دنیای اقتصاد- رادیو آمریکا دوشنبه اعلام کرد: بوش با ملک عبد‌ا... توافق کرده که پرونده اتمی ایران به البرادعی، مدیرکل آژانس بین‌المللی اتمی واگذار شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، رادیو آمریکا به نقل از سایت اسرائیلی دبکا اعلام کرد: رییس‌جمهوری آمریکا با ملک عبد‌ا... پادشاه عربستان سعودی توافق کرده که پرونده اتمی ایران به محمد البرادعی مدیرکل آژانس بین‌المللی اتمی واگذار شود. سایت اسرائیلی دبکا به نقل از منابع نزدیک به رییس‌جمهوری روسیه گزارش داده است که در اکتبر ۲۰۰۷ بوش و همتای روسی‌اش، ولادیمیر پوتین به این توافق رسیدند که تاکتیک مثبت به روش تنبیهی ارجحیت دارد؛ از این رو رییس‌جمهوری روسیه اعلام کرد که مدرکی از این که ایران برنامه اتمی دارد، ندیده است و سپس گزارش برآورد ملی اطلاعات خبر از توقف برنامه نظامی اتمی ایران در سال ۲۰۰۳ داد. بنا بر این گزارش، واشنگتن اکنون از روش خصمانه که سیاست نیکلاس برنز بود فاصله گرفته و به استراتژی دیپلماتیک روی آورده است. سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا هم ضمن اشاره به دیدار سه‌شنبه گروه ۱+۵ در این مورد اشاره دارد که خاویر سولانا مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی نیز کماکان یکی از کانال های ارتباطی با تهران است و وی مجاز است از سوی گروه ۱+۵ با تهران مذاکره کند.

تحلیل خبر

گرچه اگر کناره‌گیری نیکلاس برنز، معاون وزیر امور خارجه آمریکا را قرینه این خبر بدانیم، صحت آن باورپذیرتر خواهد شد؛ با این حال با توجه به رفتار آمریکا در مناقشه هسته‌ای با ایران، این گمانه تقویت می‌شود که انتشار این خبر و استعفای برنز حرکتی تاکتیکی در آستانه از سرگیری مذاکرات ۱+۵ است.نیکلاس برنز که مسوول مستقیم و مذاکره‌کننده آمریکا درباره پرونده هسته‌ای ایران بود، یکی از مدافعان اتخاذ مواضع سخت‌گیرانه علیه ایران محسوب می‌شد. هفته گذشته اعلام شد که وی تا پایان ماه مارس از سمت خود کناره‌گیری خواهد کرد؛ کاخ سفید نیز به سرعت جانشین وی را که سفیر کنونی ایالات متحده در روسیه است، تعیین کرد. گرچه خود برنز دلیل استعفایش را مشغله‌های خانوادگی عنوان کرده است، اما برخی از همکاران نزدیک وی بر این عقیده‌اند که پس از ارائه گزارش NIE درباره ایران، ابتکار عمل از وی سلب شده بود.

با این وجود بعید به نظر می‌رسد که دولت جورج‌بوش در آخرین سال عمر خود به راحتی در جبهه‌‌ای دیگر یعنی در مناقشه هسته‌ای با ایران تن به شکست دهد. به نظر می‌رسد اعلام اینکه ایالات متحده پذیرفته است تصمیم‌گیری درباره برنامه هسته‌ای ایران در اختیار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و مدیرکل آن محمد البرادعی (که طی ماه‌های اخیر به شدت مورد حمله و انتقاد آمریکایی‌ها بود) قرار ‌گیرد و نیز اعلام کنار گذاشته‌ شدن چهره‌ای چون نیکلاس برنز، از عرصه تصمیم‌گیری درباره نحوه تعامل با مناقشه هسته‌ای ایران، تاکتیکی برای فراهم‌کردن زمینه جلب رضایت دیگر کشورهای عضو ۱+۵ به تصویت قطعنامه علیه ایران باشد.

آمریکا در کنار اینکه اعلام کند حاضر است پرونده هسته‌ای ایران را به آژانس بسپارد، بر این تاکید کرد که تنبیه ایران به دلیل امتناعش از اجرای خواسته‌های شورای امنیت اجتناب‌ناپذیر است.

آمریکا خواهد گفت که صرف‌نظر از اینکه ایران حق غنی‌سازی اورانیوم را دارد، با این وجود از پذیرش حکم شورای امنیت امتناع کرده است و باید عواقب آن را پذیرا شود. واشنگتن احتمالا با اعلام اینکه مخالفتی با احاله پرونده ایران با آژانس ندارد، با این وجود تنبیه ایران را ناگزیر می‌داند و از دیگر کشورهای عضو ۱+۵ خواهد خواست ضمن تفکیک میان مناقشه هسته‌ای و امتناع ایران از اجرای قطعنامه شورای امنیت، برای نمایش جدیت این شورا قطعنامه‌ای ولو ضعیف علیه ایران صادر شود.اکنون پس از انتشار گزارش NIE از شدت مواضع ضدایرانی کاخ سفید کاسته شده است؛ با این حال برلین نقش پیشرو در مخالف‌خوانی علیه ایران را برعهده گرفته است که گویا تقسیم نقشی صورت گرفته است. در مقطعی دیگر نیز به موازات کاستی یافتن موضع‌گیری‌های واشنگتن علیه ایران، پاریس عهده‌دار این نقش بود.