سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل‌متحد با تکرار اتهامات علیه ایران؛ اظهار کرد که صدور قطعنامه‌ها علیه تهران بی‌نتیجه بوده است. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه اینترنتی موسسه «امریکن اینترپرایز»، جان بولتون پژوهشگر ارشد این موسسه بدون توجه به شفاف‌سازی از سوی ایران مدعی شد: نگرانی اصلی در این واقعیت نهفته که ایران هیچ‌وقت به طور کامل درباره فعالیت‌های چندین ساله خود و اهداف آن توضیح نداده، یافته‌های خود را از آژانس پنهان کرده و در بسیاری از مواقع عمدا اطلاعات اشتباه در اختیار بازرسان آژانس قرار داده است که طبیعتا دیگر کشورها نگرانند که شاید اهداف آنها صلح‌جویانه نباشد.

وی در ادامه گفت: متاسفانه ایران به خواست شورای امنیت سازمان ملل متحد بی‌اعتنایی کرده و از تعلیق برنامه غنی‌سازی اورانیوم امتناع ورزیده است. طبیعتا این شورا نیز ایران را برای سرپیچی از رای خود مورد تحریم قرار داده است، اما ضعف این تحریم‌ها سبب شده است، که ایران همچنان به توسعه فعالیت‌های هسته‌ای خود ادامه دهد.

وی در رابطه با قطعنامه سوم تحریم که پیش‌نویس آن در حال حاضر در شورای امنیت بررسی می‌شود گفت: به نظر من قطعنامه سومی که توسط شورای امنیت در دست بررسی است، حتی در صورت تصویب تاثیری بر دست کشیدن ایران از ادامه برنامه هسته‌ای خود نخواهد داشت، زیرا معتقدم تا زمانی که روسیه و چین ایران را زیر چتر حمایت خود بگیرند، شورای امنیت موفقیتی در تحمیل تحریم‌های سنگین و معنادار اقتصادی یعنی تحریم‌هایی که قادر به تغییر رفتار ایران باشد، نخواهد داشت.

سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل درباره سیاست‌های آمریکا در افغانستان و عراق و تاثیر آن بر ایران، گفت: آمریکا دو تهدید بزرگ برای موجودیت انقلاب اسلامی یعنی طالبان در افغانستان و صدام حسین در عراق را از بین برد و فکر می‌کنم انقلاب اسلامی مدیون آمریکا است.

وی همچنین مدعی شد: البته من معتقدم که ایران قبل از اینها مسیر خود را هم در زمینه برنامه هسته‌ای و هم در حمایت از تروریسم بین‌المللی، برنامه ریزی کرده بود. در عین حال فکر می‌کنم که ادامه این مسیر برای ایران دردسر ساز خواهد بود، مگر اینکه سیاست خود را تغییر دهد. اما به نظر من این رژیم دست به چنین کاری نمی‌زند. بنابراین به شخصه امیدوارم که مردم ایران راهی را برای جایگزینی آن با رژیمی جدید پیدا کنند، تا صدایی در حکومت خود داشته باشند.

بولتون در پاسخ به سوالی در ارتباط با اظهارات جنگ‌طلبانه‌اش علیه ایران، ضمن طرح این ادعا که ایران تهدیدی برای صلح و امنیت جهانی است، تصریح می‌کند: به نظر من استفاده از نیروی نظامی برای مقابله با برنامه هسته‌ای ایران، اقدامی ایده‌آل و جذاب

نیست.

این کارشناس نومحافظه کار آمریکایی در ارتباط با انتخابات ریاست‌جمهوری در آمریکا و نقش نظامی‌گری آمریکا در چند سال گذشته در آن می‌گوید: شخصا فکر نمی‌کنم سیاست خارجی نقش چندان مهمی را در این انتخابات ایفا کند؛ بلکه سیاست داخلی نقش مهم‌تری را خواهد داشت که البته بجا هم هست، اما معتقدم که سیاست خارجی و دفاع ملی باید نقش مهم‌تری در این انتخابات داشته باشند و مردم باید با در نظرگیری این مهم، با دقت بیشتری رییس‌جمهور آینده را برگزینند.