تندر-90 در سلامتی کامل به سر نمی‌برد...

محسن گروسی

یک روز بر خانه نشسته بودیم، داشتیم تخمه می‌خوردیم، یک دفعه دیدیم تلفنمان زنگ زد. گوشی را برداشتیم گفتیم کیسته؟ گفت از روابط عمومی ایران‌خودرو (یا حالا سایپا) هستم. طرح: محسن رفیعی - خبرگزاری موج

اگر آب دستتان است زمین گذاشته و سریعا بیایید که تندر-۹۰تان آماده است.

ما هم که کلی دستپاچه شده بودیم، سوار یک سمند لیموزین شده و سریعا خودمان را به نمایندگی مذکور رساندیم و از آن طرف آمدیم بر پیش شما ببینیم، شما چطور، خوب هستید، تندر-۹۰ خودتان را تحویل گرفته‌اید...؟

خودمان هم می‌دانیم عمرا این خالی‌بندی ما را باور کرده و نسبت به دریافت تندر-۹۰ ثبت‌نامی خود از ایران‌خودرو و البته سایپا، (به این زودی‌ها البته) امیدوار شده باشید. هر چند که ما هم مثل شما کماکان پی‌گیر میزان تولید و عرضه خودروی تندر-۹۰ در داخل بوده کلی هم نگرانیم. البته نه اینکه فکر کنید، ما نیز در یک منطقه خوش آب‌و‌هوای مالی و پولی، به سر برده و پولمان روی پارو نظام جمع کاری می‌کند و تندر -۹۰ آن هم از مدل ۲ا E را ثبت‌نام کرده باشیم، نه ما بیشتر نگران خودروسازان عزیز داخلی هستیم که نکند با عدم‌تحویل به موقع تندر-۹۰های ثبت‌نامی، خدایی نکرده، سوابق درخشان آنها در این زمینه، لکه‌دار شده و زبانمان لال خوش‌قولی و اعتبارشان زیر سوال رود! خصوصا اینکه مدیرعامل ایران‌خودرو، چندی پیش با بیان اینکه در صورت فراهم بودن شرایط، ۲۰روزه، تمامی تعهدات شرکت متبوعش را در زمینه تولید و عرضه تندر-۹۰های ثبت‌نامی انجام خواهد داد، این طوری هم کلی ما و شما را شرمنده کرده و ما را به این فکر برده است که چرا ایران‌خودرویی‌ها با این توان تولید بالا و اراده عظیم، فروتنی کرده، فقط از ۵۰هزار نفر متقاضی این خودرو ملی سال جاری ثبت‌نام به عمل آورده‌اند. ما خودمان حدس می‌زنیم دلیلش این است که مسوولان این شرکت نخواسته‌اند خیلی به رنوی فرانسه رو داده و بیش از اینها زحمت تولید این خودرو را که پلت فرم آن متعلق به سال ۱۹۹۶ میلادی است، به گردن بگیرند. البته سایپایی‌های عزیز - بخوانید پارس‌خودرویی‌های خیلی عزیز - هم نقش انکارنشدنی را در تولید و عرضه تندر-۹۰ در داخل داشته است. ۵۰هزار متقاضی دیگر نیز برای دریافت این خودرو، در این شرکت ثبت‌نام کرده‌اند. (البته روزهای اولیه ثبت‌نام که سایپا، با اتکا به خطوط رباتیک خط تولید تندر-۹۰ خود، جوگیر شده بود، از ۷۵هزار متقاضی برای دریافت این خودرو ثبت‌نام کرد، که پس از مدتی، به واسطه مشکلات و موانع موجود، لطف کرده و ۲۵هزار متقاضی را از فهرست سال‌جاری خود حذف و به سال یا شاید هم سال‌های آینده حواله کرد.)

هم‌اکنون آخرین آماری که از میزان تندر-۹۰‌های تحویلی به متقاضیان هردو شرکت خودروساز، به بیرون درز کرده است، حتی به ۲۰هزار دستگاه نیز نرسیده و متقاضیان این خودرو، کماکان دست به چانه در انتظار نشستن پشت فرمان تندر-۹۰ خود هستند. البته بعضی‌ها هم (شما را نمی‌گوییم‌!) منتظرند با دریافت تندر-۹۰شان، سریعا آن را آب کرده و در بازار بی‌در و پیکر خرید و فروش این خودرو، سه‌چهار میلیونی سود کنند؛ چرا که هم‌اکنون بهای هر سه مدل E۰ و E۱ و E۲ تندر-۹۰ در بازار، بسیار فراتر از مبالغی است که متقاضیان به عنوان وجه ثبت‌نام آن به خودروسازان پرداخت کرده‌اند. در واقع این موضوع نیز از دیگر شاهکارهای ایران‌خودرو و سایپا است که محصولی که با پرچم خودروی ارزان به صف تولیدات داخلی پیوست و مشتریان را نسبت به عرضه یک خودروی باکیفیت و ارزان، در بازار داخل، امیدوار ساخت، عملا به محصولی گران تبدیل شده و تندر-۹۰ به خصوص مدل E۲ آن دست آویزی برای دلالان و واسطه‌های بازار شده است. هر چند که اگر در این زمینه به ایران‌خودرو و سایپا، خرده گرفته شود، آنها بلافاصله پای یوروی بدبخت از همه جا بی‌خبر را وسط کشانده و تمام کاسه کوزه‌های مربوط به گرانی تندر-۹۰ را بر سر بالا رفتن نرخ این واحد پولی که قرار داد تندر-۹۰ بر پایه آن است، می‌شکنند. در حالی که اگر خودروسازان داخلی لطف کردند یا از متقاضیان کمتری ثبت‌نام به عمل آورده یا اینکه وعده سر خرمن به متقاضیان نمی‌دادند شاید بازار خودروی داخل نیز، نسبت به تندر-۹۰ حساس نشده، پول خون آن را با مشتریان حساب نمی‌کرد. باور کنید ما هم مثل شما دوست داشتیم از آخرین اخبار قیمت مدل‌های تندر-۹۰، اطلاعاتی را چاپ کنیم؛ ولی به لحاظ آنکه قیمت‌های فوق‌العاده عجیبی از این خودرو توسط برخی نمایشگاه‌داران به ما داده شد، از درج این قیمت‌ها که صحت و سقم آنها مبهم بود، خودداری کردیم.