عدم کمک دولت به شهرداری روشن و شفاف است

دنیای اقتصاد - شهردار تهران روز گذشته در مراسم افتتاح همزمان چهار مرکز مکانیزه معاینه فنی خودروهای سنگین فرصت را برای بیان انتقاداتش از عدم انجام وظایف دولت در قبال شهرداری مناسب دید و به همین دلیل هم به بیان گلایه‌هایی پرداخت که اگرچه تازه نبودند اما تاکنون دولت هیچ اقدامی برای رفع این گلایه‌ها انجام نداده است. محمد باقر قالیباف در این مراسم باز هم به این نکته اشاره کرد که خدماتی که تاکنون در شهرداری به ویژه در زمینه ورود خودروهای جدید به ناوگان حمل و نقل عمومی صورت گرفته، همگی از منبع عوارض شهروندان بوده و دولت یک ریال هم کمک نکرده است. به گفته قالیباف؛ عدم کمک دولت به شهرداری در هر محفل و سازمانی از جمله دیوان محاسبات، سازمان بازرسی و مجلس روشن و شفاف است. در ضمن قرائت گزارش تفریغ بودجه سال ۸۵ در مجلس که توسط دیوان محاسبات تهیه شده بود عملکرد دولت در زمینه اجرای تبصره ۱۳ نشان از تخلفات گسترده دولت از این تبصره داشت. تبصره ۱۳ به اصلاح مدیریت و مصرف سوخت تا سال ۱۳۹۱ اشاره داشته که در این زمینه باید سیستم حمل و نقل عمومی از طریق کمک دولت گسترش پیدا می‌کرد. با این حال شهردار تهران از عزم خود برای انجام درست وظایفش در شهرداری سخن گفته و تاکید کرد که امروز که ۳۰ سال از مدیریتم سپری می‌شود اگر قرار باشد تجربه دنیا را زیر پا گذاشته و با احساسات حرکت کنم گناه نابخشودنی انجام داده‌ام.

به گزارش ایلنا، محمدباقر قالیباف دیروز در مراسم افتتاح همزمان چهار مرکز مکانیزه معاینه فنی خودروهای سنگین، ورود ۲۵ دستگاه اتوبوس جدید تندرو، سامانه بلیت الکترونیک در شهر تهران، تاکید کرد: از روزی که توفیق خدمت‌رسانی در شهرداری تهران را پیدا کردم، روی دو شعار اساسی تاکید داشتم. وی افزود: اولین شعار اینکه اجازه ندهم فاصله میان جنوب و شمال شهر تهران افزایش پیدا کند، اما هرگز ادعا نکردم که فاصله بین جنوب و شمال شهر تهران را کم کنم.

اشتغال‌زایی وظیفه شهرداری نیست

قالیباف در مورد مراجعات گوناگونی که به شهرداری تهران می‌شود، تصریح کرد: قریب به ۹۰درصد افرادی که به شهرداری تهران مراجعه می‌کنند خواسته‌هایی از شهرداری دارند که برآورده کردن تمام این خواسته‌ها وظیفه شهرداری نیست.

وی افزود: ایجاد اشتغال برای جوانان از وظایف شهرداری نیست و در شهرداری کاری در این زمینه از دستمان برنمی‌آید؛ چرا که اگر اعلام می‌کنیم که باید کیفیت زندگی را بالا ببریم توقع مردم آگاه شهر تهران هم از ما این است که در مجموعه‌هایی که به طور مستقیم به شهرداری تهران مربوط می‌شود کیفیت را بالا ببریم. قالیباف یادآور شد که در حال حاضر توانسته‌ایم به این موضوع اساسی توجه کنیم و به برخی از اهداف خود هم رسیده‌ایم. به طوری که جهت‌گیری‌ها روشن و شفاف است.

شهردار تهران در این مراسم خطاب به مقیمی، رییس فراکسیون شهری مجلس تصریح کرد: هیچ موقع اهل گله‌گزاری نیستم اما آن همکاری‌ که مجلس و دولت باید بر اساس قانون نسبت به شهرداری انجام می‌دادند، انجام ندادند؛ اگرچه شهرداری تهران توقعی بیشتر از قانون نداشته است. وی افزود: همکاری ویژه‌ای که باید برای بهبود کیفیت خدمت‌رسانی در زمینه حمل‌ونقل عمومی انجام می‌شد، رخ نداد به طوری که عدد و رقم‌ها روشن و شفاف است و اگر کسی، جایی در محفلی و سازمانی بخواهد این مساله را رسیدگی کند، کاملا مشخص و شفاف است به طوری که تمامی بحث‌ها در دیوان محاسبات، سازمان بازرسی و مجلس مشخص است. وی افزود: اگرچه خوشم نمی‌آید که به چنین اختلافاتی بپردازم تا مردم فکر کنند که این اختلافات باعث شده تا خدمت‌رسانی به مردم کم‌رنگ شود، اما لازم به ذکر است که کمک شایانی توسط دولت صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: در شهرداری تهران تلاش کرده‌ایم که کیفیت زندگی را در بخش حمل‌ونقل عمومی افزایش دهیم. وی تصریح کرد: باید این چرخه در جامعه و مردم به وجود آید که حمل‌ونقل عمومی مهم‌ترین وسیله از نظر اقتصادی و شان و شئونات شهروندی است.

دولت حتی یک‌ریال هم برای اتوبوس‌های brt هزینه نکرد

قالیباف با بیان اینکه در گذشته تنها دو کیلومتر مترو در تهران ساخته می‌شد، تاکید کرد: اما امروز با همه فشارها اعلام می‌کنم که سالی ۱۵ کیلومتر مترو در تهران احداث می‌شود.

به گفته وی؛ تا انتهای سال ۸۹ مردم می‌توانند طی ۴۵ دقیقه از میدان شهید کلاهدوز تا مهرشهر کرج را با مترو طی کنند. شهردار تهران در مورد اتوبوس‌های جدید تندرو تصریح کرد: اتوبوس‌های جدیدی که شهرداری با همه فشارها آن را وارد کرده حتی یک ریال هم دولت در این زمینه کمک مالی نکرده است. وی ادامه داد: این اتوبوس‌ها متعلق به شهرداری تهران نیست، بلکه ۱۰۰درصد آن از پول عوارض مردم است. قالیباف با بیان اینکه به خوبی در مجلس روشن است که ۸۲درصد پول این اتوبوس‌ها باید توسط دولت پرداخت شود، اما دولت حتی نیم درصد پول این اتوبوس‌ها را هم پرداخت نکرده و شهرداری تهران به تنهایی اقدام به تامین این اتوبوس‌ها از محل عوارض شهروندان کرده است. به گفته وی، شهرداری تهران هنوز برای وارد کردن این اتوبوس‌ها قانع نشده و همچنان مصمم است تا اتوبوس‌های جدید را وارد ناوگان اتوبوسرانی کند.

برای ما جوسازی کردند

شهردار پایتخت با بیان اینکه فرهنگ استفاده از حمل‌ونقل عمومی باید گسترش یابد، خاطر نشان کرد: زمانی که قصد احداث خطوط تندرو و نصب گاردریل در خطوط را داشتیم مردم و حتی رسانه‌ها به طور پی‌درپی برای ما جوسازی کردند، اما خطوط تندرو در تهران احداث و در حال گسترش این خطوط هستیم. وی افزود: اگرچه در گذشته به ما در این زمینه انتقاد می‌کردند اما در حال حاضر بابت اینکه چرا کارتان برای احداث خطوط تندرو عقب مانده از شهرداری توضیح هم می‌خواهند.

عدالت در بیان فراخ و پیاده‌سازی تنگ و سخت است

شهردار تهران پیاده‌سازی بلیت‌های الکترونیک را تحقق شعار عدالت در بسیاری از بخش‌ها دانست و تصریح کرد: عدالت در بیان فراخ و در پیاده‌سازی بسیار تنگ و سخت است، به طوری که یکی از راه‌های پیاده‌سازی شعارهای عدالت تحقق بلیت الکترونیک در شهر تهران است، به طوری که سراسر شهروندان را مد نظر قرار می‌دهند.

قالیباف به نرخ ۲۰ تومانی کرایه اتوبوس اشاره کرد و گفت: قبلا هم پیشنهاد داده بودم که اگر قرار است از شهروندان ۲۰ تومان بلیت اتوبوس دریافت کنیم بهتر است اتوبوس را صلواتی کنیم؛ چرا که ۲۰ تومان نرخ اتوبوس نیست و هرگز صرفه اقتصادی ندارد که بانوان به خاطر دادن یک بلیت ۲۰ تومانی کل اتوبوس را دور بزنند تا بلیت را به راننده اتوبوس تحویل دهند. وی تاکید کرد: منظورم این نیست که بلیت اتوبوس را ۲۰۰ تومان بکنیم تا صرفه اقتصادی داشته باشد، بلکه باید سیستم را به گونه‌ای پیاده کنیم تا به برخی از مسافران اعلام کنیم بابت کرایه اتوبوس ۱۵۰ تومان یا کمتر بدهند و برخی دیگر مجانی سوار اتوبوس شوند. قالیباف با بیان اینکه تا به امروز قادر نبودیم تشخیص دهیم چه کسانی می‌توانند با ۵۰ تومان سوار اتوبوس شوند یا با ۱۵۰ تومان، عنوان کرد: قرار است که در مدیریت جدید چنین سیستمی را پیاده‌سازی کنیم تا تشخیص دهیم چه کسانی به صورت مجانی و چه کسانی با ۵۰ یا ۱۵۰ تومان سوار اتوبوس شوند. به گفته شهردار تهران بر این باور هستیم که اصل ۴۴ قانون اساسی که همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده توسط بخش خصوصی قابلیت اجرا شدن دارد، به طوری که در حال حاضر همه امکانی که در حوزه بلیت الکترونیک فراهم شده با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی بوده نه شهرداری تهران.

کسی قالیباف را نمی‌بخشد

اگر با سعی و خطا حرکت کند

قالیباف با بیان اینکه اداره شهر تهران با میانه‌روی صورت می‌گیرد، به دوران دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: بعضی‌ها اعلام می‌کنند که افرادی که در دوران دفاع مقدس جنگ کردند یک مشت انسان احساساتی بودند، اما به آنها اعلام می‌کنم که افرادی که چنین اظهاراتی دارند حتی یک روز هم جنگ نکرده‌اند. وی افزود: در میدان جنگ هم اعتدال، منطق و عقلانیت حاکم بود و هم محبت و عشق و اینها همه با هم در آمیخته بودند. شهردار پایتخت تصریح کرد که باید در اداره شهر از همین منطق میانه‌روی استفاده کرد، به طوری که ملت ما امروز مسوولان را نمی‌بخشند که با سعی و خطا حرکت کنند. قالیباف ادامه داد: اگر در دهه اول انقلاب که جوان ۲۰ ساله‌ای بودم با سعی و خطا حرکت می‌کردم کسی به من خرده نمی‌گرفت، اما امروز که ۳۰ سال از مدیریتم سپری می‌شود؛ اگر قرار باشد که تجربه دنیا را زیر پا گذاشته و با احساسات حرکت کنم، گناه نابخشودنی انجام داده‌ام.