بررسی تشویق رانندگان کم‌مصرف

ترکمنستان قیمت بنزین را هفت برابر کرد

دنیای اقتصاد- به گفته رضا عبداللهی، اگرچه ما اختیار تصمیم‌گیری در مورد بنزین را به دولت واگذار کردیم، ولی چون سقف استفاده از یارانه برای تامین بنزین را در حد ۳/۳میلیارد دلار بسته‌ایم، دولت مجبور است برای مدیریت بودجه، تدابیری مثل عرضه بنزین آزاد در کنار سهمیه‌بندی را در نظر بگیرد. با وجود سپردن اختیار بنزین به دولت رییس کمیسیون تلفیق امیدوار است

شاید دولت مجبور شود بنزین آزاد هم بدهد

در آستانه آغاز بررسی لایحه بودجه ۸۷ کل کشور در مجلس و در حالی که کمیسیون تلفیق هم تصمیم‌گیری‌ها در زمینه نحوه عرضه و قیمت بنزین را به دولت واگذار کرده است، رضا عبداللهی، رییس این کمیسیون در مصاحبه با ایسنا، از احتمال عرضه بنزین آزاد در سال آینده خبر داد.

عبداللهی گفت: اگرچه ما اختیار تصمیم‌گیری در مورد بنزین را به دولت واگذار کردیم ولی چون سقف استفاده از یارانه برای تامین بنزین را در حد ۳/۳میلیارد دلار بسته‌ایم، دولت مجبور است برای مدیریت بودجه، تدابیری مثل عرضه بنزین آزاد در کنار سهمیه‌بندی را در نظر بگیرد.

وی افزود: اعضای کمیسیون تلفیق بودجه با بررسی دو پیشنهاد تک نرخی کردن بنزین و سپردن اختیار تصمیم‌گیری به دولت تصمیم‌ گرفتند فعلا وارد فاز تصمیم‌گری نشوند و اجازه دهند دولت خود تصمیم‌گیری کند.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس، بستن سقف یارانه‌ واردات بنزین از سوی کمیسیون تلفیق بودجه را اساسی‌ترین رویکرد این کمیسیون در مهار واردات بنزین دانست و اظهار کرد: عملکرد یارانه‌ای دولت برای سال ۸۶ با وجود اجرای نظام سهمیه‌بندی بنزین، ۵/۶میلیارد دلار برای بنزین و گازوئیل است؛ ولی کمیسیون تلفیق بودجه بنابر پیشنهاد دولت سقف استفاده از یارانه واردات بنزین را برای سال ۸۷، سه هزار میلیارد تومان تعیین و برداشت اضافه از هر منبعی را ممنوع کرد. به این ترتیب دولت مجبور است در چارچوب منابعی که برایش در نظر گرفته‌ایم، تدبیر کند.

نماینده مردم ماهنشان در مجلس با اشاره به مازاد برداشت دولت از حساب ذخیره ارزی بدون مصوبه مجلس برای واردات بنزین در سال جاری، گفت: فرق لایحه بودجه ۸۷ در بخش اختیارات استفاده از منابع برای هزینه‌ در بنزین و گازوئیل با قانون بودجه ۸۶ در این است که ما در ماده واحده لایحه بودجه ۸۷ به جز یارانه مصوب، اجازه استفاده از هر مبلغی از جمله اعتبارات داخلی وزارت نفت برای واردات بنزین را از دولت سلب کرده‌ایم.

رییس کمیسیون تلفیق بودجه ۸۷، واردات بنزین بیش از منبع در نظر گرفته شده در سال ۸۷ را منوط به صدور مجوز از سوی مجلس دانست و تاکید کرد: اگر دولت بخواهد واردات بنزین را افزایش دهد باید برعکس عملکرد سال جاری ابتدا از مجلس مجوز دریافت کند و بعد واردات انجام دهد؛ اما اگر دولت بر استفاده از سقف سه هزار میلیارد تومان یارانه مصمم باشد، مجبور است سیاست‌های فعلی‌اش را تغییر دهد.

عبداللهی قوت گرفتن احتمال عرضه بنزین آزاد در کنار نظام سهمیه‌بندی بنزین از سوی دولت را دور از ذهن ندانست و خاطر نشان کرد: با تصمیمی که در کمیسیون تلفیق بودجه گرفتیم، شاید دولت به این سمت حرکت کند که بخشی از نیاز مردم به بنزین را در قالب سهمیه اعمال کند و مازاد نیاز مردم را با قیمت آزاد در اختیار آنان قرار دهد.

هاشم حجازی‌فر از دیگر اعضای کمیسیون تلفیق بودجه ۸۷ نیز گفت: به دلیل مشکلات حاصل از سهمیه‌بندی بنزین به ویژه در روستاها و شهرهای دور از پایتخت، بیشتر نمایندگان عرضه بنزین به نرخ آزاد را ترجیح می‌دهند.

وی نظر نمایندگان درباره عرضه بنزین را در دو بخش مورد بررسی قرار داد و افزود: برخی نمایندگان بر عرضه بنزین بر مبنای دو نرخ سهمیه‌ای و آزاد تاکید دارند و در مقابل برخی نیز تک نرخی را پیشنهاد می‌دهند؛ ولی در هر حال تا زمان مطرح شدن موضوع بنزین در صحن علنی، نمی‌توان گفت که مجلس در نهایت به کدام یک رای خواهد داد.

نماینده‌ مردم خوی در مجلس، نظر بیشتر نمایندگان مجلس را عرضه بنزین به نرخ آزاد دانست و گفت: با توجه به مشکلات به وجود آمده به دلیل سهمیه‌بندی بنزین در شهرها و روستای دور افتاده، ترجیح نمایندگان عرضه بنزین با یک نرخ آزاد است.

اما این اظهارات در مورد احتمال عرضه بنزین آزاد چندان قابل اعتنا به نظر نمی‌رسد.

از آنجا که براساس مصوبه کمیسیون تلفیق، قوه مجریه به طور کامل در تصمیم‌گیری در مورد بنزین مختار شمرده شده و دولت نهم نیز بارها در سطوح مختلف بر مخالفتش با عرضه بنزین آزاد تاکید کرده است، امید به این که این دولت اقدامی در تامین بنزین مازاد بر سهمیه انجام دهد، امیدی عبث می‌نماید. از سوی دیگر از مجلس هفتم که پیشتر سه بار نتوانست تلاش نصفه ونیمه‌اش برای عرضه بنزین آزاد را به بار بنشاند نیز نمی‌توان انتظار ساختار شکنی تازه‌ای داشت.

چه بزرگان این دوره قوه مقننه، در زمینه بنزین کاملا با دولت به توافق رسیده‌اند و هر بار مانع اتخاذ تصمیمی برخلاف خواست دولت از سوی نمایندگان شده‌اند.

تازه این وضع سالی است که قانون بودجه‌اش به صراحت بر ضرورت عرضه بنزین مازاد بر سهمیه تاکید کرده بود.

حال در سال ۸۷ که بنا است دولت در تصمیم‌گیری بنزینی‌اش به حکم قانون مختار باشد، هر چند رییس کمیسیون تلفیق از بسته‌شدن سقف بودجه واردات بنزین سخن گفته؛‌ اما نمی‌توان از توانایی‌های دولت نهم در تامین نیاز مالی در قالب متمم یا اصلاحیه‌های بودجه‌ای غافل ماند.

با این حساب نباید تا پایان سال ۸۷ هم امیدی به فروش قانونی و رسمی بنزین آزاد داشت.

تشویق رانندگان کم‌مصرف بنزین

اظهارات نمایندگان درحالی مطرح می‌شود که رییس ستاد تبصره ۱۳ گفته است: رانندگانی که مقدار کمتری از سهمیه سوخت خودروی خود را استفاده کنند مورد تشویق قرار می‌گیرند.

به گزارش ایسنا، مهدی هاشمی افزود: در جلسه هیات نمایندگان ویژه رییس‌جمهوری، پیشنهاد شد جهت تشویق رانندگانی که میزان کمتری از سهمیه سوخت خود را مصرف می‌کنند، به عنوان پیشگامان مصرف بهینه سوخت، جایزه تشویقی اعطا می‌شود و به‌زودی دستورالعمل مربوطه توسط وزارت نفت تهیه و جهت تصویب ارائه خواهد شد.

وی گفت: فرهنگ استفاده درست از سوخت و استفاده از حمل و نقل عمومی باید در جامعه نهادینه شود.

در این راستا تلاش می‌کنیم برای ایجاد انگیزه در صاحبان خودروهای شخصی و تحقق این فرهنگ تصمیمات جدیدی اتخاذ کنیم.

۷برابر شدن قیمت بنزین در ترکمنستان

دولت ترکمنستان از روز دوشنبه نرخ هر لیتر بنزین را سه‌هزار و یک‌صد منات معادل ۱۴سنت تعیین کرد که بیش از هفت برابر نرخ قبلی عرضه بنزین در این کشور و همان قیمت آزاد و بدون یارانه آن به حساب می‌آید.

نرخ هر لیتر بنزین در ترکمنستان ۴۰۰منات (دو سنت) بود که این نرخ ارزان‌ترین نرخ عرضه بنزین در جهان محسوب می‌شد.

البته دولت ترکمنستان برای حمایت از دارندگان خودروهای شخصی در این کشور ماهانه ۱۲۰لیتر بنزین رایگان برای آنها در نظر گرفته است.

تولید بنزین ترکمنستان هم‌اکنون علاوه بر تامین نیاز داخلی، کفاف صادرات را نیز می‌دهد و این کشور با مشکل کمبود بنزین روبه‌رو نیست.