز تفکر، نوع نگرش، ایدئولوژی و جهان‌بینی یکسان سازد، در حال پیگیری و اقدام است.

سلامی با بیان اینکه ظرفیت تهدید فراتر از ظرفیت یک نیروی واحد کلاسیک در کشور ما است، گفت: بنابراین ما باید برای برخورد با این تهدیدات که در قالب‌های مختلف در جامعه ظهور پیدا می‌‌کند، ساختارها و سازمان‌های گسترده و عمیقی داشته باشیم.

وی ادامه داد: ما به سازمان‌هایی احتیاج داریم که انعطاف لازم را در سازماندهی دکترین و تفکر در استراتژی و الگوی رفتار در نوع ترکیب‌شدن با محیط اجتماعی داشته باشند؛ به‌گونه‌ای که بتوانند هم به تهدیدات امنیتی پاسخ دهند و هم بتوانند در مقابل تهدیدات عمیق قدرت‌های بزرگ که عمدتا جنگ را به فضاهای سلاح‌های استراتژیک و دوربرد می‌کشانند، پاسخ دهند و هم بتوانند در مقابل تهاجمات تاکتیکی جواب‌های روشن را ارائه دهند.

سلامی با اشاره به کارآمدی سپاه در قبل و بعد از دفاع‌مقدس گفت: نوعی هم ‌راستایی بین قدرت‌های بین‌المللی، قدرت منطقه‌ای و عوامل داخلی به وجود آمده بود تا ارکان انقلاب را از هم پاشیده و نظام را در لحظه تولد خود مجددا برگرداند. سپاه این حلقه به ‌هم پیوسته را به‌هم ریخت. همه دنیا در یک نقطه ایستاده و همه انرژی را هم‌گرا و هم‌سو می‌کنند تا ایران ناامن و ناآرام باشد. از اول انقلاب تا به امروز هیچ نقطه‌ای از ایران نبوده که استکبار و قدرت‌های بزرگ و عوامل آن‌ها پیوند نخورده و انرژی‌شان را با هم متمرکز نکرده باشند.

وی افزود: سپاه این خاصیت قبض و بسط، انبساط و انقباض را داشت که چه با سلاح و چه بدون سلاح، چه با سازماندهی و چه بدون سازماندهی، به استقبال این مخاطرات رفت و خود را مخاطب تمام ناهنجاری‌هایی دانست که در جامعه اتفاق می‌افتاد.

سلامی گفت: سپاه با عمل دمپینگ توانست موج‌های مشکوک را مستهلک ساخته و اجازه ندهد تاثیرات آن‌ها روی جامعه ایجاد شده و باقی بماند. اگر جامعه امنیتش متزلزل نشود، کسی حس نمی‌کند که فرآیندی از ایجاد امنیت در کار است. سپاه اجازه نداد اثرات این توطئه‌ها عمیق شود. سپاه خودش زخمی شد؛ اما اجازه نداد جامعه زخم بردارد.

کمبود جا برای ذخیره‌سازی موشک

فرمانده نیروی هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: نیروی هوایی سپاه، با به‌روزشدن در زمینه تولیدات، فن‌آوری و دانش موشکی‏، با یک فورانی از قدرت روبه‌رو است؛ به حدی که در ذخیره‌سازی موشک‌های بازدارنده با کمبود فضا مواجه شده است.

فرمانده نیروی هوایی سپاه با بیان اینکه مرکز ثقل قدرت در نیروی هوایی سپاه پاسداران بر توان موشکی زمین به زمین استوار است، افزود: این موضوع قدرت بازدارنده راهبردی نظام را تشکیل می‌دهد تا بتواند در هر نقطه‌ای از منطقه را که به عنوان نقطه شکل‌گیری یک تهدید تلقی می‌شود، مورد اصابت قرار دهد.

سلامی ادامه داد: همه این موشک‌های زمین به زمین، چه بالستیک و چه کروز، از تولیدات داخلی است و تمامی اجزا، قطعات و سامانه آن در داخل کشور از سوی سازمان هوافضای وزارت دفاع و در مرحله بعدی از سوی مرکز تحقیقات و جهاد خودکفایی نیروی هوایی سپاه تولید می‌شود.

وی اظهار داشت: در نیروی هوایی سپاه یک جریان بسیار قدرتمند فن‌آوری و دانش صورت گرفته و ما هم اکنون با فورانی از این جریان روبه‌رو هستیم. قدرت ما قدرت پیش‌رونده، وسعت‌یابنده و کاملا انبساط‌‌پذیر، تصاعدی و رو به جلو است؛ به حدی که در ذخیره‌سازی موشک‌ها با کمبود فضا مواجه شده‌ایم. فرمانده نیروی هوایی سپاه با اشاره به قدرت هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، با بیان اینکه مرکز ثقل نیروی هوایی ارتش عمدتا بر جنگنده‌ها و هواپیماها استوار است، گفت: آنان دارای هواپیماهای دور پرواز، بمب‌برهای راهبردی، پشتیبانی‌های نزدیک هوایی و هواپیماهای ترابری‌اند.

فرمانده سپاه: شرایط مبارزه متفاوت شده است

فرمانده کل سپاه تکلیف‌شناسی را اصل مهمی دانست و بصیرت را در اجرای ماموریت‌های سپاه ضروری قلمداد کرد. به گزارش ایسنا، سردار سرلشکر محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه گفت: اصلاحات ساختاری که به تدبیر مقام معظم رهبری در حال تحقق است، سپاه و بسیج را آماده کرده تا در انجام ماموریت‌های مختلف مهیا باشند و همه باید تلاش کنیم تا این پروسه به نهایت موفقیت دست یابد. وی افزود: مهمترین نکته‌ای که همه نیروهای مدافع نظام باید توجه داشته باشند؛ این است که فضای امروز با فضای گذشته بسیار متفاوت است و اگر این تغییرات را در جامعه کنونی به‌خوبی درک نکنیم، دچار اشتباه خواهیم شد. وی مهمترین تفاوت تهدیدات گذشته با حال را علیه انقلاب، تهدیدات فیزیکی و نظامی در گذشته عنوان کرد که مقابله با آن بسیار آسان بود. فرمانده کل سپاه با اشاره به این‌که «غیرت و روحیات عمومی در دفاع از خاک، وطن و ناموس و تلفیق آن با ارزش‌ها و نظام جمهوری اسلامی مردم را به دفاع از انقلاب در مقابل دشمن بسیج کرد و با تهدیدات فیزیکی و امنیتی توسط نیروهای مدافع انقلاب مقابله شد»، ادامه داد: اما امروز در شرایط دیگری هستیم که فرآیند مبارزه را متفاوت کرده است و دیدن، حس کردن، متحول شدن، دست به اقدام زدن در شیوه‌های مبارزاتی تهدید نرم وجود ندارد. شناخت دشمن به خوبی و برای هرکس ممکن نیست و جنس تهدیدها، فرهنگی، سیاسی و امنیتی است که از تهدیدات روز نظام جمهوری اسلامی است. این تغییر شرایط اگر اثری در ساختار، سازمان، استراتژی و سازماندهی ما نداشته باشد، ما از واقعیت عقب می‌مانیم. وی خاطرنشان کرد: سازمانی پویاست که به روز باشد، متحول شود، در تغییر شرایط، تغییر کند و از حیث تاکتیک‌ها، آموزش‌ها و تجهیزات و غیره خود را به پویایی برساند و تغییرات لازم را در خود به وجود آورد. وی گفت: انقلاب اسلامی تمامیت ارضی، نظام و کشور نیست، بلکه فراتر از آن است؛ این عوامل ظرف انقلابند. انقلاب اسلامی موجب پیدایش نظام اسلامی و تشکیل دولت اسلامی و جامعه اسلامی است که نهایتا منجر به تشکیل جامعه جهانی اسلامی خواهد شد. جعفری با استناد به سخنان مقام معظم رهبری جهت‌گیری کلی و شاخص‌های اصلی نظام اسلامی را در «عدالت‌خواهی، عمل، استقلال و آزادی، استکبارستیزی و منفعل نشدن در مقابل دشمن، مردم‌گرایی، مستضعف‌نوازی و گرایش به طبقات محروم، پرهیز از اسراف و زندگی اشراف‌گرایی» قلمداد و اظهار کرد: اگر این اصول و مبانی را حفظ کنیم، انقلاب اسلامی را حفظ خواهیم کرد. دشمنان درصددند تا نظام را با این اصول بیگانه کنند و محتوا و ماهیت انقلاب را تغییر دهند. امروز ولی‌فقیه خواهان پیشرفت همراه با عدالت است که این اصل با منافع بعضی از افرادسازگاری ندارد. وی با تجلیل از رشادت‌های رزمندگان گیلان در دوران دفاع مقدس و نقش شهید آیت‌ا‌... احسان‌بخش نیز گفت: ما مدافع انقلاب اسلامی هستیم و هر کسی بخواهد در مقابل دین و نظام جمهوری اسلامی ایران بایستد، ما در مقابل‌شان می‌ایستیم.