مخالفت آمریکا با پیشنهاد ایران برای حل معضل عراق

پیشنهاد ایران مبنی‌بر جایگزینی نیروهای نظامی ایران، سوریه و سایر کشورهای عرب به جای نیروهای آمریکایی در عراق در نشست همسایگان عراق و قدرت‌های جهانی رد شد.

به گزارش ایسنا، روزنامه واشنگتن تایمز به نقل از شرکت‌کنندگان در این نشست گزارش داد: در حالی که دیپلمات‌های عالی‌رتبه کشورها و سازمان‌های بین‌المللی به نوبت درباره چگونگی بهبود امنیت عراق صحبت می‌کردند، منوچهر متکی پیشنهاد کرد که ائتلافی از همسایه‌های عرب عراق جایگزین نیروهای آمریکایی در این کشور شوند. دیوید ساترفیلد، هماهنگ‌کننده ارشد امور عراق در وزارت خارجه آمریکا که در نشست استانبول کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه آمریکا را همراهی می‌کرد، با عجیب خواندن پیشنهاد ایران گفت: هیات ایرانی بار دیگر با ارائه پیشنهادی عجیب، خود را متمایز کرد.

رایان کروکر، سفیر آمریکا در عراق که در این نشست حضور داشت، گفت که متکی به طور مشخص از ایران و سوریه به عنوان تامین‌کنندگان نیروهای نظامی نام برده است.

کروکر پیشنهاد ایران را «خیال‌بافی» خواند که نمی‌توان پاسخ درستی برای آن پیدا کرد.

در ادامه این گزارش به نقل از دیپلمات‌ها آمده است: سعود الفیصل، وزیر امور خارجه عربستان بیشترین مخالفت را نسبت به پیشنهاد متکی نشان داده و گفت که این پیشنهاد کمکی به ایجاد ثبات در عراق نمی‌کند.

در طرح پیشنهادی ایران، خروج اشغالگران براساس یک جدول زمان‌بندی و اعلام رسمی آن از سوی سازمان ملل، واگذاری کلیه مسوولیت‌ها به دولت عراق تا زمان خروج نیروهای بیگانه، توانمند نمودن ارتش و پلیس‌ عراق توسط دولت این کشور، اخراج فوری کلیه شرکت‌های امنیتی بیگانه خصوصا شرکت «بلک واتر» از عراق و تشکیل یک کمیته حقیقت یاب برای پیگیری اقدامات آنان و کشتار بیگناهان و ارائه نتیجه آن به دبیرکل سازمان ملل، بازگشت همه گروه‌های سیاسی خارج شده از دولت عراق به دولت، عفو عمومی برای همه نیروهای میلیشیای موجود که با گروه‌های تروریستی شناخته شده همکاری نداشته‌اند و خلع سلاح آنها و در نهایت کمک عربستان، سوریه، ایران و ترکیه با مشارکت سازمان ملل به دولت عراق در اجرای طرح تاکید شده است.

در طرح پیشنهادی ایران، دولت عراق مسوول اقدام برای خروج نیروهای بیگانه شناخته شده است؛ چرا که بر اساس این طرح «ارتش و نیروهای امنیتی عراق هم اکنون در کلیه ماموریت‌ها موفق‌تر از نیروهای بیگانه با محاسبات دقیق‌تر و مراعات بیشتر مردم خود عمل می‌کنند. واگذاری ماموریت به ارتش و پلیس عراق امری ضروری است؛ در برخی استان‌ها که آنها مسوولیت دارند، مردم از آرامش بیشتری برخوردارند. باید دولت عراق همانند یک کشور آزاد و دارای استقلال برای خرید تسلیحات و تجهیزات لازم برای توانمند کردن ارتش و پلیس کشور اقدام کند و نسبت به تجهیز نیروهای مسلح خود اقدام جدی‌تری صورت دهد.»

براساس این طرح با توجه به حضور سازمان یافته گروه‌های تروریستی که پیوسته موجب تنش بین کشور عراق و همسایگان آن بوده‌اند و در بخش‌هایی از این کشور به صورت پادگانی مستقر هستند و در گذشته صدام آنها را به عنوان حربه‌ای علیه همسایگان خود مورد استفاده قرار می‌داد، پیشنهاد شده است دولت عراق با کمک کشورهای موثر منطقه و سازمان ملل متحد نسبت به اخراج کلیه گروه‌های سازمان یافته تروریستی اقدام کند و دولت عراق کلیه توافقنامه‌های دوجانبه و یا چند جانبه‌ای که با همسایگان خود در زمان صدام متوقف شده بود، طی یکسال آینده احیاء و اجرا و براساس پیمان‌های دو یا چند جانبه با همسایگان خود نسبت به کنترل مرزها و تثبیت امنیت و ناامنی‌هایی که از مبدا عراق و بالعکس متوجه کشورها می‌شود، اقدام نماید.

در این پیشنهاد آمده است: از آنجایی که ملت عراق پیوسته توسط شرکت‌های امنیتی و نیروهای بیگانه مورد تعرض واقع می‌شود. در این راستا تاکنون تعداد بسیار زیادی از مردم بی‌گناه شهید و مجروح شده‌اند، بنابراین در راستای حمایت از حقوق ملت عراق ضمن نفی مصونیت از کلیه مجرمان بیگانه‌ای که این حقوق را نقض می‌کنند، درخواست می‌شود کلیه شرکت‌های امنیتی بیگانه که عموما مرکب از مجرمان بین‌المللی هستند، خصوصا شرکت «بلک واتر» سریعا از عراق اخراج شوند و برای پیگیری اقدامات آنان و کشتار بی‌گناهان یک کمیته حقیقت یاب در چارچوب پیگیری جنایتکاران بین‌المللی مامور رسیدگی به جنایات این شرکت‌ها شود و نتیجه آن را برای طرح در دادگاه بین‌المللی به دبیرکل سازمان ملل متحد ارائه کند.

در پایان این طرح، ایران پیشنهاد کرده است، چهار کشور موثر منطقه شامل عربستان، سوریه، ایران و ترکیه با مشارکت سازمان ملل متحد، دولت عراق را در اجرای این طرح و کمک به فرآیند سیاسی برای همگرایی بیشتر طوایف و گروه‌های سیاسی و مذهبی یاری رسانند.