رایس: مقتدی صدر در ایران است

کاندولیزا رایس در سفر غیرمنتظره به بغداد ادعا کرد: مقتدی صدر در ایران به سرمی برد.

به گزارش ایسنا، کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه آمریکا روز یکشنبه یک روز پس از آنکه مقتدی صدر تهدید کرد، جنگی تمام‌عیار علیه دولت بغداد به راه می‌اندازد، در سفری غیرمنتظره وارد عراق شد. براساس گزارش روزنامه دیلی‌نیوز، وی در عین حال از نوری‌المالکی، نخست وزیر عراق به دلیل تهاجم اخیر در بصره که خشم سپاه المهدی را برانگیخت، تقدیر کرد. مقتدی صدر فرماندهی سپاه المهدی را به عهده دارد.

بنا به گزارش خبرگزاری رویترز، رایس در بغداد علیه صدر که از سال گذشته تاکنون درمحافل عمومی در عراق حاضر نشده، صحبت و ادعا کرد: وی هنوز در ایران به سر می‌برد.

صدر در آستانه سفر رایس به بغداد گفته بود، اگر سرکوب‌ها ادامه یابد، جنگی سرسختانه به راه خواهد انداخت. رایس گفت: فکر می‌کنم این جنگی تمام عیار برای همه به استثنای او خواهد بود.

اظهارات وی در حالی بیان می‌شود که مقامات ایران چندین بار حضور صدر در ایران را تکذیب کرده‌اند.

پاسخ صدر به سخنان رایس طی بیانیه‌ای مطرح و برای خبرنگاران ارسال شد و در آن سفر وزیر امورخارجه آمریکا به بغداد را محکوم کرد. در این بیانیه آمده است: دولت نباید حضور« این تروریست‌های اشغالگر را در سرزمین پاک ما بپذیرد».

از سوی دیگر خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت: آمریکا در نشست همسایگان عراق که سه‌شنبه در کویت برگزار می‌شود، کشورهای عربی را تحت فشار می‌گذارد تا درحالی که نفوذ ایران در عراق رو به رشد است روابطشان با بغداد را تقویت کنند.

رایس که درنشست کویت حضور خواهد داشت، هفته گذشته با ادعای دخالت ایران درناآرامی‌های عراق گفته بود از کشورهای عربی درخواست خواهد کرد که از عراق در برابر آنچه وی نفوذ ایران خواند، حفاظت کنند.

این گزارش می‌افزاید: هیچ سفیری از کشورهای عربی به طور دائم در بغداد مستقر نیست و سفر مقامات ارشد کشورهای عربی به بغداد بسیار اندک است. با این حال محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهوری ایران ماه گذشته به بغداد سفر کرد. مقامات عراقی می‌گویند که ایران در متوقف کردن مبارزات نیروهای امنیتی عراق و شبه‌نظامیان در جنوب عراق که ماه گذشته رخ داد، نقش کلیدی داشته است.

رایس روز یکشنبه از بحرین و عربستان نیز خواست به وعده‌های خود در زمینه کمک به دولت عراقی عمل کنند.درعین حال یک دیپلمات غربی در ایران با اشاره به نشست کویت مدعی شد: اگر آنها در کشورهای عربی کاری انجام ندهند، اوضاع عراق کاملا تحت تسلط ایران درخواهد آمد، زیرا ایران در آنجا اقداماتی انجام می‌دهند.»

روزنامه الوطن چاپ کویت نیز نوشت: رایس بعد از ورود به بغداد هدفش از این سفر را تشویق گروه‌های سیاسی به حمایت از دولت نوری المالکی اعلام کرد و افزود: در جریان کنفرانس کشورهای همجوار عراق در کویت در راستای اعمال فشار بر کشورهای عربی همجوار عراق تلاش خواهد کرد تا از این کشور (عراق) در برابر تاثیرات گروه‌های شیعه ایرانی حمایت کرده و از گسترش نفوذ ایران در عراق جلوگیری کنند.

این درحالی است که سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان روز یکشنبه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره اظهارات وزیر امور خارجه آمریکا مبنی بر این که عراق باید به کشورهای عربی نزدیک شود و از ایران پارسی دور شود، گفت: این اظهارات جدید نیست. سیاست ایران‌هراسی از سوی آمریکا دنبال می‌شود. در حالی که تمام آنچه در عراق وجود دارد، نتیجه عملکرد نادرست آمریکاست که می‌خواهند آن را به ایران نسبت دهند؛ اما ارزیابی‌های ما در دیدارهایی که با مسوولان کشورهای منطقه داشته‌ایم نشان می‌دهد که آمریکا در این سیاست توفیقی نداشته است. سید محمدعلی حسینی افزود: مشکل اصلی عراق اشغالگری و تروریسم است.

تلاش برای ایران هراسی

وزیر خارجه آمریکا همچنین در سفر به بغداد مدعی شد: احزاب سیاسی کرد و سنی روند ائتلاف‌سازی را دنبال می‌کنند و رهبران شیعی که با گروه‌های ویژه تحت حمایت ایران در ارتباط نیستند، بهتر از پیش همکاری می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه، رایس در گفت‌وگو با نوری المالکی، نخست وزیر عراق، گفت که بهبود وضعیت امنیتی و همکاری گروه‌های سیاسی را شاهد است و حمایت کشورهای عربی به منظور تحت‌شعاع قرار دادن نفوذ ایرانیان در این کشور جنگ‌زده را خواستار شد.

رایس مدعی شد: شاهد شکل‌گیری ائتلافی از احزاب سیاسی در رهبری کردها، سنی‌ها و برخی شیعیان هستم که با نیروهای ویژه (نیروهای ادعایی تحت حمایت ایران) همکاری نمی‌کنند و بهتر از پیش این همکاری‌ها انجام می‌شود.

منتفی بودن حمله نظامی

معاون وزیر امور خارجه آمریکا اظهار کرد: این حقیقت دارد که آمریکا هیچ قصدی برای حمله یا اعمال قدرت نظامی علیه ایران ندارد و این راهکاری است که کاخ سفید در حال حاضر برای مقابله با برنامه هسته‌ای ایران ترجیح می‌دهد.

به گزارش روزنامه اماراتی البیان، دیوید ولش در نشست مطبوعاتی در سفارت آمریکا در ابوظبی، پایتخت امارات گفت: ما تلاش‌های بین‌المللی را برای اعمال تحریم‌‌های اقتصادی و انزوای ایران از جامعه بین‌المللی حمایت می‌کنیم تا این گونه تهران را مجبور به تغییر رفتار کنیم. این در حالی است که تهران همواره بر حق خود در بهره‌برداری از فناوری صلح آمیز هسته‌ای پافشاری می‌کند و تاکید دارد تحریم‌های بین‌المللی نمی‌تواند مانع پیشرفت ایران شود. وی افزود: در حال حاضر کاخ سفید این شیوه را بر مقابله نظامی علیه ایران ترجیح می‌دهد، اما گزینه حمله به ایران در پایان گزینه قابل طرح برای رییس‌جمهور آتی آمریکا خواهد بود. معاون وزیر امور خارجه آمریکا درباره موضع آمریکا نسبت به اظهارات مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق که دولت بغداد را تهدید به جنگ گسترده در صورت ادامه مقابله با افراد مسلح وابسته به این جریان کرده بود، گفت: به اظهارات مقتدی صدر به‌طور دقیق گوش فرادادم و به عقیده ما صدر و جریانش یکی از مهم‌ترین مشکلات امنیتی عراق هستند و دولت عراق هنوز برای ایجاد امنیت و وضع قانون در سایه شبه‌نظامیان و گروه‌های مسلح با مشکلات عظیمی روبه‌رو است.

تکرار ادعاهای آمریکایی

در همین حال ژنرال ارشد آمریکایی مستقر در بغداد یکشنبه برای بار دیگر این ادعا را تکرار کرد که حملات پیچیده افراد مسلح شیعی عراق به افزایش کمک از سوی گروه‌های ایرانی ارتباط دارد.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه، سرلشکر ریک لینچ، فرمانده نیروهای آمریکایی در مرکز عراق، مدعی شد حملات خمپاره‌ای و موشکی افراد مسلح شیعی بیش از پیش تاثیر‌گذار شده و نشان می‌دهد که حمایت ایرانیان از این گروه‌ها افزایش یافته است.

لینچ در مصاحبه با رسانه‌های غربی ادعا کرد: افزایش تاثیر ایرانیان، شمار حملاتی که می‌تواند به طور مستقیم به گروه‌های ایرانی مربوط شود و تعداد افراط‌گرایان شیعی آموزش‌دیده در ایران را شاهد هستیم. این فرمانده آمریکایی ادعا کرد: افراط‌گرایان شیعی مناطقی نظیر الخضرا را مورد هدف قرار می‌دهند. حملات موشکی پیشین تاثیرگذاری کمتری داشت، اما اکنون وضعیت متفاوت است. آنها سیستم‌های پرتاب پیچیده‌ای در اختیار دارند.

وی مدعی شد: طی هفته‌های اخیر نیروهای تحت فرماندهی وی در استان‌های بابل، کربلا، نجف و واسط موفق شدند ۲۵ افراط‌گرا را که در ایران یا توسط گروه‌های ایرانی در عراق تعلیم‌دیده بودند، دستگیر کنند.

لینچ همچنین مدعی شد: ۱۴۶ سرباز آمریکایی تحت فرماندهی من از زمان افزایش مضاعف نیروهای آمریکایی در سال گذشته تاکنون توسط مواد منفجره ایرانی کشته شدند.