مدیریت نیروی کار جهانی
مترجم: رفیعه هراتی
جنگ بر سر استعداد؟ هرگز پایان نمی‌پذیرد. مدیران متوسط در چین؟ پیداکردن آنها خوش‌شانسی است چه رسد به نگه داشتن آنها.

کارگران خط مونتاژ در اروپای مرکزی؟ آنها درس خوانده و سخت‌‌کوش هستند، اما مشکل اینجاست که همه شرکت‌ها خواهان آنها هستند.
تاکنون برای شرکت‌ها مدیریت این نیروی کار پراکنده، ماهر، بی‌قرار و چند فرهنگی اینقدر دشوار نبوده است. این گزارش ویژه که همزمان با اجلاس اقتصاد جهان در سال ۲۰۰۸ در داووس نوشته شده است، خوانندگان را به خط مقدم مبارزه می‌آورد. این گزارش تلاش آی‌بی‌ام را در احیاء شیوه انجام کارها در سراسر جهان بررسی می‌کند و نیز عملکرد یکی از مدیران نوکیا را در جذب بخشی از نیروی کار اخراج شده در ترانسیلوانیا، تربیت نسل سخت‌کوش آی‌تی در هندوستان، گزارش مدیران بازاریابی شرکت‌های بزرگ، بررسی می‌کند.
اینها و ماجراهای دیگر نکات ساده اما مهمی به‌دست می‌دهند: شیوه قدیمی مدیریت فراتر از مرزها به سرعت در حال تضعیف شدن است. در نیمه اول قرن بیستم، جهانی‌سازی کسب و کار بر مبنای الگوی استعماری انگلستان بود. ادارات مرکزی، عملکرد و سرمایه در یک مکان قرار داشت و مثل مستعمرات مدیران برای اداره شرکت‌های منطقه‌ای اعزام می‌شدند. در نیمه دوم دهه 1900 شرکت‌ها الگوی چند ملیتی را اتخاذ کردند و شرکت‌های خود را در کشور به مکان‌های دیگری که در آنها کسب و کار می‌کردند، منتقل کردند. واحدهای داخل کشور به ندرت با دیگر بخش‌ها در بازارهای دیگر سر و کار داشتند.
امروزه، شرکت‌های جهانی به «فراملیتی» تبدیل شده‌اند و کار را به مکان‌هایی با مهارت برای اداره کار و مدیریت زمان برای انجام آن با هزینه مناسب منتقل کرده‌اند. تهدید رکود اقتصادی آمریکا فقط موجب برخی تلاش‌ها برای کم کردن هزینه‌ها شده است و به‌دست آوردن بهترین استعدادها را ضروری‌تر کرده است. ویلیام جی آملیو، مدیرعامل شرکت لنوو که سومین تولیدکننده بزرگ کامپیوتر جهان است، استراتژی نیروی کار خود را «تامین منبع از جهان» می‌خواند. لنوو در پنج شهر در سراسر جهان دفتر اجرایی دارد و نیروی کار خود را براساس تخصص مثل طراحان سخت‌افزار در ژاپن و بازاریابان در هندوستان، سازمان‌دهی می‌کند. آملیو می‌گوید: «شما به گونه‌ای عمل می‌کنید انگار فقط یک منطقه زمانی وجود دارد.»
شرکت‌ها استراتژی‌های جدیدی را برای دستیابی سریع‌تر به مقیاسی جهانی ابداع می‌کنند. به عنوان مثال، شرکت پپسی برای نگه‌داشتن کارگران در چین سال گذشته حدود 300نفر به برنامه ارزشیابی خود اضافه کرد و سه برابر بیشتر از سال 2006به مدیران ترفیع داد. در اواسط سال 2007، ای‌ام‌سی تولیدکننده تجهیزات ذخیره‌سازی شبکه نوآوری جهانی برای تحقیق و کارگران پیشرفته شش آزمایشگاه در سراسر جهان راه‌اندازی کرد. ای‌ام‌سی یک وب‌سایت برای دانشمندان و مهندسان راه‌اندازی کرد تا تکنولوژی و تولید را به کمک یکدیگر بهبود بخشد.
عبور مردم از مرزها و اطمینان از این که ویزای کارگران مطابق با قوانین محلی مهاجرت است از وظایف بسیار مهم جهانی‌سازی است. به مدیرعامل یک شرکت چند ملیتی بزرگ گفته شد می‌تواند کسب و کار خود را در دبی پنج برابر کند اگر به سرعت بتواند ۲۰۰۰کارگر از هندوستان استخدام کند. اما مثل بسیاری از شرکت‌های دیگر، این مدیرعامل به راحتی نمی‌تواند این کار را انجام دهد. او می‌گوید: «فقط مردم را از آمریکا به دیگر نقاط جهان نمی‌فرستید، بلکه مردم را از همه قاره‌ها به همه قاره‌ها می‌فرستید. شرکت‌هایی که این بازی جهانی جابه‌جایی را بهتر انجام دهند، برنده می‌شود.
منبع: irdiplomacy.ir