یک تزار جدید به‌نام پوتین

دنیای اقتصاد- به‌ نوشته تایم، پس از تزار هیچ رهبری در روسیه با نگاهی همانند پوتین متولد نشد. رییس‌جمهوری چشم آبی روسیه بسیار خونسرد است و نگاهش خالی‌تر از آن است که بتوان چیزی از آن متوجه شد. بی‌دلیل نیست اگر بگوییم تزاری دیگر در روسیه متولد شده است. ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه به عنوان چهره سال مجله تایم در سال ۲۰۰۷ انتخاب شد. هفته‌نامه معتبر تایم به مانند سنت هر ساله خود امسال نیز کاندیداهایی را به عنوان نامزد چهره سال معرفی کرد تا مردم سراسر جهان به آنها رای داده و چهره برتر سال را انتخاب کنند.

پوتین در شرایطی توانست عنوان چهره سال را کسب کند که امسال طیف وسیع کاندیداها امکان پیش‌بینی برنده این مسابقه را دشوار ساخته بود. ۱۰نفر از شخصیت‌های سیاسی، ادبی، فعالان محیط زیست و صاحبان تکنولوژی در فهرست مجله تایم قرار گرفته بودند. ولادیمیر پوتین در حالی به عنوان چهره برتر سال انتخاب شد که تا هفته گذشته جی‌کی رولینگ، نویسنده رمان‌های هری پاتر در صدر قرار داشت.مجله تایم در گزارش خود از چگونگی رسیدن پوتین به صدر فهرست چهره برتر سال سخنرانی هفته گذشته او را در کنگره حزب روسیه متحد بسیار با اهمیت دانسته است. پوتین در این سخنرانی اعلام کرد که پس از پایان دوره ریاست جمهوری، کاخ کرملین را ترک کرده و آمادگی دارد در قامت نخست‌وزیر برای کشورش انجام وظیفه کند. به اعتقاد کمیته انتخاب چهره سال، احترام ولادیمیر پوتین به دموکراسی موجب افزایش چشمگیر آرای او در این نظرسنجی شده است. پوتین در شرایطی از ریاست جمهوری کناره می‌گیرد که پیش از این گفته می‌شد قصد دارد قانون اساسی را به سود خود اصلاح کند تا راه برای سومین کاندیداتوری او هموار شود. به نوشته مجله تایم محبوبیت پوتین نزد مردم روسیه یکی دیگر از عوامل موثر در انتخاب او به عنوان چهره سال بوده است. مردم روسیه اکنون به پوتین به چشم ناخدایی نگاه می‌کنند که تنها اوست که می‌تواند کشتی روسیه را در توفان‌های جهانی به پیش براند و عظمتی را که روسیه به دنبال آن است به دست آورد. در شرایطی که برخی کارشناسان پوتین را به حرکت به سوی تشکیل یک دیکتاتوری در پوشش دموکراسی متهم می‌کنند، مردم روسیه نظری جز این دارند. حزب روسیه متحد که رهبری آن را پوتین بر عهده دارد، هفته گذشته دیمیتری مدودوف، معاون اول نخست‌وزیر این کشور را به عنوان نامزد خود در انتخابات ریاست‌جمهوری در ماه مارس انتخاب کرد. انتخابی که با توجه به حمایت و محبوبیت ولادیمیر پوتین به احتمال فراوان به ریاست‌جمهوری مدودوف منجر خواهد شد.

ولادیمیر پوتین در هفتم اکتبر ۱۹۵۲میلادی در سنت‌پترزبورگ متولد شد. در سال ۱۹۷۶ و در دوران جنگ سرد به عضویت سازمان اطلاعات شوروی موسوم به «کاگ‌ب» درآمد. در سال ۱۹۷۸ به بخش اطلاعات خارجی «کا‌گ‌ب» منتقل شد. پوتین از سال ۱۹۸۵ تا ۱۹۹۰میلادی به عنوان مستشار ارشد امنیتی در آلمان شرقی مامور به خدمت بود. با فروپاشی شوروی او از مسوولان بازسازی کا‌گ‌ب شد، اما به سرعت از رده‌های امنیتی به فعالیت‌های سیاسی روی آورد و سرانجام در سال ۱۹۹۹ به جای بوریس یلتسین به ریاست‌جمهوری روسیه رسید. عصر پوتین را در روسیه عصر تحول اقتصادی نام گذاشته‌اند. پوتین گام‌های بلندی در راستای شناسایی حقوق مالکیت برداشت و موانع تجارت و سرمایه‌گذاری را در روسیه از سر راه فعالان اقتصادی برداشت. هر چند او بر سر پرونده‌هایی همچون ماجرای شرکت نفتی یوکاس به این متهم شد که چندان علاقه‌ای به گسترش فعالیت بخش‌خصوصی ندارد، اما نمی‌توان تلاش‌های او را برای باز کردن درهای اقتصاد روسیه به روی بازارهای جهانی نادیده گرفت.

ریچارد استنگل، سردبیر هفته‌نامه تایم در مورد علت انتخاب پوتین به عنوان چهره سال گفت: پوتین سیاست‌مداری است که توانست امنیت و آرامش را به روسیه بازگرداند. روسیه در دوران ولادیمیر پوتین شاهد برقراری ثبات سیاسی بوده است. پس از ولادیمیر پوتین، ال‌گور معاون رییس‌جمهوری سابق ایالات متحده عنوان دومین چهره برتر سال را به دست آورد و جی‌کی رولینگ سوم شد. مجله تایم از سال ۱۹۲۷ تاکنون هر ساله اقدام به انتخاب چهره برتر سال می‌کند و تصویر چهره برتر سال روی جلد آخرین شماره تایم در هر سال چاپ می‌شود.

پوتین در شرایطی توانست عنوان چهره سال را کسب کند که امسال طیف وسیع کاندیداها امکان پیش‌بینی برنده این مسابقه را دشوار ساخته بود. ۱۰ نفر از شخصیت‌های سیاسی، ادبی، فعالان محیط زیست و صاحبان تکنولوژی در فهرست مجله تایم قرار گرفته بودند