دنیای اقتصاد- در آستانه آغاز دور دوم سهمیه‌بندی بنزین، دیروز طی یک جلسه غیررسمی در پارلمان، نمایندگان از اجرای ناقص سهمیه‌بندی خطاب به وزیر نفت و رییس ستاد تبصره۱۳ انتقاد کردند و دو نفر از نمایندگان نیز پیشنهاد بنزین تک‌نرخی به جای سهمیه‌بندی را مطرح کردند. نشست بی نتیجه مجلس و دولت درباره بنزین

نمایندگان خواستار تجدیدنظر در سهمیه‌بندی بنزین شدند

دنیای اقتصاد- در آستانه آغاز دور دوم سهمیه‌بندی بنزین و در روزهایی که رییس دولت نهم در سفر حج به سر می‌برد، دو وزرای نفت و صنایع در جلسه علنی غیررسمی مجلس حاضر شدند تا پاسخگوی انتقادات پرشمار نمایندگان درباره نحوه اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین باشند. در این نشست البته تنها وزیر صنایع و معادن فرصت یافت به اظهارات نمایندگان پاسخ دهد و وزیر نفت بسیار زودتر از آنکه انتظار می‌رفت، جلسه را ترک کرد و پاسخگویی را به معاون خود سپرد. هر چند غالب نمایندگان نه از پاسخ‌های علی‌اکبر محرابیان، وزیر صنایع قانع شدند و نه سخنان محمدرضا نعمت‌زاده، معاون وزیر نفت را توجیه کننده مشکلات بازار سوخت کشور دانستند.

مهم‌‌ترین انتقاد نمایندگان مجلس متوجه اجرای ناقص طرح سهمیه‌بندی بنزین از سوی دولت و عرضه‌نشدن بنزین مازاد بر سهمیه به نرخ آزاد بود، اما محرابیان که همزمان رییس ستاد تبصره ۱۳ و مجری طرح سهمیه‌بندی بنزین است، بدون پاسخ دادن به این انتقاد، عنوان کرد که نارضایتی‌های مردم نسبت به اجرای سهمیه‌بندی بنزین کاهش یافته و سهمیه‌بندی، نتایج جانبی همچون کاهش ۱۵درصدی تلفات جاده‌ای نیز داشته است.

دولت تخلف کرده است

مهم‌ترین و موثرترین منتقد جلسه دیروز مجلس، رضاعبداللهی، رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس بود که از «دور زدن مجلس توسط دولت در اجرای قانون سهمیه‌بندی بنزین» انتقاد کرد و گفت: مجلس اصلا تمایلی به سهمیه‌‌بندی کردن بنزین نداشت، اما دولت به ما قول داد که با عرضه بنزین به نرخ آزاد به صورت مازاد بر سهمیه، مانع از واردشدن فشار به مردم می‌شود. متاسفانه دولت با آغاز اجرای طرح، مجلس را دور زد و بدون عرضه بنزین آزاد، باعث وارد شدن فشارهای زیاد به مردم شد.

به گفته عبداللهی، مجلس از ابتدا طرفدار بنزین تک‌نرخی و افزایش اندک‌اندک قیمت آن بوده است.

وی گفت: دولت در زمینه مصوبه مجلس مبنی بر ارائه بنزین آزاد در کنار بنزین سهمیه‌بندی تخلف کرده و مصوبه مجلس را زیر پا گذاشته است.

وی افزود: در کشورهایی مانند فلسطین، عراق و لبنان که وضعیت آنان نامناسب است، این‌گونه با مردم برخورد نمی‌شود که اختیار نداشته باشند، امور موردنظر را انتخاب کنند. عبداللهی صرفه‌جویی روزانه ۲۰میلیون لیتری پس از سهمیه‌بندی بنزین را یک ادعا خواند و تصریح کرد: باید به هزینه‌های صف‌های طویل بنزین و گاز و کسب‌و‌کارهای از دست رفته نگریست و آن‌گاه در این خصوص اظهارنظر کرد.

وی همچنین گفت: من در گذشته به رییس‌جمهوری توضیح دادم که امکان ندارد با سهمیه‌بندی محض، روش تک نرخی را اعمال کرد، چرا که این سیاست شکست خورده است و در کنار آن چندین نرخ به وجود خواهد آمد.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس افزود: چند ماهی است که از سهمیه‌بندی بنزین می‌گذرد و شرط عقل این است که اگر ضرر کرده‌ایم، بازگردیم و این راه مضر را ادامه ندهیم. وی تصریح کرد: ما بنزین را به مردم نمی‌دهیم و می‌گوییم این صرفه‌جویی است، اما من با عدد و رقم ثابت می‌کنم که این صرفه‌جویی نیست.

عبداللهی خود را طرفدار تک‌نرخی شدن بنزین و عرضه غیرسهمیه‌بندی آن عنوان کرد و گفت: با رای دادن به استفساریه بودجه، مردم را از این وضعیت نجات دهیم، زیرا کشوری که دارای ذخایر بالای انرژی است، نباید مردم آن را این‌گونه تحت فشار قرار دهیم.

آشفته بازار بنزین را کنترل کنید

سیدمحمد میرمحمدی، نماینده مردم قم نیز ضمن گلایه از اینکه هیچ گاه به او اجازه داده نشده در خصوص سهمیه بندی بنزین اظهارنظر کند، گفت: بهتر بود در ابتدای این جلسه وزرای مربوطه به ارائه گزارش می‌پرداختند. وی افزود: برنامه سهمیه‌بندی بنزین با هدف کنترل قاچاق و کاهش مصرف و آلودگی هوا فقط برای تهران تنظیم شده بود، بنابراین به مشکلات مضاعفی که برای مردم روستاها و شهرستان‌های کوچک ایجاد شده، بی‌توجهی شد. میرمحمدی خواهان تدبیر دولت برای آشفته بازار بنزین در کشور و اجرای دقیق مصوبه مجلس شد.

وی خطاب به دولت گفت: اگر می‌توانید سهمیه بندی را با تدابیری که پیش‌بینی شده، اجرا کنید، امری مطلوب است، اما اگر نمی‌توانید، بنزین را تک نرخی کنید و یارانه بگذارید. میرمحمدی تصریح کرد: نمی‌شود ما در مجلس بنشینیم و مردم ناراحت و ناراضی باشند و دولت هم بگوید که ما در آستانه انتخابات ریاست جمهوری موضوع سهمیه بندی بنزین را درست می‌کنیم، بلکه ما باید به خاطر خداوند و مردم این امر را اصلاح کنیم.

صرفه‌جویی و گسترش خلافکاری

نماینده مردم ممسنی در مجلس نیز تک نرخی شدن بنزین را خواستار شد و گفت: این امر باعث جلوگیری از تقلب و کاهش نارضایتی مردم می‌شود.

علی احمدی افزود: این شیوه صرفه‌جویی از سوی دولت، مردم را به اعمال خلاف کشانده‌ است.

وی با اشاره به این که برخی با انبار کردن بنزین برای خود و خانواده‌هایشان حوادثی را پدید آورده‌اند، تصریح کرد: قیمت بنزین چند نرخی است به علاوه این که کیفیت بنزین هم به دلیل این که نفت یا آب در آن می‌ریزند، پایین آمده است.

دولت، مجلس را مقصر کرده است

هادی حق‌شناس، نماینده مردم بندر انزلی نیز گفت: در حال حاضر قانون مجلس در مورد تبصره ۱۳ به طور کامل اجرا نمی‌شود و این عدم اجرای دقیق باعث شده اشکالات پیرامون آن متوجه مجلس شود.

وی با اشاره به اینکه مجلس در جهت کنترل قاچاق سوخت و جلوگیری از به هدر رفتن دلارها یک بسته سیاستی را طراحی کرد، گفت: در این بسته به افزایش حمل و نقل عمومی و دو گانه سوز شدن خودروها اشاره شد، ولی این بسته به خوبی اجرا نشد و امروز مردم با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند.

عضو فراکسیون اقلیت مجلس با اشاره به روند افزایش قیمت بنزین از سال ۷۳ تا ۸۳ خاطر نشان کرد: براساس آمار در این سال‌ها افزایش مصرف بنزین بالا رفته و این امر نشان می‌دهد قیمت عامل کنترل مصرف نبوده است.

نماینده بندر انزلی با تاکید بر اینکه در حال حاضر قانون مجلس در مورد تبصره ۱۳ کامل اجرا نمی‌شود، گفت: اجرا نشدن کامل قانون از طرف دولت باعث شد اشکالات متوجه مجلس شود. این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس خواهان اعلام قیمت آزاد بنزین از طرف دولت شد و تاکید کرد: این قیمت قطعا بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ تومان خواهد بود.

بنزین تک نرخی ۱۵۰ تومانی

اما حسن کامران، نماینده مردم اصفهان با بیان اینکه صرفه‌جویی به نارضایتی مردم نمی‌ارزد، پیشنهاد کرد برای بنزین یک قیمت ثابت مثلا ۱۵۰ تومان در نظر گرفته شود.

وی با بیان اینکه برخی از مردم کارت بنزین ندارند و کارت تعدادی نیز به سرقت رفته، افزود: از سوی دیگر وقتی مردم پیگیر امور مربوط به دریافت کارت‌شان می‌شوند، مسائلی که بین پلیس و وزارت نفت وجود دارد، موجبات نارضایتی مردم را فراهم می‌آورد. نماینده اصفهان تصریح کرد: به اعتقاد من با توجه به این مسائل باید در بودجه امسال وزارت نفت تجدید نظر کنیم، چون دیگر این روش جوابگو نیست؛ البته من به عرضه بنزین آزاد هم اعتقادی ندارم، چون با این کار تنها تورم بالا می‌رود.

کاهش تصادفات و تلفات جاده‌ای

اما وزیر صنایع در پاسخ به انتقادات نمایندگان، کاهش تعداد تصادفات و تلفات جاده‌ای، را حاصل سهمیه‌بندی بنزین دانست و گفت: بر‌اساس نظر‌سنجی انجام شده، با حل مشکلات و دادن کارت و مدیریت مصرف بنزین توسط مردم، مخالفت مردمی با سهمیه‌بندی بنزین در مقایسه با روز آغاز طرح بسیار کاهش یافت.

محرابیان با اعلام اینکه خبر خوبی در اثر سهمیه‌بندی می‌خواهم به شما بدهم، تصریح کرد: آیا فکر شده که با سهمیه‌بندی بنزین چه میزان تصادفات و کشته‌‌های کشور کم شده است؟ آیا کاهش بیش از ۱۲۰۰ نفر در کشته‌ها حاصل این طرح نیست، ما ۱۰ سال برنامه‌ریزی کردیم کشته‌ها را کاهش دهیم، چه زمانی موفق بوده‌ایم، همواره رشد داشته‌ایم. اما حالا ۲۰‌درصد کاهش تصادفات و ۱۵‌درصد کاهش کشته‌ها را داشته‌ایم. اگر فرض کنیم ۲۰ نفر نه هزار و چند نفر در اثر این طرح کشته کمتر داشته‌ایم، آیا این کار، کار عظیمی نبوده است؟ جالب آنکه نمایندگان مجلس در این زمان اعتراض خود را به این بخش از سخنان محرابیان با سروصداهایی نشان دادند.

ضرورت اجرای کامل تبصره ۱۳

معاون‌ وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی نیز در این جلسه گفت: طرح ساماندهی مصرف بنزین به چهار تا پنج سال زمان نیاز دارد.

نعمت‌زاده که به جای وزیر نفت به نمایندگان توضیح می‌داد، گفت: باید به مصرف سوخت در کشور سامان داده شود، من تعجب می‌کنم که عده‌ای از دوستان می‌گویند باید ظرف مدت یک‌سال در زمان کوتاهی مشکلات آن برطرف شود در حالی که این کار به چهار پنج سال زمان نیاز دارد.

مدیر‌عامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی تصریح کرد: تبصره ۱۳‌، تبصره خوبی است و اجرای دقیق و کامل آن می‌تواند به ساماندهی سوخت کمک کند.

نعمت‌زاده گفت: ما مجری سیاست‌های مجلس و دولت هستیم، ولی برای حل مشکلات نیاز به زمان داریم.