دنیای اقتصاد- سفیران کشورهای انگلیس، فرانسه، آلمان، ایتالیا، هلند و کاردار موقت جمهوری چک در تهران به عنوان نماینده رییس دوره‌ای اتحادیه اروپا بعد از ظهر سه شنبه به وزارت خارجه ایران احضار شدند. به گزارش ایسنا، در پی اظهارات گستاخانه و مداخله‌جویانه گوردون براون نخست وزیر انگلیس و دیوید میلیبند وزیر خارجه انگلیس درباره انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران و نیز انعکاس اخبار غیرواقعی، مغرضانه و شیطنت‌آمیز درباره حضور شکوهمند ملت ایران در این رویداد بی‌نظیر توسط شبکه‌های مختلف رسانه استعماری و دولتی انگلیس، سایمون گس سفیر انگلیس در تهران برای دومین‌بار در هفته جاری به وزارت خارجه احضار و مراتب اعتراض و ناخشنودی شدید مقام‌های تهران به وی ابلاغ شد.

در این دیدار اظهارات غیرمتعارف و بی‌ادبانه این دو مقام انگلیسی محکوم و تصریح شد که دخالت دولتمردان انگلیسی در امور داخلی ایران با طرح چنین اظهاراتی به هیچ وجه قابل قبول نیست. همچنین از سفیر انگلیس درخواست شده است تا بی‌درنگ دیدگاه دولت جمهوری اسلامی ایران مبنی بر لزوم توقف این گونه اظهارات را به مقامات دولت متبوع خود منتقل کند.

سایمون گس نیز در این دیدار اظهار کرد: پیام دولت جمهوری اسلامی ایران را به مقامات کشورش منتقل خواهد کرد.

سفیر انگلیس در تهران دو روز پیش از این (یکشنبه) نیز در اعتراض به پخش گزارش و اخبار غیرواقعی و آشوب‌طلبانه رسانه دولتی انگلیس به وزارت امور خارجه فراخوانده شده بود.

در همین رابطه یوزوف‌هاولاس کاردار موقت جمهوری چک در تهران به عنوان نماینده رییس دوره‌ای اتحادیه اروپا، روز سه‌شنبه به وزارت امور خارجه احضار شده است.

مدیرکل شمال و شرق اروپای وزارت خارجه مراتب اعتراض جمهوری اسلامی ایران به مداخلات اتحادیه اروپا و کشورهای عضو آن در امور داخلی ایران با اظهارنظر غیرمسوولانه در مورد حوادث پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری را به وی اعلام و خطاب به نماینده اتحادیه اروپا اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران اظهارنظرهای مداخله‌جویانه و توهین‌آمیز مقامات برخی از کشورهای غربی و از جمله بیانیه‌های اخیر شورای وزیران خارجه و نیز ریاست دوره‌ای اتحادیه و برخی مسوولین کشورهای اروپایی درخصوص انتخابات ریاست جمهوری در ایران را غیر قابل قبول دانسته و محکوم می‌کند.

وی افزود: نه اتحادیه و نه هیچ کشور دیگری در موقعیتی نیستند که اجازه اظهارنظرهای گستاخانه و مداخله‌جویانه علیه ایران به خصوص انتخابات باشکوه و مردمی ما را داشته باشند.

مدیرکل وزارت خارجه با اشاره به حضور گسترده مردم در انتخابات ریاست جمهوری، آن را نشانه اقتدار نظام جمهوری اسلامی توصیف و حوادث پس از انتخابات را نیز نشانه آزادی‌های مردمی در اعلام مواضع و نظرات خود نسبت به مهم‌ترین تحول سیاسی کشور دانست.

وی همچنین با اشاره به حادثه تروریستی مسجد امام علی (ع) زاهدان و عدم عکس‌العمل اتحادیه اروپا نسبت به این حادثه تروریستی از این رفتار دو گانه اتحادیه انتقاد و ابراز تاسف نمودند.

کاردار چک نیز با اذعان به حضور گسترده و بی‌نظیر مردم ایران در انتخابات ریاست جمهوری قول داد، اعتراض جمهوری اسلامی ایران به رفتار اتحادیه اروپا را به نمایندگان و مقامات این اتحادیه اعلام کند.

بر اساس این گزارش، به دنبال اظهارات گستاخانه و بی‌ادبانه مقامات فرانسه از جمله رییس‌جمهور، وزیر خارجه و برخی دیگر از مقامات فرانسوی در خصوص برگزاری انتخابات اخیر ریاست جمهوری اسلامی ایران و نتایج آن، روز سه شنبه برنارد پولتی سفیر فرانسه در تهران به وزارت خارجه ایران احضار و مراتب اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران در خصوص مواضع غیرمنطقی و هتاکانه مقامات فرانسوی به وی ابلاغ شد.

در این ملاقات ضمن تاکید بر مردود بودن دخالت دولت‌های خارجی در امور داخلی تهران و یادآوری عملکرد منفی و غیردوستانه دولتمردان فرانسوی در چند سال گذشته، ادعای دفاع از آزادی و دموکراسی از سوی آنان را یک ادعای واهی و دروغین دانسته و تاکید شد،‌ دورانی که برخی دولت‌های غربی می‌توانستند با دخالت‌های ناروای خود و حمایت از جریان خاصی بر سرنوشت ملت‌ها مسلط شوند کاملا سپری شده است و این دوره عرصه آگاهی، بیداری و ایستادگی ملت‌ها در مقابل قدرت‌های استعماری است.

همچنین به سفیر فرانسه تاکید شده است: لازم است مقامات فرانسوی از این پس در هنگام موضع‌گیری خود در مورد تحولات جمهوری اسلامی ایران با هوشمندی و ادب به این نکته توجه داشته باشند که نوع موضع‌گیری‌ها بر روند همکاری‌های دو کشور موثر خواهد بود.

در تحولی دیگر، سفیران آلمان، ایتالیا و هلند به وزارت خارجه کشورمان احضار شدند.

در جریان احضار این سفیران مراتب اعتراض و ناخشنودی شدید دولت نسبت به رویکرد مغرضانه این کشورها به آنها ابلاغ شد.

در این دیدارها با اشاره به مشارکت گسترده و بی‌نظیر ملت ایران در انتخابات اخیر ریاست جمهوری و خلق یکی از بزرگترین جلوه‌های حضور و مشارکت مردمی برای تعیین سرنوشت خود، نسبت به اظهارات غیرمنطقی برخی مقامات اروپایی اعتراض به اظهارات مذکور از مصادیق بارز دخالت آشکار در امور داخلی کشورمان برشمرده شد.

همچنین خواست جمهوری اسلامی ایران برای توقف رویه مذکور و احترام به انتخاب ملت ایران به سفرای آلمان، ایتالیا و هلند ابلاغ و تصریح گردید: اتخاذ اینگونه رویکردها به هیچ عنوان قابل قبول نیست. در این دیدار سفیران اروپایی اعلام کردند که موارد یاد شده را در اسرع وقت به دولت متبوعشان منتقل خواهند کرد.

واکنش وزارت خارجه‌ به مواضع غرب

وزارت خارجه‌ جمهوری اسلامی ایران در واکنش به اظهارات مداخله جویانه برخی مقامات و رسانه‌های کشورهای غربی بیانیه‌ای صادر کرد.

به گزارش ایسنا، متن این بیانیه به این شرح است: وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران با تبریک به ملت شریف ایران به مناسبت خلق حماسه شگفت‌انگیز و بی‌همتا در انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری، مشارکت ۸۵‌درصدی واجدین شرایط در پای صندوق‌های رای را نمادی از علاقه‌مندی شهروندان ایرانی نسبت به سرنوشت خود و اعتقاد مردم به تاثیرگذاری آرا در آینده کشور می‌داند. در واقع این انتخابات موید به بار نشستن شجره طیبه مردم سالاری دینی بوده و میزان مشارکت بالا و استقبال بی‌نظیر از آن،‌ مشروعیت و مقبولیت نظام جمهوری اسلامی ایران را بیش از پیش به منصه ظهور رسانده و افزایش چشمگیر مشارکت ایرانیان مقیم خارج را نیز نشان داد و این همه موفقیت، به‌‌رغم تبلیغات هدفمند دشمنان ایران اسلامی، سرمایه‌های عظیمی است که همواره موجب عزت آفرینی برای ایران و ایرانیان است.

وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران بر این اعتقاد است که راهکارهای اندیشیده شده در قانون انتخابات به گونه‌ای مدبرانه، حقوق رای دهندگان و انتخاب شوندگان را محافظت می‌کند که امکان هرگونه شائبه‌ای را سلب و در عین حال باب اعتراض قانونی و رسیدگی به آن را برای کاندیداها فراهم می‌سازد و در این چارچوب مادامی که شورای نگهبان، قانون اساسی به عنوان تنها مرجع صالح قانونی، شکایت کاندیداها را بررسی نکرده است، هر گونه خدشه‌دار کردن نتیجه انتخابات، اهانت به رای اکثریت و مغایر با اصول دموکراسی و احترام به حقوق دیگران می‌باشد. بنابراین با توجه به این که اکنون در چارچوب ساز و کارهای قانونی، رسیدگی به شکایات در حال اجرا می‌باشد، در پرتو وجود ساز و کارهای قانونی و جریان داشتن فرآیند رسیدگی به شکایت‌ها، موضع‌گیری‌های عجولانه، غیرمسوولانه و مداخله جویانه برخی مقامات خارجی، اهانت به شعور و رای اکثریت مردم ایران و در راستای اهداف سوء برخی از آنان ارزیابی می‌گردد. حضور صدها خبرنگار خارجی در طول برگزاری انتخابات اخیر و مشاهده واقعیت‌های موجود در کنار تجربه برگزاری انتخابات موفق طی سی سال گذشته در ایران، نشانه‌ای از شفافیت کامل روند انتخابات و کارکرد موثر سیستم مردم‌سالاری دینی می‌باشد، اما برخی کشورها در برخوردی نسنجیده، شتاب‌زده و گستاخانه، ‌از تجمعات غیرقانونی و هرج و مرج‌گرایی عده‌ای فرصت‌طلب حمایت کرده و برخلاف موازین و اصول دموکراسی و هنجارهای شناخته شده بین‌المللی، خود را به سخنگوی جریان اغتشاش‌گر تبدیل و از این رهگذر تخریب سیمای تابناک جمهوری اسلامی را هدف قرار داده‌اند. جمهوری اسلامی ایران عملکرد این گروه از کشورها را که در پرونده خود سابقه حمایت از تروریسم، پشتیبانی از استثمار و استعمار ملت‌های مظلوم، ترویج استبداد و حکومت‌های خودکامه، تسلیح دیگران به سلاح‌های کشتار جمعی و آشوب‌طلبی‌ها را در جای جای جهان ثبت کرده‌اند را رویکردهای فرومایه می‌شمارد و بر این اعتقاد است که آنان هرگز نمی‌توانند در انتخابات باشکوه و دموکراتیک اخیر جمهوری اسلامی ایران ایجاد شبهه نمایند و به آنها توصیه می‌کند، روند تعامل نادرست با رویدادهای ایران را تغییر دهند، زیرا طراحان شطرنج، رویکردهای آنها را رصد و با لحاظ نمودن آن در مناسبات آتی، بدون تردید دشمنان وحدت ملی ایران را مات خواهند کرد.