بودجه امسال باید به صورت انقباضی تدوین شود و علاوه بر آن نسبت بودجه‌های عمرانی نسبت به بودجه‌های جاری افزایش خوبی را نشان دهد و در عین حال کارهای سرمایه‌گذاری تسهیلات بخش‌خصوصی افزایش یافته و بودجه باید به نوعی تنظیم شود که نیاز به متمم احساس نشود. محمدحسین مهدوی‌عادلی، در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه حجم تبصره‌های بودجه موجب گسترش یافتن نظام بودجه‌ریزی از همه ابعاد می‌شود، توضیح داد: دائمی شدن تبصره‌ها در نظام بودجه‌ریزی موجب افزایش تبصره‌ها به مرور زمان می‌شود و هم اینکه بسیاری از این تبصره‌ها که باید موقتی باشند به مرور زمان دائمی می‌شوند. وی ادامه داد: اگر نظام تبصره‌های بودجه حذف یا حتی به حداقل برسند و فقط تبصره‌هایی که لازم هستند، حفظ شوند و آنهایی که لازم نیست حذف شود این مساله می‌تواند نظام بودجه‌ریزی را روان‌تر و شفاف تر کند تا زمانی که مجلس می‌خواهد به بررسی بودجه بپردازد کارها دقیق‌تر و راحت‌تر صورت بگیرد.

این صاحبنظر اقتصادی افزود: تبصره‌های بودجه نحوه پیاده شدن و اجرایی شدن بودجه را مشخص می‌کند و تبصره‌های بودجه در حقیقت مجوزهایی هستند که دولت برای اعمال بودجه از مجلس اخذ می‌کند. وی توضیح داد: کشور ما با مقدار زیادی نقدینگی مواجه است و به دلیل برداشت‌های زیادی که از حساب ذخیره ارزی کرده‌ایم این افزایش نقدینگی تشدید شده است و چون این نقدینگی نیز به سمت سرمایه‌گذاری و بازار سرمایه پیش نرفته باعث ایجاد تورم شده است.

مهدوی‌عادلی همچنین به روش برنامه‌ریزی غلتان اشاره کرد و گفت: با به کاربردن روش برنامه‌ریزی غلتان درصد خطا در اجرا و فاصله‌گیری از اهداف برنامه به حداقل می‌رسد و اجرای برنامه‌ریزی غلتان در کشور ما با توجه به نوسانات قیمت نفت یک ضرورت است. وی با بیان اینکه برای تدوین برنامه پنجم توسعه اندازه‌گیرها و جهت‌گیری‌های خوبی را باید در اختیار داشته باشیم تصریح کرد: برنامه پنجم در حقیقت باید برنامه دوم چشم‌انداز باشد و جداول کمی آن پربارتر از جهت رشد شاخص‌های اقتصادی باشد. وی ادامه داد: در این راستا سیاست‌های کلی اصل ۴۴ نیز می‌تواند به کمک این موضوع بیاید و با در نظر گرفتن اهداف بلند تبیین شده در آن برنامه پنجم را تدوین کرد. به گفته وی، برنامه پنجم توسعه باید با در نظر گرفتن موانعی چون تحریم‌های اقتصادی، قیمت نفت و بر پایه سیاست‌های ابلاغی اصل ۴۴ تدوین شود.