داریوش قنبری، در نطق پیش از دستور روز چهارشنبه خود به شعارهای دولت نهم اشاره و خاطرنشان کرد: آن‌چه در مورد شعار مهرورزی در عمل مشاهده می‌شود، کینه‌ورزی نسبت به دولت‌های گذشته به ویژه دولت‌های سازندگی و اصلاحات است. دامنه این کینه‌ورزی، دامن‌گیر سیستم مدیریتی کشور نیز شده و بسیاری از مدیران توانا و باتجربه، صرفا به این خاطر که در دولت‌های گذشته مدیر بودند، کنار گذاشته شدند. وی با بیان این‌که در مورد شعار عدالت به نظر می‌رسد که دولت نهم موفق نبوده است، ابراز عقیده کرد: عدالت در اقتصادی که دچار تورم و گرانی شده باشد، تحقق پیدا نمی‌کند؛ در نتیجه تورم و گرانی بی‌سابقه در دولت نهم، که در هیچ‌کدام از دولت‌های پس از انقلاب نظیر نداشته، به شکل روزافزونی بر میزان فاصله طبقاتی در جامعه افزوده است، به طوری‌که در دوران مدیریت دولت نهم، فقرا فقیرتر شده و ثروتمندان غنی‌تر شده‌اند. به گفته وی، متاسفانه دولت نهم با بی‌توجهی به سیاست تثبیت قیمت‌ها و تزریق بی‌رویه نقدینگی، شرایط اقتصادی دشواری را برای طبقات فقیر و متوسط ایجاد کرده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ادامه داد: مردم می‌پرسند که مدیران دولت نهم به چه صورت نرخ تورم را محاسبه می‌کنند که به اعدادی چون ۱۴ و ۱۵‌درصد می‌رسند؟ آنها می‌گویند در طول دو سال گذشته، بهای مسکن به بیش از دو برابر و بهای مایحتاج اساسی مانند خوراک و پوشاک نیز به دو برابر افزایش یافته که با این حساب نرخ واقعی تورم در رابطه با مایحتاج اساسی چون مسکن، خوراک و پوشاک نسبت به دو سال قبل صد‌در‌صد است.

وی با اشاره به این‌که آوردن پول نفت بر سفره‌های مردم از شعارهای دولت نهم بود، گفت: البته این شعار یک سال پس از انتخابات، تکذیب شد. اما به هر حال با توجه به این‌که با طرح چنین شعاری مردم به رییس‌جمهوری نهم رای دادند، آنها همچنان منتظر آمدن پول نفت بر سر سفره‌های خود هستند؛ ولی متأسفانه اکنون ابهامات زیادی در خصوص درآمدهای نفتی با توجه به افزایش بهای نفت ایجاد شده است.

قنبری خاطرنشان کرد: مدیران دولت نهم به هنگام آوردن لایحه بودجه ۸۶ به مجلس مدعی بودند که مبنای محاسبه نرخ هر بشکه نفت را زیر ۴۰ دلار محاسبه کرده‌اند که بر‌اساس این ادعا، به ازای فروش هر بشکه نفت باید حداقل ۴۰ دلار به حساب ذخیره ارزی وارد شده باشد؛ زیرا هر بشکه نفت ایران در سال‌جاری بیش از ۸۰ دلار فروش رفته و اکنون به بالای ۹۰ دلار رسیده است.