در چارچوب معاهده الجزایر مذاکره می‌کنیم

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اعلام کرد که تهران آماده است ۲۹ و۳۰ بهمن‌ماه در چارچوب معاهده الجزایر با هیات عراقی در خصوص لایروبی اروند رود مذاکره کند.

سیدمحمدعلی حسینی روز دوشنبه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران، خاطرنشان کرد که این مذاکرات در چارچوب معاهده الجزایر و به منظور برگزاری دفتر مشترک هماهنگی در ارتباط با مسائل لایروبی اروند‌رود برگزار می‌شود. عکس: خبرگزاری فارس

همکاری نظامی ایران و آمریکا

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره زمان دور آتی گفت‌وگوهای ایران و آمریکا درباره عراق تصریح کرد که زمان این گفت‌وگوها هنوز قطعی نشده است.

حسینی در پاسخ به سوال دیگری درباره زمان سفر رییس جمهوری اسلامی ایران به عراق گفت: تاریخ و زمان مشخصی برای این سفر مشخص نشده و انجام این سفر نیازمند فراهم شدن مقدمات لازم است.

خبرنگاری به خبر روزنامه نیویورک تایمز مبنی بر اینکه آمریکا طی نامه‌ای خواستار تشکیل کمیته مشترک نظامی بین ایران و آمریکا و همکاری نظامی با ایران برای نظارت بر رفت و آمد کشتی‌ها شده اشاره کرد که حسینی در پاسخ با بیان اینکه این مطلب را یکی از روزنامه‌نگاران مطرح کرده و شخص مسوولی آن را مطرح نکرده بود، گفت: دو کشور ایران و آمریکا دارای روابط دیپلماتیک نیستند که بخواهند در این گونه موارد اقدام کنند.

وی ادامه داد: اگر التزام عملی نسبت به معاهدات بین‌المللی حاکم بر رفت و آمدهای دریایی پیدا شود، نیاز به اقدام جدیدی نیست. به گفته سخنگوی وزارت خارجه آنچه در چارچوب مقررات است کاملا راهگشا است.

همکاری‌های ایران و آژانس

حسینی در پاسخ به سوالی در مورد مهلت چهار هفته‌ای ایران برای رفع مسائل باقی مانده با آژانس، گفت: همکاری‌ها با آژانس روند خوبی را دارد که در حال طی شدن است.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در مورد افزایش طرف‌های مذاکره‌کننده هسته‌ای در چارچوب ۱+۵ گفت: پیشنهادات جدید باید مورد بررسی قرار گیرد.

حسینی در پاسخ به سوالی در مورد نشست ۱+۵ در برلین گفت: بعضی از کشورها به‌رغم تاکید مدیرکل آژانس مبنی بر عدم انحراف ایران و حتی گزارش نهادهای اطلاعاتی آمریکا و همکاری‌های گسترده ایران با آژانس که منجر به نتایج فعلی شده است، هیچ تغییری در دیدگاه خود انجام نداده‌اند و این واقعیت‌ها هیچ تاثیری بر رویکرد آنان نداشته است، این نشان می دهد که آنها به دنبال بهانه جویی هستند و اهمیتی برای مسائل فنی و حقوقی قائل نیستند.

وی افزود: این گونه رویکردها هیچ نتیجه‌ای ندارد و خود این کشورها از تحریم ایران، ضرر خواهند کرد؛ ضمن اینکه ما روند همکاری‌ها با آژانس را ادامه خواهیم داد.

به گفته وی در میان کشورهای عضو گروه ۱+۵ چین و روسیه مواضع واقع‌بینانه‌تری در نهادهای مختلف آن را مطرح می‌کند.

حسینی در پاسخ به سوالی در مورد نسل جدید سانتریفیوژهایی که در ایران اطلاعاتی را در این باره به آژانس داده است، خاطر نشان کرد: در مورد این سانتریفیوژها ایران اطلاعاتی در اختیار آژانس قرار داد. وی از پرداختن به نام و نوع این سانتریفیوژها امتناع کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد پیوستن بانک‌های بحرین، کویت و چین به تحریم‌های مصوب قطعنامه‌های شورای امنیت علیه ایران نیز خاطر نشان کرد: این بحث‌ها هیچ کدام صحت ندارد. آخرین خبری که منتشر شده در مورد یکی از بانک‌های بحرین بوده است که مدیر این بانک آن را تکذیب کرد.

وی ادامه داد:‌ اساسا این روند، روند مناسبی نیست و برخی مسوولان غربی تاکید کرده‌اند که این اقدامات به دلیل آثار و تبعات آن مناسب نیست و راه‌های جایگزین نیز در این زمینه وجود دارد.

وی در مورد فشارهای رسانه‌ای در مورد بحث تحریم‌ها نیز گفت: اظهار نظرهای غربی تحریم‌ها را بی‌اثر دانسته؛ اما فضای تبلیغاتی توسط برخی رسانه‌های غربی دامن زده می‌شود و اقداماتی از این دست انجام می‌گیرد.

تحولات منطقه‌ای

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد توافقات فرانسه و امارات برای استقرار پایگاه نظامی فرانسه در این کشور گفت: استقرار این پایگاه براساس موافقتنامه‌ای است که دو کشور در سال ۱۹۹۵ به امضا رسانده‌اند و دو کشور نیز

به این نکته تاکید دارند که همکاری‌های آنها علیه هیچ کشور ثالثی نیست.

حسینی سپس درباره دخالت آمریکا در توافقات ایران با برخی کشورهای منطقه نیز گفت: آمریکا تلاش می‌کند در میان کشورهای منطقه و نیز ایران با دیگر کشورها و پیمان‌هایی که امضا می‌شود، مانع ایجاد کند؛ اما جدیتی که کشورهای منطقه دارند باعث می‌شود که آنها توفیق حاصل نکنند؛ همچنان که طی سال‌های اخیر شاهد گسترش روابط بوده‌ایم.

حسینی در پاسخ به سوالی در مورد ارسال کمک‌های ایرانی به غزه گفت: باید راه‌های مواصلاتی باز شود تا این اقدامات انجام گیرد.

وی با اشاره به اظهارات وزیر نفت مبنی بر پیگیری مساله قطع گاز توسط ترکمنستان از جانب وزارت امور خارجه اظهار کرد: براساس قراردادی که با ترکمنستان داریم، طرف‌های قرارداد می‌توانند شکایت‌هایی در صورت تخلف مطرح کنند، اما ما در تلاشیم قبل از اینکه مساله به اینجا برسد این موضوع را به سامان برسانیم.

وی تاکید کرد: در قراردادی که با طرف ترکمن داریم تمام مسائل پیش‌بینی شده است و امیدواریم طرف مقابل به تعهدات خود عمل کند.