مقابله آمریکا با نفوذ ایران در آمریکای لاتین

احمدی‌نژاد آخرین‌بار تیر ماه امسال به ونزوئلا سفر کرد

دنیای‌اقتصاد- لایحه مقابله با نفوذ ایران در نیمکره غربی به ویژه آمریکای لاتین به امضای باراک اوباما رسید. قانونی که کنگره آمریکا اخیرا آن را از تصویب گذرانده بود. به این ترتیب ایالات متحده با این اقدام خود دامنه تلاش‌های یکجانبه خود علیه ایران را افزایش داد. هرچند که به نظر می‌رسد آمریکا با تصویب این لایحه بنا داشته است تا یکی از مسیرهای دور زدن تحریم‌های ایران را مسدود کند. علاوه بر آنکه ایالات متحده مدعی ارتباط ایران با گروه‌های تروریستی این منطقه بوده و تصویب این لایحه این امکان را به آمریکا می‌دهد تا فعالیت‌های دیپلماتیک ایران در منطقه را زیر نظر گرفته و مانع از اقداماتی شود که ایالات متحده مدعی است امنیت ملی این کشور را به هم می‌ریزد.

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه، این قانون یک استراتژی سیاسی و دیپلماتیک است که توسط وزارت خارجه آمریکا طراحی و توسط کنگره به تصویب رسیده است. این لایحه از وزارت خارجه می‌خواهد در عرض ۱۸۰ روز آن را به اجرا بگذارد و اقدامات و فعالیت‌های ایران در این منطقه را مورد شناسایی قرار دهد.براساس این گزارش، این قانون همچنین از وزارت امنیت داخلی می‌خواهد مرزهای آمریکا با کانادا و مکزیک را برای مقابله با نفوذ نیروهای سپاه پاسداران ایران، نیروی قدس، حزب‌الله و هر گروه دیگر مرتبط با ایران مستحکم‌تر کند.

براساس این قانون که توسط «جف دانکان» نماینده جمهوری‌خواه تهیه شده بود، مبلغ یک میلیون دلار در اختیار وزارت خارجه آمریکا قرار می‌گیرد تا راه‌های مقابله با نفوذ ایران در آمریکای لاتین مورد بررسی قرار گیرد. دانکان در پی تصویب این لایحه گفت: حضور ایران در مرزهای جنوبی آمریکا تهدیدی جدی برای امنیت آمریکا تلقی می‌شود.

در این قانون تصریح شده است که آمریکا با همکاری متحدان و دوستان خود در منطقه سعی خواهد کرد تا مانع از تهدیدات ایران علیه منافع آمریکا شود.همچنین از وزارت خارجه آمریکا خواسته شده است تا با هزینه کردن یک میلیون دلار گزارشی تهیه کند.

در این گزارش موضوعات زیر باید مورد توجه جدی قرار گیرد: تعیین فعالیت‌های مالی و دیپلماتیک ایران در منطقه، تحلیل روابط ایران با آنچه در این گزارش سازمان‌های تروریستی خوانده شده است، ارائه منابع فدرالی و شیوه‌هایی که می‌توان برای مقابله با تهدیدات ایران به‌کار برد، ارائه راهکاری برای جلوگیری از کمک کشورهای منطقه به ایران برای کم رنگ کردن تحریم‌ها.

براساس این گزارش، واشنگتن بارها اعلام کرده است که فعالیت‌های تهران را در آمریکای لاتین از طریق وزارت خارجه و آژانس‌های اطلاعاتی از نزدیک نظاره‌گر است.

امضا و تایید این قانون از سوی اوباما در شرایطی صورت می‌گیرد که ایران از زمان روی کار آمدن دولت احمدی نژاد سیاست نزدیکی به کشورهای حوزه آمریکای لاتین را در دستور کار خود قرار داد. به صورتی که محمود احمدی نژاد دیدارهای منظمی از آمریکای لاتین داشته است و البته با بولیوی، اکوادور و ونزوئلا روابط نزدیکی دارد. موضع ضد آمریکایی رهبران این کشورها به ویژه ونزوئلا یعنی هوگو چاوز باعث نزدیکی بیشتر روابط ایران با حوزه آمریکای لاتین شده است. سفرهای مرتب رهبران این کشور‌ها به ایران و بالعکس،البته باعث گسترش فعالیت‌های اقتصادی طرفین هم شد.

تاسیس بانک مشترک، همکاری در پروژه‌های پتروشیمی و حتی ساخت هواپیمای بدون سر نشین در ونزوئلا از جمله این اقدامات و توسعه همه جانبه روابط است؛ به طوری که اخیرا سفیران کشورهای کوبا، نیکاراگوئه، برزیل، بولیوی، ونزوئلا و مکزیک و کاردار کشور اکوادور از منطقه ویژه پارس جنوبی دیدن کردند و در این دیدار معاون اول رییس‌جمهور ابراز امیدواری کرد که با توسعه روابط فی‌مابین، مشارکت کشورهای آمریکای لاتین در حوزه صنعت نفت، گاز و پتروشیمی با ایران بیشتر شود و شاهد حضور و سرمایه‌گذاری شرکت‌های معتبر نفتی این کشورها در منطقه ویژه پارس باشیم.

علاوه بر آن به گفته مقامات صنایع پتروشیمی ایران بخشی از صادرات محصولات پتروشیمی ایران که پیش از این به کشورهای اروپایی صادر می‌شد، اکنون به کشورهای آسیایی و آمریکای لاتین صادر می‌شود. این همکاری‌ها البته در حوزه صنایع نظامی هم توسعه یافته است؛ به طوری که اخیرا معاون پژوهشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از صادرات هواپیماهای بدون سرنشین ایران به چند کشور از جمله سوریه و ونزوئلا خبر داده بود و تاکید کرده بود که ایران درساخت هواپیمای بدون سرنشین هم در مرحله طراحی و هم عملیاتی جزو اولین‌ها است. اجرای پروژه‌های اقتصادی توسط بخش خصوصی در برخی از این کشورها به گواه مقامات وزارت اقتصاد از دیگر فعالیت‌های اقتصادی ایران است نظیر ساخت‌وساز مسکن در ونزوئلا.

این در شرایطی است که برخی رسانه‌ها در گذشته این اقدامات ایران را به نوعی تلاش ایران برای یافتن بازارهای جدید برای فرار و دور زدن از تحریم‌ها ارزیابی کرده بودند. باز شدن برخی شعب بانکی مشترک هم از دیگر دلایل این رسانه‌ها برای تقویت گمانه‌زنی‌های خود بوده است. احتمالا به همین دلایل هم ایالات متحده تصمیم گرفت با تصویب قانون مذکور سرعت روند حضور ایران در این منطقه را بگیرد.