درخت سرو و پاره‌پاره‌شدن متوکل عباسی
فاطمه شکری
این درخت دارای رشد کندی است. البته در ایران انواعی از سرو معمولی وجود دارد که رشد سریعی دارند. تعدادی از آنها فقط جنبه زیستی دارند و بعضی هم ضمن جذابیت، چوب خوبی تولید می‌کنند. این نوع‌ها عبارتند از: سرو کاشی (شرازمی) - سرو ناز - زربین.

سرو کاشی و سرو ناز
بومی بودن این واریته‌ها مورد تردید است، ولی در بعضی مناطق کشور به‌خصوص مناطق شمالی کشور، درختان کهنسال آنها با ظاهری جذاب و بسیار زیاد، یافت می‌شوند. تاج این درختان باریک و کشیده و بلند بسیار زیبا است. این واریته‌ها بیشتر جنبه زینتی دارند.
زر بین
این نوع معروف سرو، بومی جنگل‌های میان‌بر شمال ایران و جنگل‌های ارسباران (آذربایجان) بوده و گونه بسیار مقاوم در برابر عوامل نامساعد محیطی است. زربین با شیب‌های تند و صخره‌های فرسایش‌یافته آهکی سازگاری خوبی دارد.
مشخصه‌های گیاهی زربین
پولت تنه: پولت‌های قدیمی، تنه‌ آن، خاکستری تیره یا قهوه‌ای روشن و شیاردار است.
ریشه: این درخت دارای ریشه‌های اصلی و عمیق است. بنابراین نیازمند است که هر ماه یک بار به طور عمقی آبیاری شود. فرم و حالت: انشعابات شاخه‌ای در این درخت فراوان و نامنظم بوده که به تاج گیاه منظره زیبایی می‌دهد. دارای تاجی فشرده، تیره‌رنگ و مخروطی است. برگ و میوه: روی شاخه‌های جوان این درخت، برگ‌های کوچک و فلسی‌شکل و فشرده به رنگ سبز روشن و روی شاخه‌های مسن برگ‌های سبز تیره قرار دارند. ذره‌بین درختی یک‌پایه و همیشه سبز است و دارای میوه‌های مخروطی بوده و هر میوه دارای تعداد زیادی دانه قهوه‌ای ریز و تخم‌مرغی شکل است.
نیازهای زیستی
خاک: خاک قلیایی و آهکی را بیشتر می‌پسندد. ولی در همه خاک‌ها رویش دارد. این خاک‌ها باید عمیق، قابل‌نفوذ و نرم جهت نفوذ ریشه‌ها باشند.
نور و جریان هوا: درختی نورپسند است و در محیطی که نور کامل دارد بهترین رشد را می‌نماید. نسبت به وزش بادهای شدید نیز مقاوم است.
درجه حرارت: نسبت به گرما و سرما مقاوم است و در برابر نوسانات گرمایی و سرمایی از خود سازگاری خوبی نشان می‌دهد. دلیل آن نیز وجود درختانی کهنسال در نقاط مرکزی و جنوبی ایران است.
تکثیر و ازدیاد: این درخت همانند سایر سوزنی‌برگان و مخروطیان همیشه سبز،‌ با بذر به راحتی تکثیر می‌یابد.
نوع کاربرد
زربین دارای عمر و دوام زیاد است. چوب آن معطر و زرین‌دار است که مصارف سنتی و صنعتی دارد. این درخت مقاومت خوبی در مقابل رطوبت، آفات و بیماری‌های قارچی دارد، بنابراین روستاییان و حاشیه‌نشینان جنگل‌های زربین، از چوب این درخت در ساخت خانه‌های خود استفاده می‌کنند.
زربین به علت دارا بودن ظاهری زیبا، همیشه سبز و مقاوم (در برابر امراض و آفات و بیماری‌ها و همچنین شرایط نامساعد محیطی همچون وزش بادهای شدید و آلودگی هوا) درختی مناسب جهت احداث دیواری سبز در شهرها و اتوبان‌ها و همچنین احداث حصار و پرچین و بادشکن است.
در تاریخ آمده است که...
یکی از قدیمی‌ترین سندها در مورد درختکاری در ایران، کتاب اوستا است که مردم را به درختکاری تشویق کرده است. در تاریخ ایران آمده «که زرتشت به نشانه پیش‌قدمی در آباد کردن جهان، درخت سروی در «کاشمر» و یکی هم در (قریه فارمد)، نشاند. این درختان بسیار رسا و سرسبز شدند، به طوری که بیش از 10هزار گوسفند در سایه‌اش می‌آرمیدند و پرندگان زیادی در آن آشیانه داشتند. به گفته فردوسی، زرتشت این درخت را از بهشت آورده بود. در زمان عباسیان، متوکل عباسی حکم قطع آنها را داد... گویند از عمر آن درخت 1250سال گذشته بود... خلیفه خواست که تنه آن درخت را بار شتران کنند و به بغداد رسانند. چون به منزلی در جعفریه بغداد رسیدند، همان شب، متوکل عباسی به دست غلامان خود، پاره پاره شد.