واکنش روسیه به انتخابات ایران

مسکو: اختلافات ایجاد شده در انتخابات با استفاده از قانون‌اساسی حل شود

با گذشت ده روز از انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران، جامعه جهانی به دقت تحولات جاری در ایران را زیر نظر گرفته است. در تازه‌ترین واکنش‌ها نسبت به تحولات ایران بان‌کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل با صدور بیانیه‌ای نسبت به وقایع جاری در ایران واکنش نشان داد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی عصر‌ایران در این بیانیه که خطاب به دولت ایران است، از مقام‌های ایرانی خواسته شده تا از کاربرد خشونت و قوه قهریه برای برخورد با معترضان به نتایج انتخابات خودداری شود.

دبیر کل سازمان ملل متحد در بیانیه خود نوشته است: وضعیت در ایران موجب نگرانی جامعه بین‌المللی است. وی همچنین خواستار توقف فوری بازداشت‌ها، تهدیدها و استفاده از زور شده است.

بان‌ کی‌مون در این بیانیه افزوده است: اوضاع ایران را با نگرانی فزاینده دنبال می‌کند و از خشونت‌های پس از انتخابات به خصوص استفاده از زور علیه غیرنظامیان که باعث مرگ و جراحت می‌شود، مایوس است.

دبیر کل سازمان ملل از دو طرف منازعه خواسته است تا اختلافات خود را از طریق گفت‌وگو و توسل به شیوه‌های حقوقی حل و فصل کنند.

اتحادیه اروپا: در امور داخلی ایران دخالتی نمی‌کنیم

اتحادیه اروپا نیز روز دوشنبه با صدور بیانیه‌ای ادعاهای ایران مبنی ‌بر دخالت این کشورها در انتخابات ریاست‌جمهوری ایران را «بی‌پایه و غیرقابل قبول» خواند.

در این بیانیه آمده است: اتحادیه اروپا اتهاماتی را که از سوی مقام‌های مختلف ایرانی علیه این اتحادیه و اعضای آن درباره دخالت اروپایی‌ها در انتخابات ایران طرح می‌شود را بی‌پایه و غیرقابل قبول می‌داند.

اعضای اتحادیه اروپا در این بیانیه از ایران خواسته‌اند تا از بازداشت‌های جمعی خودداری کند و محدودیت‌های اعمال شده علیه رسانه‌ها و خبرنگاران را متوقف سازند.

سکوت روسیه شکست

از سوی دیگر روسیه نیز روز گذشته سکوت ۱۰ روزه خود در قبال وقایع جاری در ایران را شکست و طرفین منازعه را به حل اختلاف از طریق مجاری قانونی دعوت کرد.

در واکنش روسیه نسبت به وقایع جاری در ایران آمده است: اختلاف‌هایی که پس از انتخابات بروز کرده باید در پیروی دقیق از قانون‌اساسی و قوانین این کشور حل شود.

همچنین به گزارش ایرنا، کنستانتین‌کاساچیف، رییس کمیسیون امور بین‌المللی دومای روسیه، مجمع پارلمانی شورای اروپا را از دخالت در امور داخلی ایران در ارتباط با رویدادهای این کشور پس از انتخابات ریاست‌جمهوری برحذر داشت.

وی گفت: امیدواریم مجمع پارلمانی شورای اروپا در بحث‌های فوق‌العاده و فوری خود درباره رویدادهای ایران از دخالت در امور داخلی این کشور بپرهیزد. اجلاسیه تابستانی مجمع پارلمانی شورای اروپا روز دوشنبه در بروکسل آغاز به کار کرد و قرار است روز پنج‌شنبه در اجلاسیه علنی خود موضوع رویدادهای ایران را مورد بحث قرار دهد. رییس کمیسیون امور بین‌المللی دومای روسیه همچنین همه نیروهای سیاسی در ایران را به خودداری از اعمال خشونت فراخواند و گفت: باید مسائل موجود را در چارچوب قوانین ایران حل کرد.

کاساچیف با بیان این که قوانین ایران امکان حل چنین مسائلی را فراهم کرده است، گفت: برای این کار نیاز به حسن‌نیت سیاسی از همه طرف‌ها وجود دارد.

وی هشدار داد: برخی فعالیت‌های سیاسی بیش از پیش مردم را به خیابان‌ها خواهد کشاند و این امر نتیجه خوبی نخواهد داشت.

آلگ پانتلیف، عضو کمیسیون کشورهای مشترک‌المنافع ( همسود ) شورای فدراسیون روسیه (مجلس علیای پارلمان روسیه)، هم اظهارات باراک اوباما رییس‌جمهوری آمریکا و آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان درباره رویدادهای ایران را مداخله آشکار در امور داخلی ایران دانست.

وی در گفت‌وگو با خبرگزاری رگیونز (مناطق) روسیه گفت: انتخابات ریاست جمهوری در ایران طبق استانداردهای بین‌المللی برگزار شد و تنها دادگاه، حق درخواست شمارش مجدد آرا را دارد.

وی افزود: هرگونه درخواست کشور دیگر در این زمینه، دخالت خارجی در امور داخلی یک کشور مستقل محسوب می‌شود.

این نماینده مجلس روسیه تصریح کرد: چنین توصیه‌هایی ثبات کشورها را برهم می‌زند و سازمان ملل باید به طور مناسب به آن پاسخ دهد.

مقام پارلمانی روسیه گفت: در سال‌های اخیر، غربی‌ها تلاش می‌کنند، دولت‌های برخی کشورها را از طریق بی‌اعتبار دانستن نتیجه انتخابات تغییر دهند و ما نمونه‌ای از این سناریو را در اوکراین و گرجستان شاهد بودیم.

رجب صفر اف، رییس مرکز مطالعات ایران معاصر روسیه هم گفت: آمریکا به محو حکومت کنونی ایران علاقه‌مند است و برای بی‌ثباتی در آن تمام تلاش خود را به کار گرفته است.

وی با بیان این که سیستم سیاسی ایران قوی، متشکل و استوار است و بروز ناآرامی‌ها و اغتشاشات نمی‌تواند ضربه‌ای به سیستم وارد آورد، افزود: غرب درصدد استفاده از وضعیت پیش آمده بعد از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران است تا موجودیت دولت ایران را زیر سوال ببرد.

این کارشناس روس در برنامه تلویزیونی در شبکه توس مسکو تاکید کرد: یکی از برنامه‌های آمریکا نسبت به ایران، تسلیم این کشور به سازش است و واشنگتن با قدرت ایران به ویژه در بخش انرژی به شدت مخالف است و قصد دارد تا این کشور را مطیع سیاست‌های خود کند.

نگرانی ژاپن

دولت ژاپن نیز نسبت به درگیری‌های مرگبار میان تظاهرکنندگان و پلیس عمیقا ابراز نگرانی کرده است.

هیروفومی ناکانوز، وزیر خارجه ژاپن گفت: باید از وضعیتی که باعث تلفات می‌شود، پرهیز شود و کشور ما قویا خواهان راه‌حلی مسالمت آمیز است و افزود: «عقاید مختلف» و حق «بیان» باید محترم شمرده شود.

از سوی دیگر استفان‌هارپر، نخست‌وزیر کانادا در یک موضع گیری شدید «استفاده از زور» برای مقابله با تظاهرکنندگان را محکوم کرد.

وی افزود: کانادا از مقام‌های ایرانی می‌خواهد فورا به استفاده از خشونت علیه مردم خود پایان دهند، کلیه زندانیان سیاسی و خبرنگاران را آزاد کنند... و تحقیقاتی کامل و شفاف درباره ادعاهای تقلب در انتخابات‌ریاست جمهوری انجام دهند.

این اظهار نظرها در حالی صورت می‌گیرد که همزمان با آن، غربی‌ها مدعی هستند در امور داخلی ایران مداخله نمی‌کنند.

موضع رسمی جمهوری اسلامی ایران در قبال این واکنش‌های مداخله‌جویانه این است که خارجی‌ها در امور مربوط به ایران دخالت نکنند.