تغییرات پیاپی وزیران اعتراف به شکست دولت در دستیابی به اهداف است

یک عضو شاخص کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان این‌که تغییرات در کابینه نمی‌تواند انتظارات و اصلاحات مورد نظر را به همراه داشته باشد و حتی آفت‌هایی نیز به همراه دارد، گفت: تغییرات مستمر در کابینه ضمن این‌که بی‌ثباتی در مدیریت کلان را به وجود می‌آورد و نوعی بی‌انگیزگی و دلسردی در مدیران ارشد و رده‌های دیگر و حتی مدیریت‌های جانبی ایجاد می‌کند، به کل نظام مدیریتی کشور نیز خسارت می‌زند. محمد خوش‌چهره در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این مطلب تصریح کرد: اگر‌چه طبق قانون رییس‌جمهوری اختیار تغییر وزیر یا پیشنهاد تغییر را دارد، اما اگر دلایل اصلی مبتنی بر نوعی محدودنگری باشد، خود منشاء اختلالات و اشکالات جدید شده و مشکلات و مسائل قبلی کماکان باقی می‌ماند.

وی با بیان این‌که تغییرات در تیم اجرایی به خصوص در کابینه می‌تواند مبین نارضایتی یا مطلوب نبودن پیامدهای حاصل از تصمیمات و سیاست‌ها و اقدامات، مخصوصا نتایج حاصله از اجرا باشد که خود را بعضا به صورت نارضایتی مردمی نشان می‌دهد، عنوان کرد: باید بررسی شود که این نارضایتی ریشه در چه مواردی دارد و متاثر از چه مرحله‌ای از فرآیندی از تصمیم‌گیری تا اجرا است. آیا مشکل مربوط به مرحله اجرا مخصوصا از تیم اجرایی است؟ یا مربوط به نوع نگرش و باورها یا اعمال سلایقی است که از رییس‌جمهوری شروع شده که خود را در تصمیمات کلان و سیاست‌ها نشان می‌دهد.

به گفته خوش‌چهره، تغییرات گسترده و مستمر در سطح وزیران و شایعه تغییرات گسترده استانداران مبین قبول نارسایی‌ها و اختلالات و تحقق نیافتن اهداف مورد‌نظر است که اگرچه باید اقدامات اصلاحی انجام گیرد، ولی این اقدامات زمانی قابل قبول است که دلایل ایجادی آن عالمانه و منطقی بررسی و درک شود.

خوش‌چهره درباره تغییر وزیر کشور در آستانه برگزاری دور دوم انتخابات مجلس هشتم گفت: وزیر کشور با وجود تحمیل بعضی از همکاران یا استانداران، به انجام مسوولیت‌ها و ماموریت‌های محوله پرداخته که گرچه کاستی‌ها و اشکالات به‌رغم تلاش صورت گرفته در کارنامه این وزارتخانه وجود دارد، ولی به هرحال مقاومت و ایستادگی ایشان زیر چنین فشارها و در چنین فضایی قابل توجه است.

خوش‌چهره درباره تغییر وزیران اقتصادی کابینه نیز گفت: با توجه به افرادی که برای جایگزینی وزیران اقتصادی مطرحند می‌توان قضاوت کرد که هدف از تغییرات، بهبود اوضاع و اصلاح امور است، یا اهداف و منویات غیر از آن. وی اظهار کرد: ملاحظات صنفی و جناحی در انتخاب افراد یا انتخاب مبتنی بر خودشیفتگی و سلیقه‌ به صورت نارسایی اجرایی خود را نشان می‌دهد و توجه به فرمان خدا در احاله مسوولیت‌ها به افراد سالم و توانا و بازگشت به این معیارها، راه اصلی اصلاح امور است.

هر تغییری باعث بهبود نمی‌شود

جواد آرین‌منش، نماینده مردم مشهد نیز با بیان این‌که تغییر و تحولات در کابینه از اختیارات رییس‌جمهوری است، گفت: در صورتی که این تغییرات به افزایش کیفی و کمی امور منجر شود، امر مذمومی تلقی نمی‌شود.

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس افزود: هماهنگی در کابینه یک ضرورت جدی است و اگر مجموعه‌ای که گزینش شده‌اند نتوانند با هم منسجم و هماهنگ کار کنند و تغییرات در کابینه باعث ایجاد هماهنگی و بالا رفتن سطح کارآیی دولت شود، این امر قابل توجیه است.

به گفته وی، این در حالی است که صرف تغییر در کابینه به معنی بهبود امور نیست. یعنی هر تغییری باعث تحول و تکامل نمی‌شود و ممکن است برخی تغییرات باعث بی‌ثباتی در مدیریت‌ها و ایجاد وقفه در امور شود.

نماینده مردم مشهد، ثبات مدیریت را یک اصل مسلم در همه نظام‌های اداری دانست و گفت: هرچه ساختار اداری و تشکیلاتی و سازمانی از ثبات بیشتری برخوردار باشد، امکان برنامه‌ریزی بلندمدت میسرتر است و در کشور ما ثبات مدیریت، بهتر می‌تواند ما را به اهداف چشم‌انداز ۲۰ ساله نزدیک کند. وی با بیان این‌که ممکن است رییس‌جمهوری به دلایلی که ما از آن بی‌اطلاعیم در شرایط کنونی تغییرات را یک ضرورت جدی بداند، افزود: در‌حال‌حاضر دولت تلاش‌های بسیار ارزشمند و اقدامات بسیار مفیدی انجام داده، اما مشکل اقتصادی کشور به‌ویژه مساله تورم و گرانی به یک معضل بزرگ تبدیل شده است. بنابراین اگر اصلاح ساختار اقتصادی کشور با تغییر مدیریت و وزرای اقتصادی محقق شود تغییر در کابینه پسندیده و مورد اقبال عموم مردم است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به تغییر وزیر کشور گفت: این امر در روزهایی که مرحله دوم انتخابات برگزار نشده و وزارت کشور متولی امر انتخابات است، خیلی شایسته و مناسب نیست. وی تاکید کرد: تغییرات می‌تواند آثار مثبت و نیز آثار منفی داشته باشد و مثبت و منفی بودن این آثار بستگی به چگونگی تحقق آن اهداف و برنامه‌ها دارد.

پیروی از الگوهای اقتصادی به جای تغییر کابینه

همچنین یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: تا زمانی که از یک الگو و مدل اقتصادی پیروی نکنیم و مدام در حال تغییر و عوض کردن مهره‌ها باشیم، هیچ نتیجه مثبتی برای اقتصاد کشور حاصل نمی‌شود.

رسول صدیقی بنابی با بیان این مطلب گفت: دانش جعفری را انسانی دانشمند، فعال و دلسوز درعرصه اقتصادی می‌دانم و معتقدم که هر کاری که از دستش بر آمد، برای اقتصاد کشور انجام داد.

وی افزود: آنچه مسلم است، وزیر اقتصاد و دارایی به تنهایی نمی‌تواند در عرصه اقتصاد موفق باشد؛ این تیم اقتصادی دولت است که باید با هماهنگی و همکاری و همسو با یکدیگر مشکلات اقتصادی را حل و فصل و چاره‌اندیشی کند.

نماینده مردم بناب در مجلس با اشاره به تغییر احتمالی وزیر اقتصاد و دارایی در کابینه خاطرنشان کرد: یک تفکر و دیدگاه اقتصادی باید در کشور حاکم باشد و باید در اقتصاد از یک الگو پیروی کنیم، وقتی از هیچ مدلی تبعیت نمی‌کنیم و مدام در حال عوض کردن مهره‌ها هستیم، نتیجه مثبتی حاصل نمی‌شود.

صدیقی همچنین با تاکید بر این که برخورد دستوری با موضوعات اقتصادی و نداشتن مدل مشخص در اقتصاد آشفتگی و نارضایتی اقتصادی را به دنبال دارد، اظهار کرد: نقش افراد را در اقتصاد تعیین کننده نمی‌دانم و بیشتر به وجود دیدگاه و مدل اقتصادی معتقدم. اگر یکی از شاخص‌های اقتصادی را بدون فرمول تعرف شده اقتصادی دستکاری‌ کنیم، خواه ناخواه روی دیگر شاخص‌ها هم اثر می‌گذارد. دولت باید یک مدل اقتصادی را برای خود تعریف کند و براساس آن شاخص‌های نقدینگی، سرمایه‌گذاری و رشد اقتصادی را مشخص کند.