تکذیب حکم اعدام برای تاج‌زاده
وزیر اطلاعات دیروز پس از جلسه هیات دولت در میان خبرنگاران آخرین اطلاعات مربوط به بازداشت شدگان حوادث پس از انتخابات را تشریح کرد
دنیای اقتصاد- با وجود گذشت بیش از یک ماه از انتخابات ریاست جمهوری همچنان حواشی و نا آرامی‌های پس از آن به عنوان اصلی‌ترین موضوع روز مطرح است‌.

به گونه‌ای که حتی در حاشیه جلسه هیات وزیران اگرچه موضوعات دیگری از قبیل مصوبه مجمع در خصوص دو و چند شغله‌ها‌، تعیین کمیته‌ای برای انتصاب و معرفی کابینه دهم‌، پیگیری آزادی دانشجویان و اعضای هیات علمی بازداشت‌شده دانشگاه‌ها‌، حضور یا عدم حضور وزرای فعلی در کابینه دهم‌، اوضاع اقتصادی‌، آنفلوآنزای خوکی و نیز اعلام نتایج کنکور مطرح شد، با این حال شاید بتوان مهمترین موضوع مطروحه در جلسه پس از هیات دولت را درباره ناآرامی‌های اخیر و دستگیری برخی از اعضای احزاب و نیز شایعات پیرامون آنها عنوان کرد که در بدبینانه ترین حالت شایعه اعدام مصطفی تاج زاده عضو ارشد جبهه مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی دانست که وزیر اطلاعات آن‌را قویا رد کرد‌. در همین حال سایر اعضای کابینه نیز به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ دادند.
به گزارش خبرگزاری‌ها‌، غلامحسین محسنی اژه‌ای، وزیراطلاعات در حاشیه جلسه هیات دولت در مورد بازداشت برخی از اعضای منافقین در اغتشاشات اخیر اظهار کرد: در اغتشاشات اخیر بعضی از جریانات ضد انقلاب تابلو دار از جمله بعضی از افراد وابسته به جریان منافقین دستگیر شده‌اند.
وی در پاسخ به خبرنگاری که در مورد دلیل اعدام نشدن برادر ریگی می‌پرسید، خاطرنشان کرد: ‌اعدام وی بستگی به دستور و نظر قاضی پرونده دارد که طبعا روال عادی خود را طی می‌کند و اگر درخواست یا اشکالی داشته باشد، مورد بررسی قرار می‌گیرد و این شایعه که به تاخیر افتادن اعدام وی از سوی وزارت اطلاعات بوده است، صحت ندارد.
پخش اعترافات به نظرقاضی بستگی دارد
محسنی اژه ای در خصوص پخش کامل اعترافات برخی متهمان در صدا و سیما نیز گفت: این موارد بسته به نظر قاضی است، یعنی پخش مطالبی که قبل از محاکمه است به نظر قاضی بستگی دارد. وزیر اطلاعات در خصوص نتیجه پرونده متهمان اغتشاشات اخیر گفت: متهمان در حال تحقیق و بازجویی هستند و اجمالا برخی از این افراد نقش‌شان در اغتشاشات اخیر مشخص شده و تا زمانی که تحقیقات کامل صورت نگیرد، نمی‌توان جواب روشنی به این سوال داد ولی باز هم تاکیدمی‌کنم اجمالا نقش این افراد در اغتشاشات اخیر روشن شده است.
اژه‌ای در خصوص طولانی شدن نتیجه پرونده این متهمان گفت: اصولا پرونده تحت نظر قوه قضائیه است و ممکن است که پرونده در اختیار ضابط قوه قضائیه برای تحقیقات بیشتر قرار گیرد، لذا پرونده متهمان از نظر کلی زیر نظر قاضی است ولی برای ادامه تحقیقات به دستگاه‌های دیگری نیز پرونده‌ها داده شود و نمی‌توان زمانی را برای مشخص شدن نتیجه پرونده‌ها تعیین کرد؛ چرا که بخش زیادی از آن به خود متهمان و بخشی دیگر به تحقیقات و استعلام‌ها بستگی دارد و اینکه در مورد یک پرونده چقدر تحقیقات لازم است و باید در چه مدت زمانی انجام گیرد، عمدتا زیر نظر قاضی و ضابط قضایی است.
اعدام تاج زاده صحت ندارد
اژه‌ای شایعات مطرح شده در خصوص اعدام تاج‌زاده را تکذیب کرد و گفت: چنین چیزی صحت ندارد و کسی که هنوز به دادگاه نرفته، چگونه ممکن است چنین حکمی برای او صادر شود. وزیر اطلاعات در پاسخ به این سوال که آیا اعترافاتی از تاج زاده پخش خواهد شد، تصریح کرد: همانطور که گفتم تصمیم در مورد این موارد به عهده قاضی است. هنوز پرونده به محکمه نرفته است.
سرباز نظام هستم
محسنی اژه‌ای در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر اینکه شما خود را براساس تقسیم بندی رییس‌جمهور از وزیران کابینه شامل کدامیک از سه قسم تعریف شده می دانید، گفت:« من از نظر ایشان واقعا خبر ندارم. قضاوت شما درباره اینکه من را در کدامیک از این سه دسته قرار دهید، بهتر است. از اول انقلاب تاکنون حقیقتا سعی کرده‌ام سربازی برای نظام باشم، از این پس نیز سربازی خواهم بود و همیشه گفته‌ام از سرباز نمی پرسند ما شما را کجا بگماریم؟
از سرباز می خواهند کارهایی را انجام دهد. من سرباز نظام هستم و هر کجا که باشم برایم فرقی نمی کند. وی در خصوص شایعات مطرح شده مبنی بر اینکه در کابینه دولت دهم حضور نخواهد داشت، تصریح کرد: من هم این شایعات را شنیده‌ام، مگر می شود این شایعات را دیگران بشنوند اما من نشنوم؟ اژه ای در پاسخ به این سوال که آیا از عملکرد خود راضی هستید؟ گفت: سخت است که فرد در مورد عملکرد خودش نظر دهد، اما من نهایت تلاش خود را انجام داده‌ام.وزیر اطلاعات در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه اگر به جای رییس‌جمهور بودید فکر می کردید چند‌درصد از کابینه باید تغییر کند، گفت: من جای ایشان نیستم.
رحیمی: ممنوعیت دوشغله‌ها همه افراد را دربرگیرد
محمدرضا رحیمی، معاون حقوقی و پارلمانی رییس‌جمهور نیز در حاشیه جلسه هیات دولت در خصوص مصوبه اخیر مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره دوشغله‌ها گفت: مصوبه مجمع طوری است که انگار مختص سه نفر است. امروزه افراد زیادی در مسوولیت‌های مختلف هستند که دو‌شغله‌ و حتی چند شغله به حساب می‌آیند و انصاف و عدالت اقتضا می‌کند که مقررات به صورت فراگیر تنظیم شود و همه افراد مشمول را دربرگیرد. وی گفت: آنچه تاکنون جاری و ساری بود، این بود که اختلاف میان مجلس و شورای نگهبان به مجمع تشخیص مصلحت نظام برود و آنجا براساس مصالح نظام و کشور تصمیم‌گیری شود. اما آنچه مصوبه اخیر مجمع درباره دوشغله‌ها را با تردید مواجه کرد، این بود که مصلحت نظام در گرو استعفای سه نفر از مسوولیت‌های خود است.
وی ادامه داد: در سال ۸۶ هیات عمومی دیوان محاسبات برای ایجاد وحدت رویه تفسیری در خصوص دوشغله‌ها ارائه کرد که براساس آن افراد دوشغله یا چند‌شغله به کسانی اطلاق می‌شود که از دو یا چند صندوق حقوق بگیرند. رییس سابق دیوان محاسبات کشور گفت: از نظر دیوان کسانی که بدون دریافت حقوق در مسوولیت‌های مختلف براساس توانمندی و تجربیات خود خدمت می‌کنند دوشغله محسوب نمی‌شوند، ولی اگر فردی دو مسوولیت و با دو حقوق مجزا از صندوق دولتی داشته باشد، خلاف قانون است و فرد آمر به شش‌ماه و مامور به سه ماه حبس محکوم می‌شود.
تکذیب کمیته‌ انتخاب کابینه
وی همچنین وجود هرگونه کمیته‌ای برای انتصاب و معرفی کابینه دهم را تکذیب کرد. رحیمی در گفت‌وگو با فارس گفت: ممکن است آقای احمدی‌نژاد بررسی کارنامه و سوابق افرادی را که از طرف مردم و یا نخبگان عرصه‌های مختلف به ایشان معرفی می‌شوند، به فردی بسپارند تا نتیجه را به رییس‌جمهور گزارش کند، اما اینکه کمیته‌ای تشکیل شده باشد تا افراد مد نظر خود را برای انتصاب در کابینه یا معرفی به مجلس، به آقای احمدی‌نژاد اعلام کند، حرف نادرستی است.
زاهدی: پیگیری آزادی دانشجویان و اعضای هیات علمی
از سوی دیگر محمد مهدی زاهدی وزیر علوم در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا درست است که وزارت علوم قصد دارد ۱۸ تیر را به عنوان «روز دانشجویان خارجی» نامگذاری کند، گفت: من این مساله را نگفتم. این مساله فقط در حال حاضر پیشنهاد شده است.
وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آقای فرهاد رهبر رییس دانشگاه تهران اعلام کرده که هنوز تعدادی از دانشجویان کوی در بازداشت هستند، گفت : نه تنها در مورد آزادی آنها بلکه در مورد برخی از اعضای هیات علمی نیز که بازداشت شده‌اند ما پیگیری‌ها را انجام می‌دهیم و تاکنون این پیگیری‌ها نیز نتایجی داشته است. وی در پاسخ به سوال دیگری، 10 مرداد را زمان اعلام نتایج کنکور اعلام کرد و درباره عملکرد خود نیز گفت: وزارت علوم عملکرد بالایی داشت و در این باره گزارشی ارائه خواهم کرد.
فتاح: بیش از ۵۰درصد وزرا در دولت دهم حضور دارند
پرویز فتاح، وزیر نیرو با اشاره به پیش بینی خود از کابینه دولت دهم تصریح کرد: بیش از 50‌درصد وزرا در دولت دهم حضور خواهند داشت. وی در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران با بیان اینکه هم اکنون در روزهای اوج مصرف برق قرار داریم، گفت: به طور پراکنده مواردی از قطع برق در کشور وجود دارد، اما می‌توانیم مصرف را تا حد امکان تامین کنیم. وی افزود: همانطور که قول داده بودیم قطعی آب در تابستان نداشته باشیم، به این قول عمل خواهیم کرد، چنانچه تاکنون نیز در شهرهای بزرگ قطعی آب نداشته‌ایم.
میرکاظمی: احتمال اختصاص سبد ویژه کالایی برای ماه رمضان
وزیر بازرگانی از احتمال اختصاص سبد ویژه کالایی به کارمندان و بازنشستگان در ماه مبارک رمضان امسال خبر داد. مسعود میرکاظمی در حاشیه جلسه دولت با اشاره به طرح هدفمند کردن یارانه‌ها گفت: میزان بودجه ای که برای یارانه‌ها در نظر گرفته شده‌، اگر قرار باشد که طرح هدفمند کردن یارانه‌ها اجرا شود، با کسری مواجه خواهیم شد که این لایحه جبران کسری را باید به مجلس ارسال کنیم. وی افزود: اگر لایحه ای در خصوص جبران کسری بودجه به مجلس ارسال شود، می‌توان این سبد را نیز همراه آن در نظر گرفت، ولی تاکنون برای این سبد کالایی منبعی در نظر گرفته نشده است.
حسینی: اوضاع اقتصادی مساعد است
وزیر امور اقتصادی و دارایی بر تخصصی کردن فعالیت بانک‌ها در برخی امور تاکید کرد و درخصوص عملکردش در کابینه نهم نیز گفت: من احساس می‌کنم شرایط اقتصادی کشور به رغم بحران سال 2008 به این سو شرایط مساعدی است.
شمس الدین حسینی دیروز در حاشیه جلسه هیات دولت در خصوص بحث ادغام بانک‌ها اظهارکرد: ما یکسری فعالیت‌هایی را به دنبال اهداف اقتصادی اجتماعی دنبال می‌کنیم که مسکن مهر و بنگاه‌های زودبازده از جمله آن است. وی افزود: در گذشته به این ترتیب بود که بانک‌های مختلف درگیر این پروژه‌ها می‌شدند و اشتغال بانک‌های غیرتخصصی زیاد می‌شد و هم گاهگاهی نظارت دشوار می‌شد؛ ضمن اینکه بحث ادغام بانک‌ها مطرح نبوده، بلکه هدف تخصصی عمل کردن بانک‌ها بوده است.
لنکرانی: تصمیم‌گیری برای لغو حج زود است
کامران باقری لنکرانی وزیر بهداشت در خصوص لغو احتمالی حج تمتع گفت: حج تمتع از ماه ذی‌القعده آغاز می‌شود و لذا هنوز برای تصمیم‌گیری فرصت باقی است و در حال رصد کردن شرایط هستیم و مطابق با شرایط عمل خواهیم کرد. لنکرانی با اشاره به شایعات مطرح شده در خصوص وجود ۳۰ مورد آنفلوآنزای خوکی در کشور گفت: این خبر واقعیت ندارد و برنامه غربال‌گری ما به ویژه برای مسافران خارج از کشور ادامه دارد.
سقای بی ریا: علما و نخبگان علمیه برای کابینه دهم نظر بدهند
مشاور رییس‌جمهوری در امور روحانیت از مراجع عظام، علما و نخبگان حوزه‌های علمیه خواست که با ارائه نظرات و دیدگاه‌های خود، محمود احمدی نژاد را در تشکیل کابینه دهم یاری دهند.
حجت‌ الاسلام محمدناصر سقای بی‌ ریا در حاشیه جلسه دولت اظهار کرد: روابط دولت نهم با حوزه‌های علمیه، مراجع عظام و روحانیت، بسیار خوب و اصولی بوده و این روند در دولت دهم نیز تداوم خواهد یافت. وی افزود: دولت نهم همه تلاش خود را به کار گرفت تا با همه بخش‌‌های حوزه و علما و روحانیون روابط خوبی برقرار کند، اما بی‌تردید با بازنگری در اقدامات صورت گرفته و استفاده از تجربیات گذشته، در جهت ارتقای روابط دولت دهم با مراجع عظام و روحانیت گام برخواهیم داشت.

اعتراض الهام به مصوبه مجمع

غلامحسین الهام سخنگوی دولت و وزیر دادگستری که همزمان عضو حقوقدان شورای نگهبان قانون اساسی است در حاشیه جلسه هیات دولت در پاسخ به سوالی در خصوص مصوبه اخیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص دو شغله‌ها، آن را خلاف قانون اساسی دانست.
الهام گفت: ظاهرا مصلحت این است که به قانون اساسی عمل نکنیم و اتفاقی که اکنون می‌افتد این است که مصوبات مجمع بجز آنچه در اختیار آن است، برخلاف قانون اساسی ابلاغ می‌شود. وی در پاسخ به این سوال که آیا در مدت دو ماهه تعیین شده برای استعفا از یکی از مشاغل خود یعنی عضویت در دولت و عضویت در شورای نگهبان از کدام یک از این مشاغل کناره‌گیری می‌کند، گفت: هر چه قانونی باشد عمل می‌کنیم و به آنچه که مصلحت است عمل خواهم کرد، اما نمی‌دانم چرا مصلحت این است که قانون اساسی نادیده گرفته شود.
مخالف آئین‌نامه قوه قضائیه درباره کانون وکلا هستیم
وزیر دادگستری همچنین اعلام کرد: با آئین‌نامه‌ای که از طرف رییس قوه قضائیه در خصوص کانون وکلا ابلاغ شده موافق نیستیم و معتقدیم آئین‌نامه‌ای که از طرف وزارت دادگستری تهیه و به هیات دولت ارسال شده، به‌روزتر، جامع‌تر و دارای شرایط بهتری برای فعالیت وکلاست.

تذکر وزارت ارشاد به مطبوعات

صفار هرندی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در جمع خبرنگاران گفت که در ایام انتخابات، در موارد متعددی به مطبوعاتی که قانون را رعایت نکرده‌اند، تذکر داده شده است. وی افزود: این موضوعات (موضوعات مورد تذکر) متنوع بوده‌اند. وی درباره نحوه‌ برخورد وزارت ارشاد و هیات نظارت بر مطبوعات با رسانه‌هایی که به طرح شایعات می‌پردازند و به آن‌ها دامن می‌زنند، گفت: قانون مشخص کرده است، اگر کسی امری را خلاف واقع منعکس کند و جایی از خلاف‌گویی او متضرر شود، مساله با شکایت فردی که متضرر شده در دستگاه قضایی تعقیب می‌شود و در واقع، شاکی خصوصی می‌تواند موضوع را دنبال کند. وی ادامه داد، ولی اگر احیانا مطرح‌کردن دروغ و شایعه باعث ضربه‌خوردن منافع ملی شود، مدعی‌العموم به نیابت از کل جامعه طرح شکایت می‌کند.
وی هم‌چنین در پاسخ به این پرسش که گفته می‌شود وزارت ارشاد تیتر صفحه یک بسیاری از روزنامه‌ها را تعیین می‌کند با رد این امر گفت: وزارت ارشاد هیچ مطبوعه‌ای را به صورت مستقیم در اختیار ندارد و در روزنامه‌ ایران نیز که به عنوان روزنامه‌بازتاب‌دهنده‌ نظرات دولت عمل می‌کند، وزارت ارشاد، یک سوم در هیات امنا حضور دارد و در هیات مدیره و مدیریت آن نقشی ندارد.