ژان پل سارتر؛ تزریق فلسفه با سرنگ ادبیات

امروز بیست و هفتمین سالمرگ ژان پل سارتر است؛ نویسنده‌ای که با استفاده از ادبیات، فلسفه‌ را با توده‌های مردم آشتی داد و به این ترتیب مشهورترین فیلسوف قرن بیستم شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، ژان پل سارتر ۲۱ ژوئن ۱۹۰۵ در پاریس به دنیا آمد و ۱۵ آوریل ۱۹۸۰ در زادگاه خود درگذشت. تشییع جنازه وی، که در آن ۵۰‌هزار نفر شرکت کردند، پرجمعیت‌ترین تشییع جنازه یک فیلسوف در قرن بیستم بود که از این نظر او را به «ولتر»، فیلسوف بزرگ قرن هفدهم فرانسه تشبیه می‌کنند. این در حالی است که دوازده سال از افول سارتر در فرانسه گذشته بود؛ یعنی از مه ۱۹۶۸.

هیچ فیلسوفی مثل سارتر این اقبال را نداشته ‌است که در عمر خود شاهد شهرت و نفوذ اندیشه‌هایش باشد و سارتر از این نظر با همه‌‌ فلاسفه‌ای که تاکنون بوده‌اند، متفاوت است.

سارتر که جزو فیلسوفان اگزیستانسیالیست طبقه‌بندی می‌شود، علاوه بر آثار فلسفی، رمان، نمایشنامه و کتاب تئوری در زمینه ادبیات نیز منتشر کرده است. وی در سال ۱۹۶۴ برنده جایزه نوبل ادبیات شد ولی از پذیرفتن آن امتناع ورزید. اثر معروف‌ ژان پل سارتر در زمینه فلسفه «هستی و نیستی»، و تنها رمان وی «تهوع» است. این نویسنده اغلب تئوری‌های فلسفی خود را لابه‌لای نمایش‌نامه‌هایش که در اکثر کشورهای جهان به اجرا درآمده است، بیان می‌کرد. شیطان و خدا، روسپی بزرگوار، راه‌های آزادی، سن عقل، مرگ در جان، مرده‌های بی‌کفن و دفن، چرخدنده و بازیگر و قربانی، از جمله عناوین نمایش‌نامه‌های سارتر است.

سیمون دو بووار، فیلسوف و نویسنده، همراه همیشگی سارتر بود.

در ایران، اغلب آثار ژان پل سارتر به فارسی ترجمه و منتشر شده است. همچنین کتاب‌های مختلفی درباره این فیلسوف نوشته شده است.