سود شرکت سرمایه‌گذاری فرهنگیان همزمان با تغییر ۵ مدیر عامل طی یکسال، از ۵۶۰‌میلیارد ریال به ۱۹۹‌میلیارد ریال کاهش یافت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی الف، بررسی اخیر یک نهاد نظارتی نشان می‌دهد، همزمان با انتصاب ۵ مدیر عامل طی یک سال و بی‌ثباتی مدیریتی حاکم بر شرکت سرمایه‌گذاری فرهنگیان، سود این شرکت سرمایه‌گذاری در سال مالی ۸۵-۸۴، با حدود سه برابر کاهش نسبت به سال قبل از آن، از ۵۶۰‌میلیارد ریال به ۱۹۹‌میلیارد ریال تقلیل یافت. شرکت سرمایه‌گذاری فرهنگیان که مالکیت نزدیک به صددرصد آن متعلق به صندوق ذخیره فرهنگیان است، در سوم شهریور ۱۳۷۱ با ۳۰‌میلیارد ریال سرمایه و با هدف سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف اقتصادی و انجام معاملات سهام و اوراق بهادار از طریق بورس به ثبت رسید.

بنابراین گزارش، بررسی صورت‌های مالیاتی این شرکت نشان می‌دهد، برخلاف رشد مناسب سود شرکت طی سال‌های مالی ۸۲-۸۱، ۸۳-۸۲ و ۸۴-۸۳، در سال مالی ۸۴-۸۵ (منتهی به ۳۱/۶/۱۳۸۵) سود این شرکت با کاهش قابل ملاحظه ۳۶۰‌میلیارد ریالی مواجه بوده به نحوی که سود آن از ۵۶۰‌میلیارد ریال به ۱۹۹‌میلیارد ریال رسیده است. این در حالی است که براساس مستندات موجود، مدیران عامل شرکت یادشده در سال مالی مورد نظر در ۵ نوبت تغییر کرده‌اند به نحوی که عمر خدمتی هر یک از آنها از یک ماه تا ۴ ماه بوده است.

براساس این گزارش، از آنجایی که عمده فعالیت و سودآوری شرکت مذکور در بازار بورس محقق می‌شود و مدیریت شرکت می‌باید به موقع و سریع در خصوص خرید و فروش سهام در بورس اتخاذ تصمیم کند، از این رو این تغییرات پی‌در‌پی می‌تواند موجب تزلزل در تصمیم‌گیری، عدم امکان برنامه‌ریزی میان مدت و بلندمدت و به خطر افتادن سرمایه و منافع شرکت، کاهش انگیزه کارکنان، ناکارآمدی شرکت و تاثیر منفی بر تحقق اهداف و سودآوری شرکت باشد، در عین حال که تاثیر سایر دلایل احتمالی را نیز نمی‌توان نادیده گرفت.