ورشکستگی شرکت‌های کره‌ای در چین

مترجم: رفیعه هراتی

نیروی کار فراوان و ارزان چین به لحاظ قیمت از رقبای منطقه‌ای در تولید محصولات پایین‌دستی و کارخانه‌ای غذایی پیشی گرفته است. اما این مزیت رقابتی در حال بازگشت به داخل سرزمین چین و استان کینگ دائو است. کینگ دائو شهر بندری شمالی است که در قرن گذشته به عنوان مرکز تولید برای کسب و کارهای کره جنوبی رونق گرفت.

اکنون بسیاری از کسب و کارهای کره جنوبی در بحبوحه فشار شدید رقابت از طرف چین در حال ورشکستگی هستند. صاحبان کسب‌وکار کرکره‌ها را پایین می‌کشند و در تاریکی شب مخفیانه از شهر خارج می‌شوند و بدهی‌های پرداخت نشده و کارگران درمانده چینی را پشت سر می‌گذارند.

کینگ‌دائو سال‌ها اولین بندری بود که سرمایه کره جنوبی را به دلیل مجاورت با دریای زرد به چین جلب می‌کرد. بنا به اعلام وزارت تجارت خارجی و همکاری اقتصادی چین تجارت دو جانبه بین کینگ‌دائو و کره جنوبی از ۸۲میلیارد دلار در سال ۱۹۹۲ به ۲/۸۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۰۰ افزایش یافت.

اما در چند سال گذشته کینگ دائو شهری که در ابتدای قرن بیستم توسط آلمانی‌ها و سپس استادان مهاجر ژاپنی توسعه یافت و از زیربنای اقتصادی قوی برخوردار است، مورد توجه کسب و کارهای خارجی ناموفق قرار گرفت. اغلب این کسب و کارها از کره جنوبی و صنایع با تکنولوژی ابتدایی مثل نساجی و غذا هستند.

تعطیلی شرکت‌ها باعث افزایش نارضایتی در میان کارگران چینی شده است. اکنون بندر کینگ دائو مثل دیگر شهرهای چین با سرمایه‌گذاری کره جنوبی، با خروج شرکت‌ها روبه‌رو است.

تعداد فزاینده‌ای از اتباع کره جنوبی در کینگ دائو مزاحمت، ضرب و شتم و آدم‌ربایی را توسط چینی‌هایی که سعی می‌کنند بدهی‌هایشان را وصول کنند گزارش می‌کنند. یک مقام کنسول‌گری کره جنوبی در کینگ دائو به روزنامه چوسان ایلبو گفت تعداد این موارد گزارش شده به چهار یا پنج مورد در هفته افزایش یافته است.

اتاق بازرگانی کره اعلام کرد نه تنها باید در مورد قوانین و فزاینده‌های ورشکستگی چین داده ارائه کند، بلکه باید خدمات قانونی به کسب و کارهای کره جنوبی که در شهرهای چین فعالیت می‌کنند ارائه دهند و تعداد فزاینده‌ای از تجار ناموفق کره جنوبی بدون آنکه فرایند انحلال را طی کنند، ناپدید می‌شوند. تجار کره جنوبی شکایت دارند که تشریفات اداری و مالیات انحلال یک کسب‌وکار دشوارتر از به راه انداختن کسب‌وکار است.

کینگ دائو در اواخر سال ۲۰۰۶ با بزرگترین عدم پرداخت بدهی توسط یک شرکت کره جنوبی روبه‌رو شد یعنی دو شرکت تولید‌کننده چرم وابسته به شینوه گروپ، شرکت مادر بیش از سه‌سال پیش به علت افزایش رقابت از طرف چین ورشکسته شد، اما شرکت‌های وابسته توانستند به علت مزیت قیمتی پایگاهشان درون شرکت در این کسب و کار باقی بمانند. شینوه در اوایل دهه ۱۹۹۰ زمانی که هزینه‌های نیروی کار برای تولید چرم و رنگ پایین بود در کینگ‌دائو سرمایه‌گذاری کرد.

اما باقیمانده مزیت قیمتی نیز به علت افزایش هزینه‌های نیروی کار در چین به کندی کاهش یافت. در نهم دسامبر سال ۲۰۰۶ همه ۳۰ مدیر کره‌جنوبی این شرکت به طور مرموزی شبانه ناپدید شدند و تجهیزات تولید منسوخ، دستمزد پرداخت‌نشده ۵۴۲کارمند و بیش از ۱۰۰میلیون یوآن (۱۳میلیون دلار) بدهی به دو بانک چینی را به جا گذاشتند.

در پانزدهم ژوئن یک دادگاه محلی در کینگ‌دائو موجودی چرم را در دو شرکت وابسته ارزشیابی کرد. ارزش موجودی در هر شرکت ۵۶/۳میلیون یوآن(۴۹۲۰۰۰دلار) و ۱/۳میلیون یوآن (۴۲۹۰۰۰دلار) بود که برای جبران خسارت بانک‌ها و عرضه‌کنندگان محلی کافی نبود.

یک مقام دولت کینگ‌دائو که این مورد را برای سایت فوربس شرح داد، گفت طلبکاران نتوانستند از کره جنوبی خسارت بگیرند؛ زیرا شرکت مادر ورشکسته دیگر وجود نداشت. دستمزدها از طریق عواید حراج عمومی دارایی‌های کارخانه پرداخت شد.

کینگ‌دائو، با ۵۰۰۰شرکت سرمایه‌گذاری کره جنوبی و بیش از ۱۰۰۰۰کره‌ای در شهری ۷میلیونی بهترین دریچه برای نشان دادن چگونگی عملکرد شرکت‌های کره‌جنوبی در چین است. مقامات کینگ‌دائو می‌گویند: شرکت‌های پیشرفته و بزرگتر مثل شرکت پتروشیمی جی‌اس کالتکس به خوبی به کار خود ادامه می‌دهند؛ اما شرکت‌های کاربر و کوچک مثل شینوه به سرعت از صحنه ناپدید شده‌اند.

مطالعه‌ای که در سال ۲۰۰۷ انجام و در روزنامه‌های چین منتشر شد، تخمین زد ۷۰درصد از شرکت‌های کره‌جنوبی که در کینگ‌دائو فعالیت می‌کنند، پول از دست می‌دهند و با توجه به افزایش سریع هزینه‌های فعالیت در چین این امر بهبود نخواهد یافت.

موج ورشکستگی در سال‌های اخیر ادامه داشته، اما اندازه زیان‌ها بیشتر شده است.

مورد شینوه در شهری که اهالی کره‌جنوبی بزرگترین سرمایه‌گذاران خارجی هستند و بسیاری از شهروندان ترجیح می‌دهند به جای زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم، زبان کره‌ای بیاموزند، زنگ هشدار را به صدا درآورده است.در بخش دورافتاده شهر، کره‌ای‌ها شهر کوچکی تشکیل داده‌اند. در این شهر بیلبوردها و علائم به زبان کره‌ای است و مغازه‌ها برای مهاجران غذا تهیه می‌کنند. آنها همچنین به تقویت بازار مسکن در طول ساحل در مرکز شهر کمک کرده‌اند.سانگ جانگ- هان، دبیر کل جامعه کره‌ای و انجمن شرکت‌ها در کینگ دائو، به روزنامه چوسان ایلبو گفت که اعضای او بدبین هستند. او گفت: «آنها می‌گویند حدود ۱۰درصد یا ۵۰۰شرکت کره‌ای احتمالا قبل از پایان سال جدید شرکت‌های خود را منحل خواهند کرد و حدود ۲۰درصد یا ۱۰۰۰ شرکت در نیمه اول امسال به علت عدم موفقیت در انطباق با تغییر فضای تجاری در چین شرکت‌های خود را منحل می‌کنند.»قوانین جدید که حق و حقوق کارگران را تقویت می‌کند و افزایش نرخ مالیات برای شرکت‌های خارجی به ۲۵درصد نشان می‌دهد اوضاع برای شرکت‌های کره جنوبی در چین بدتر خواهد شد.