سفر به شرط سلامتی

میترا یزدچی

خیلی خرج دوا و دکتر کرده بود ولی نتیجه‌ای نداشت و در سن جوانی به کل از دنیا ناامید شده بود. تا اینکه به توصیه یکی از اقوام مقیم خارج از کشور، برای معالجه به آنجا رفت تا شاید متخصصان حاذق‌تر بتوانند دردش را درمان کنند. اتفاقا پزشک معالجش ایرانی از آب درمی‌آید. او پس از معاینه کامل و شنیدن شرح طولانی درمان و دیدن آزمایش‌های متعدد او، نگاهی می‌کند و با لبخند می‌گوید که درمان بیماری‌اش آن قدر ساده بوده که دیده نمی‌شده! او باید تا یک ماه روزانه ۲ساعت بدنش را با آب دریاهای جنوب ایران شست‌و‌شو دهد. از وقتی با این داروی طبیعی و زیبا، هم روح و هم جسمش بهبود پیدا کرده، ماهی یک بار به جزایر جنوبی کشور می‌رود و خدا را شکر می‌کند.

گردشگری درمانی، امروزه یکی از روبه رشد‌ترین بخش‌های صنعت گردشگری جهان است که باعث شده است سازمان‌های دست‌اندرکار در کشورهای مستعد توسعه گردشگری به این بخش از صنعت گردشگری توجه خاصی داشته، برای آن برنامه‌ریزی کنند.

ایران و گردشگری درمانی

کشور ما نیز براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته باید تا پایان برنامه چهارم توسعه، ۳۰درصد از نیازهای درمانی و بهداشتی را از طریق صدور کالای خدمات پزشکی و گردشگری درمانی فراهم کند. در این قالب، درآمد ناشی از توریسم درمانی می‌تواند برای کشور ما که به حرکت در روند توسعه می‌اندیشد، سودآور باشد. برخی کشورهای آسیایی مانند سنگاپور، تایلند، هند، ترکیه و حتی کشورهای تازه استقلال‌یافته حواشی دریای خزر به طور چشمگیری در حال تبلیغ سرویس‌های درمانی خود درمیان بیماران منطقه و حتی جهان هستند.

براساس آمار سازمان بهداشت جهانی، سالانه حدود ۵۰میلیارد دلار صرف درمان بیماران، منطقه آسیا، در کشورهای اروپایی و آمریکایی می‌شود که جذب درصدی از این مبلغ در ایران می‌تواند تاثیر چشمگیری در اقتصاد گردشگری کشور داشته باشد.

سنگاپور، یکی از کشورهایی است که در گردشگری درمانی موفق بوده است، چراکه این کشور، از جمله مقاصد بسیاری از بیماران برای جراحی‌های مهم است به طوری که سالانه یک میلیون و پانصد هزار نفر گردشگر درمانی به این کشور سفر می‌کنند. جراحی‌های مهم قلب باز، روبوتیک و سلول‌های بنیادی در این کشور به طور روزمره در حال انجام است، اما جالب اینجا است که سنگاپور با سرسختی تمام در حال رقابت با هندوستان است که با شرایط مطلوب‌تر گردشگران درمانی را به سوی خود می‌خواند.

هند یکی از کشورهای پیشتاز توسعه گردشگری درمانی است که خدمات خود را با قیمت مناسبی به گردشگران ارائه می‌دهد. به عنوان مثال، اگر هزینه جراحی یک قلب در سنگاپور بیش از ۱۶هزار دلار باشد، همین عمل در هند با نصف این قیمت انجام می‌شود. به گفته مسوولان خدمات‌درمانی هند، سال ۲۰۰۶ گردشگران درمانی هند حدود ۷ تا ۹درصد رشد داشته‌اند به گونه‌ای که درآمد گردشگری درمانی این کشور را به حدود ۲/۲بیلیون دلار رسانده‌اند.

قابلیت‌های طبیعی و گردشگری‌درمانی

علاوه بر قابلیت‌های مراکز درمانی، طبیعت کشورهای مختلف عاملی برای جذب گردشگران است. کشور ما در هر دو زمینه توانایی‌های چشمگیری دارد ولی هنوز نتوانسته در رابطه با جذب گردشگری به قابلیت‌های درمانی طبیعی‌اش در مقایسه با سایر کشورها موفق باشد. این قابلیت‌ها به اشکال مختلف در کشور ما وجود دارد و می‌تواند بیماران زیادی را به ایران جذب کند و حتی زمینه‌ای برای جذب سرمایه‌گذاران باشد.

تاکنون ۴۲۰ چشمه آب معدنی در کشور شناسایی و برای تمامی آنها شناسنامه صادر شده است که با ساخت مجتمع‌های آب‌درمانی در کنار آنها می‌توان قدمی در راه جذب گردشگران درمانی داخلی و خارجی برداشت.

سرعین، معروف‌ترین درمانگاه طبیعی

از قدیم‌الایام سرعین به دلیل داشتن چشمه‌های آب گرم متعددش هر تابستان پذیرای گردشگران درمانی داخلی زیادی است.

در حال حاضر این شهر با ایجاد مجتمع آب‌درمانی سبلان به عنوان بزرگ‌ترین مرکز آب‌درمانی خاورمیانه با امکانات و استخرهای متعدد سرپوشیده و حوضچه‌های آبگرم تحت فشار (جکوزی)، سونای خشک و بخار، دوش‌ها و وان‌های انفرادی متعدد، خدمات پزشکی و درمانی مجزا برای مردان و زنان و سایر امکانات موردنیاز منطبق با آخرین استاندارد‌های جهانی مجتمع‌های آب‌درمانی‌های دنیا، توانسته گردشگران این شهر را جذب کند.

به جز مجتمع آب‌درمانی سبلان، آبگرم‌های دیگری مانند گاومیش گلی، قهوه‌سویی، ساری‌سو، قره‌سو، پهنلی سو و بش باچیلار در سرعین فعال هستند.

خواص درمانی

وجود مواد معدنی درمانی در آب‌های گرم ایران از جمله بی‌کربنات، کلرور، سولفات، کلسیم، سدیم، منیزیم، پتاسیم و... به آنها خاصیت درمانی داده است و دردهایی مانند بیماری‌های عمومی و تسکین دردهای عصبی و مفصلی، بیماری‌های سیستم حرکتی اعصاب، روماتیسم را درمان می‌کنند.