معاون قضایی دیوان عدالت اداری، از طرح چند دادخواست علیه بخشنامه‌ هیات وزیران مبنی بر انحلال سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در دیوان عدالت خبر داد.

مقدسی‌فرد در گفت‌وگو با «ایسنا»، تصریح کرد: تاکنون چند دادخواست در خصوص بخشنامه‌ هیات وزیران مبنی بر انحلال سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به دیوان عدالت اداری ارائه شده که دادخواست اصلی از سوی سازمان بازرسی کل کشور در دیوان عدالت طرح شده است. وی افزود: این دادخواست‌ها از سوی هیات عمومی دیوان عدالت اداری در دست بررسی است که نتایج این بررسی‌ها در مورد ابطال یا عدم ابطال بخشنامه، پس از تصمیم هیات عمومی اعلام خواهد شد. اوایل سال گذشته دادخواستی از سوی سازمان بازرسی کل کشور مبنی بر ابطال تصمیم هیات دولت در مورد انحلال سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به دیوان عدالت اداری ارائه شد که ظاهرا پرونده آن در حوزه ریاست آن مطرح است و هیات عمومی در حال بررسی این دادخواست و دادخواست‌های مشابه در این زمینه است. این درحالی است که به‌رغم مصوبه ۱۸ تیر ۸۶ شورای عالی اداری مبنی بر تغییر عنوان سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور این تغییر عنوان در موارد متعدد از سوی دولت و مجلس نادیده گرفته شده است.

این تغییر در حالی صورت می‌گرفت که هنوز هیچ مصوبه قانونی برای انحلال سازمان مدیریت از سوی مجلس شورای اسلامی صادر نشده بود. نمایندگان مجلس نیز از همان ابتدا با این اقدام از سوی رییس‌جمهوری مخالف بودند و با اشاره به متن قانون برنامه چهارم توسعه بر لزوم ابقای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور به صورت سابق تاکید داشتند. با رجوع به متن قانون بودجه سال ۸۷ کل کشور می‌توان به عدم قبول تغییرات ایجاد شده در سازمان مذکور از سوی نمایندگان مجلس و شدت مخالفت آنها با این اقدام پی برد. با نگاهی در این قانون مشخص می‌شود که در تمام مواردی (بیش از ۱۰ مرتبه) که احتیاج به ذکر نام معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی بوده، از عنوان سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور یاد شده است. این مساله حتی مورد انتقاد شورای نگهبان واقع شده و این شورا طی تذکری به اهالی بهارستان خواستار تغییر و اصلاح این عنوان شده است. با وجود این نمایندگان مجلس که از نظر قانون ملزم به رعایت تمامی تذکرات شورای نگهبان نیستند، بر وجود این عبارت در متن قانون بودجه تاکید کرده و آن را به همین صورت به دولت ابلاغ کرده‌اند.