دنیای اقتصاد- به گفته احمد توکلی، کمیسیون ویژه با ایجاد تغییرات گسترده در لایحه دولت برای تغییر نحوه پرداخت یارانه‌ها در تلاش بوده است هم شتاب دولت را در اجرای طرح که باعث لطمات زیادی از جمله تورم می‌شود بگیرد و هم به اصلاح ساختار بپردازد.وی می‌گوید: نمایندگانی که به موضع دولت متمایل بودند،پیشنهاد‌هایی را برای تجدید رای و تغییر دادن رویکرد کمیسیون ارائه کردند که هیچ کدام از این پیشنهادها رای نیاورد. احمد توکلی تشریح کرد

آخرین تدابیر کمیسیون ویژه برای به حداقل رساندن آثار تورمی طرح تحول

عضو کمیسیون برنامه و بودجه از آخرین تغییرات طرح تحول اقتصادی و راه‌حل‌ها و روش‌های گنجانده شده توسط مجلس برای به حداقل رساندن آثار تورمی این طرح گفت. بر این اساس کمیسیون ویژه با ایجاد تغییرات گسترده در لایحه دولت در تلاش بوده است هم شتاب دولت را در اجرای طرح که باعث لطمات زیادی از جمله تورم می‌شود بگیرد و هم به اصلاح ساختار بپردازد.

احمد توکلی در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: پنج‌شنبه هفته گذشته بررسی لایحه دولت درباره هدفمند کردن یارانه‌ها پس از ماه‌ها تلاش کمیسیون ویژه طرح تحول و دولت در این کمیسیون به پایان رسید و آماده تقدیم به صحن علنی مجلس شد. وی افزود: نظر دولت در این لایحه بر واقعی کردن قیمت حامل های انرژی و آب و چند کالای اساسی دیگر در عرض ۳ سال بود تا از طریق درآمدی که از این طریق به دست می‌آید، بخشی از آثار آن را در اقتصاد خانوارها،‌ بنگاه‌های اقتصادی و اقتصاد دولت جبران کند. عضو کمیسیون برنامه و بودجه اضافه کرد: نگرانی جدی در کمیسیون درباره این طرح آن بود که در اثر شوک افزایش یکباره قیمت‌های بنزین، گاز طبیعی و علی‌الخصوص گازوئیل صنعت دچار شوک شدید و آسیب خواهد شد و از یک طرف تورم شدید ایجاد خواهد شد و از طرف دیگر به دلیل ضربه‌ای که به بنگاه‌های اقتصادی و تولید وارد می‌شود، شاهد کاهش اشتغال و سرمایه‌گذاری در سال‌های اولیه خواهیم بود. وی در ادامه گفت: این نگرانی به قدری جدی بود که مدل‌های مختلفی برای بررسی آثار تورمی و آثار رکودی این تصمیم مورد استفاده قرار گرفت و نتیجه آن بود که هیچ گزارشی به غیر از گزارش خود دولت آثار تورمی اجرای این طرح را پایین نشان نمی‌داد و همه این مدل‌ها بالای ۳۰ تا ۶۰‌درصد تورم اضافی نسبت به تورم موجود را نشان می‌دادند. توکلی با بیان اینکه نتایج این گزارش‌ها به دلیل داده‌های مختلفی که به کار می‌برند متفاوت بود، اضافه کرد: تقریبا همه گزارش‌های علمی دانشگاه‌های داخلی و خارجی و موسسات پژوهشی دولتی از به وجود آمدن تورم شدید و به دنبال آن رکود حکایت داشت.

وی افزود: رویکرد دیگری مبنی‌بر اصلاح تدریجی قیمت‌ها در کمیسیون به وجود آمد و مبنای آن این بود که نمی‌توان یک بیماری ۴۰ و چند ساله را در عرض ۲ یا ۳ سال درمان کرد و این کار باید به تدریج و طی ۵ یا ۶ سال صورت بگیرد تا آثار تورمی آن در طول این ۶- ۵ سال پخش شود. عضو کمیسیون ویژه طرح تحول اضافه کرد: از طرف دیگر درباره هزینه‌های جبرانی نظر دولت این بود که به۷۰‌درصد مردم یارانه پرداخت شود و در عین حال در ماده ۱۳ لایحه بر متوقف شدن اضافه حقوق کارمندان و کارگران تاکید شده بود و این مورد قبول اعضای کمیسیون نبود و در واقع حق شغلی کارگران و کارمندان است که سالانه بر اساس تورم افزایش‌های سالانه حقوق و دستمزد اتفاق بیفتد و نمی‌توان افزایش حقوق را منجمد کرده و در ازای آن به آنها یارانه پرداخت کرد. وی با تاکیدبر اینکه نخست حقوق شغلی شاغلین باید پرداخت شود و سپس آثار تصمیمات تا جای ممکن جبران شود، تصریح کرد: در کمیسیون بنا بر این قرار گرفت که دوره اجرای طرح‌ تا آخر برنامه پنج ساله پنجم توسعه در نظر گرفته شود که بسته به زمان شروع طرح بین ۵ تا ۶ سال خواهد بود. توکلی در عین حال واقعی کردن قیمت‌ها را نیازمند یک روند تدریجی دانست و گفت: نباید این گونه باشد که قیمت‌ها در سال اول افزایش زیادی پیدا کند و در سال آخر افزایش ناچیزی اتفاق بیفتد.

وی با بیان اینکه در کمیسیون پذیرفته شد که واقعی کردن تدریجی قیمت‌ها آثار تورمی و رکودی کمتری را به دنبال دارد، افزود: در این صورت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان این فرصت را خواهند داشت که خود را تعدیل و عادت مصرفی خود را تغییر دهند و در کنار آن تغییراتی به تدریج در فناوری بنگاه‌های اقتصادی ظاهر خواهد شد و امکان تامین منابع مالی و زمان برای تغییر رفتار مصرفی برای تولیدکنندگان فراهم خواهد شد. عضو کمیسیون برنامه و بودجه با تاکیدبر اینکه به دلیل کوچک بودن شوک تورمی در طول ۶ سال، فشار تورمی بر دهک‌ها کمتر می‌شود، گفت: دو دهک اول که بی‌سرپرست هستند یا فاصله درآمد و مصرف آنها بسیار زیاد است تحت‌پوشش کمک‌های نقدی و غیرنقدی قرار خواهند گرفت و برای بقیه دهک‌ها کمک‌های غیرنقدی و توسعه تامین اجتماعی و بیمه‌‌های درمانی و کمک به اشتغال و مسکن در نظر گرفته خواهد شد.

وی با بیان اینکه تصمیمی که در کمیسیون گرفته شد، با هدف دولت هماهنگ است، تصریح کرد: در روش اجرا کمیسیون تعجیل دولت را نپذیرفت و تدریج را جایگزین آن کرد تا آثار تورمی قابل‌تحمل شود و آثار رکودی شدیدی به دنبال نداشته باشد و این کار بسیار بزرگ به همت دولت آقای احمدی‌نژاد امکان‌پذیر شود.

توکلی افزود: ماده ۱۳ که حقوق و دستمزد کارگران و کارمندان را ثابت نگه می‌داشت حذف شد و قرار شد که قانون مدیریت خدمات کشوری بدون توقف اجرا شود و با اجرا شدن ماده ۴۱ قانون کار دستمزد کارگران و کارمندان مطابق معمول سنوات اضافه شود و ۵ دهک جمعیت کشور مشمول اقدامات جبرانی ‌شوند که ۲ دهک اول به صورت نقدی و غیر نقدی و ۳ دهک بعدی به وسیله کمک‌های پوششی و حمایت کننده حمایت می‌شوند.

وی تاکید کرد: زمانی که تدریج رعایت شود، شوک قیمتی شدید نخواهد بود. با توجه به اینکه جلوی اضافه کردن حقوق و دستمزد گرفته نشده است و طبقاتی هم که حقوق ثابت و درآمد ندارند تحت‌پوشش قرار خواهند گرفت، فشار ناشی از طرح قابل تحمل خواهد بود. عضو کمیسیون ویژه طرح تحول اظهار داشت: تنها نقطه تفاوت نظر دولت و کمیسیون ویژه طرح تحول آن بود که کمیسیون احساس می‌کرد با تعجیل در اجرای طرح، شوک شدیدی در قیمت‌ها ایجاد شود که ممکن بود به متوقف شدن اقتصاد منجر شود.

وی در ادامه گفت: این استدلال که درآمد زیادی به دست می‌آید و بین مردم تقسیم می‌شود، از دو جهت مورد تردید بود؛ یکی از ‌آن جهت که اطلاعات جمع‌آوری شده خانوارها کامل نخواهد بود و دیگر آن که سازمان خاصی متولی این کار نیست و نمی‌توان کار بزرگی را که آثار اجتماعی و اقتصادی بسیار گسترده دارد با ریسک زیادی انجام داد. توکلی اظهار داشت: در آخرین گزارشی که مردادماه سال گذشته (اوت ۲۰۰۸)‌ صندوق بین‌المللی پول منتشر کرد ۹ کشور موفق در انجام چنین طرحی ذکر شده بودند که در این ۹ کشور حداکثر افزایش قیمت‌های انرژی بین ۱۰ تا ۸۷‌درصد بوده است.

وی افزود: بر اساس قیمت‌هایی که در کمیسیون برای سال پایه اجرای طرح در نظر گرفته شد، قیمت بنزین بیش از دو برابر یعنی ۲۵۰ تومان به ازای هر لیتر و گازوئیل ۵ برابر قیمت یعنی ۸۰ لیتر به ازای هر لیترخواهد بود. عضو کمیسیون ویژه طرح تحول تاکید کرد: در کشورهایی که انجام هدفمند کردن یارانه‌های انرژی موفق بوده است، تدریجی بودن این فرآیند را رعایت کرده‌اند.

وی اضافه کرد: در جواب کسانی که ۵ یا ۶ مرتبه تکرار شدن شوک در این روش را مطرح می‌کنند، باید گفت که در صورت کوچک بودن و قابل تحمل بودن شوک برای جامعه، شوک در اقتصاد هضم خواهد شد و در مراحل بعد ظرفیت شوک‌پذیری جامعه افزایش خواهد یافت و در نتیجه اگرچه جمع تورم نهایی ۵ یا ۶ شوک بیش از تورم شوک یکباره است، اما تورم یکباره ممکن است اقتصاد را متوقف و توکلی تصریح کرد: چنین کار بزرگی که دولت عزم و همت انجام آن را دارد، باید با حزم و احتیاط و دوراندیشی انجام بگیرد.

وی افزود: در کمیسیون طرح تحول نمایندگانی که به موضع دولت متمایل بودند و سرعت بیشتر در اجرای طرح را به صلاح می‌دانستند پیشنهاد‌هایی را برای تجدید رای و تغییر دادن رویکرد کمیسیون ارائه کردند که هیچ کدام از این پیشنهادها رای نیاورد و کمیسیون بر رویکرد خودش تاکید کرد و قرار بر این شد که کمیسیون با آقای احمدی‌نژاد دیدار کند و مصوبه کمیسیون توضیح داده شود تا حداکثر تفاهم و همکاری بین دولت و مجلس حاصل شود.