یک روزنامه انگلیسی از بررسی موضوع ارائه یک پیشنهاد جدید به ایران درباره برنامه هسته‌ای آن در نشست هفته جاری اعضای گروه ۸ (هشت کشور بزرگ صنعتی جهان) در ژاپن و همچنین نشست گروه موسوم به ۱+۵ در شانگهای خبر داد. به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه فایننشال تایمز نوشت: قدرت‌های بزرگ جهان هفته جاری برای بحث و گفت‌وگو درباره چگونگی افزایش مشوق‌ها به ایران با هدف توقف برنامه هسته‌ای آن با یکدیگر دیدار خواهند کرد، اما تلاش همزمان آنها برای افزایش تحریم‌ها علیه ایران با مشکلاتی روبه‌رو است، زیرا بعید به نظر می‌رسد که درباره اقدام‌های اتحادیه اروپا پیش ازماه ژوئن توافقی حاصل شود و این تحریم‌ها به گونه‌ای است که از انتظارات آمریکا فاصله دارد.

در ادامه این مطلب به نقل از تحلیل گران آمده است: مشکلات بر سر توافق درباره ارائه تشویق و تهدیدهای محکم بیشتر به ایران محدودیت‌های رویکرد کنونی جامعه بین‌المللی در قبال ایران را نشان می‌دهد.

کلیف کوپچان در گروه اروآسیا خاطرنشان کرد: «ما با خودمان مذاکره می‌کنیم؛ به نظر نمی‌رسد که ایران به هیچ قراردادی علاقه‌مند باشد. من تاکنون هیچ مدرکی ندیده‌ام که نشان دهد تحریم‌ها سیاست ایران را تغییر می‌دهد.»

مقاله‌نویس محافظه‌کار روزنامه واشنگتن پست نیز هفته گذشته نوشت: تلاش دولت بوش برای توقف برنامه هسته‌ای ایران از طریق تحریم‌ها کاملا شکست خورده است؛ ما در برابر یک ایران هسته‌ای باید به بازدارندگی تکیه کنیم.

ماه گذشته میلادی قطعنامه سوم تحریم‌ها علیه ایران تصویب شد و در همان زمان اعضای دائم شورای امنیت از آمادگی خود برای «توسعه هر بیشتر پیشنهاد خود به ایران» در ژوئن سال ۲۰۰۶ خبر داده بودند.

هدف از این پیشنهاد کمک به بخش غیرنظامی برنامه هسته‌ای ایران و همچنین گسترش روابط اقتصادی و سیاسی در ازای تعلیق غنی سازی ، اعلام شده بود.

در ادامه این مطلب آمده است: اما بسیاری از دیپلمات‌های غربی تاکید دارند: پیشنهاد سال ۲۰۰۶ آنها بسیار گسترده بوده و حوزه بهبود آن محدود است. مقام‌های غربی می‌گویند که بعید است اتحادیه اروپا هم‌اکنون درباره چگونگی اجرای قطعنامه شورای امنیت پیش از ماه ژوئن تصمیم‌گیری کند.

مقام‌های غربی همچنین به این مساله اشاره می‌کنند که هم اکنون دیگر این احتمال وجود ندارد که بانک صادرات نیز تحت تحریم‌هایی قرار گیرد. بلکه در مقابل، موضوع تحریم‌های اتحادیه اروپایی هم‌اکنون بر بانک ملی متمرکز است.

براساس این گزارش، شورای امنیت سازمان ملل متحد در ادامه اقدام‌های غیرقانونی و نامشروع خود بدون توجه به گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی‌بر حل تمام مسائل باقیمانده در مساله هسته‌ای ایران و با نادیده گرفتن همکاری مستمر و شفاف ایران و تاکید مستمر آژانس بر ماهیت صلح آمیز برنامه هسته‌ای کشورمان،، شامگاه دوشنبه ۱۳اسفند قطعنامه سوم تحریم‌ها علیه تهران را تصویب کرد.

این در حالی است که وزیر امور خارجه ایران روز یکشنبه ۲۵ فروردین از ارائه بسته پیشنهادی ایران به گروه ۱+۵ با رویکرد جدید و در آینده نزدیک خبر داد.

منوچهر متکی درباره نشست ۱+۵ در شانگهای اظهار کرد: ما برای هر نشست منطقه‌ای و بین‌المللی آرزوی موفقیت می‌کنیم و امیدواریم بر مبنای حق و عدالت و منطق مسائل بین‌المللی باشد.

وی افزود: با توجه به مشکلات فراوان و بحران‌هایی که محیط بین‌المللی با آن روبه‌رو است، ایران در تلاش است با تکیه بر همگرایی، بسته‌ای پیشنهادی تدوین کند تا برای حل این مشکلات به گروه‌ها و طرف‌های مختلف ارائه کند.