رییس بنیاد باران گفت: اصلاحات، سابقه ۱۵۰ ساله در کشور ما دارد و در مقابل جریان افراطی و تفریطی قرار گرفته و خواستار تحول، پیشرفت و رشد فرهنگی بر اساس آموزه‌های بنیادین اسلامی بوده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، سید محمد خاتمی، رییس‌جمهوری سابق کشورمان در جمع نمایندگان احزاب و گروه‌های اصلاح طلب مشهد با طرح این سوال که اصلاحات چیست، گفت: طی سال‌های گذشته تلاش شد که از حوزه اصلاحات تعریف مناسب به عمل آید تا معلوم شود آن حرکت بر چه مبنایی بوده و چه هدفی داشته است. خاتمی افزود: اصلاحات در مقابل جریان افراطی و تفریطی قرار گرفته و خواستار تحول و پیشرفت و رسیدن افراد جامعه به حقوق خودشان و رشد فرهنگی بر اساس آموزه‌های بنیادین اسلامی بوده است.

وی اظهار کرد: حرکت اصلاحی، امیدبخش‌ترین حرکتی بوده که در این مدت وجود داشته؛ ولی به لحاظ تاریخی امری به نام اصلاحات، دچار ضعف تئوری و ابهام در مفاهیم و تحلیل‌ها و مشخص کردن اولویت‌ها و جهات بوده است. رییس موسسه بین‌المللی گفت‌وگوی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها در جمع اساتید دانشگاهی، دانشجویان، جوانان و تشکل‌های غیردولتی مشهد تاکید کرد: به رغم وجود موانع ساختاری و رفتاری که وجود دارد، در این مرحله تاریخی، باید در عرصه حضور داشته باشیم تا افرادی که دلسوزی و شایستگی مناسب را دارند، بتوانند در متن جامعه تاثیرگذار باشند.

سید محمد خاتمی افزود: برای این امر ابتدا باید مشخص کرد که در چه مرحله تاریخی هستیم، اولویت‌هایمان را مشخص کنیم و همچنین راهکارهای درستی که می‌تواند مشکلات را مرتفع و نفع جامعه و مردم را تامین نماید، ارائه دهیم.

وی در پاسخ به این سوال که چقدر برای شهروندسازی تلاش شده است، گفت: اینکه دولتی می‌تواند در طول دوره‌اش یک شهروند بسازد، نگاه غلطی است و شهروند باید در جریان تاریخ ساخته شود و تا شهروند نداشته باشیم، نمی‌توانیم جامعه دارای دموکراسی، امنیت و ثبات داشته باشیم. انتخاب راه و جهتی که ما را زودتر به هدف برساند، بسیار مهم است.

وی افزود: در دوره اصلاحات، برای همه مسائل کار شد؛ ولی توقع بخش‌های جامعه این بود که خیلی زود آثار سیاسی آن دیده شود و یک نوع یاس و ناامیدی در جامعه ایجاد شد.

خاتمی با اشاره به اینکه در دولت اصلاحات، تشکل‌های فراوانی در همه عرصه‌ها ایجاد شد، گفت: تا زمانی که حزب در جایگاه خود قرار نگرفته است، نباید به آن ایراد گرفت. حزب باید از درون جامعه بیرون بیاید و پایه‌های احزاب تشکل‌های غیرحزبی هستند.

وی گفت: سابقه نداشت یک دولت جهان سومی در بودجه خودش، ردیف کمکی برای احزاب و تشکل‌ها بگذارد؛ ولی این کار را دولت اصلاحات در جامعه ما انجام داد.