همه دغدغه‌های انتخاباتی اصولگرایان

عکس: خبرگزاری مهر

دنیای اقتصاد- پنج ماه مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری، اصولگرایان سه دغدغه جدی دارند: شمار زیاد کاندیداهای بالقوه شان، تعیین موضعشان درباره سطح حضور اصلاح طلبان در انتخابات و نحوه حضور و فعالیت انتخاباتی نزدیکان رییس‌جمهور. همایش سراسری جبهه پیروان خط امام و رهبری که روز پنج‌شنبه در تهران برگزار شد هم بار دیگر هر سه این دغدغه‌ها را به نمایش گذاشت. سخنرانان اصلی همایش از تکثر «احساس وظیفه‌کنندگان» ابراز نگرانی کردند، «دم خروس» فعالیت انتخاباتی دولتی‌ها را نشان دادند و البته درباره موضعشان درباره رقیب سنتی سخن گفتند. هرچند درباره این آخری، چندان وحدت رویه‌ای مشاهده نمی‌شد و اگر حبیب الله عسگراولادی گفت: «اساسا کسانی که همچون آقای موسوی و کروبی در نهضت و انقلاب سابقه دارند را نمی‌توان به راحتی از دست داد»، محمدرضا باهنر از در دیگر وارد شد و تاکید کرد که «از طرف مقامات رسمی اعلام شده است که سران فتنه در انتخابات آتی هیچ جایگاهی ندارند.» با این حال، به نظر می رسد باز هم مثل همه انتخابات این سال ها، اصلی ترین دغدغه اصولگرایان، رسیدن به وحدت یا دست کم ائتلاف باشد. به ویژه اینکه به تازگی سه کاندیدای بالقوه انتخابات آینده (غلامعلی حدادعادل، علی اکبر ولایتی و محمدباقر قالیباف) بدون هماهنگی با سایر اصولگرایان ائتلافی سه‌نفره موسوم به ۱+۲ تشکیل داده اند و باقی هم‌طیف‌هایشان را پشت در گذاشته‌اند.

دعا برای کم شدن احساس وظیفه

آنگونه که خبرگزاری‌های مهر، ایسنا و ایلنا گزارش داده اند، همایش سراسری جبهه پیروان خط امام و رهبری روز پنج‌شنبه در موسسه فرهنگی شهدای موتلفه برگزار شد و آیت الله موحدی کرمانی از جمله میهمانان اصلی آن بود. خطیب موقت نماز جمعه تهران در این مراسم در توصیه‌ای به جبهه پیروان خط امام و رهبری گفت: شما سعی کنید تعداد کاندیداهایتان را کم کنید، چرا که آرا شکسته می شود و این خطر است.

وی افزود: باید برای رضای خدا، آنهایی که احساس می‌کنند زمینه کمتری برای رای دارند و برادران شان زمینه بیشتری دارند کنار بروند. آیت الله موحدی کرمانی سخنانش را با این دعا به پایان برد: «خدایا، کسانی که احساس وظیفه می‌کنند، این احساس وظیفه را از آنان بگیر!»

ادامه مواضع متفاوت عسگراولادی

حبیب الله عسگراولادی، از اعضای ارشد حزب موتلفه از دیگر حاضران نشست جبهه پیروان بود. او که در ماه‌های اخیر مواضع متفاوتی درباره «سران فتنه» و «اهل فتنه» گرفته است، در حاشیه این مراسم و در جمع خبرنگاران باز هم یک گام به جلو برداشت و گفت: من، موسوی و کروبی را به عنوان اهل فتنه نمی‌شناسم چون با هر دویشان کار کرده‌ام. یک سال و نیم وزیر موسوی بودم و با کروبی نیز در کمیته امداد و زندان بودم.

عسگراولادی افزود: آقای موسوی‌خوئینی‌ها در صحبتی این موضوع را بیان کردند که «به ما گفته شده است که باید از موسوی و کروبی تبری بجویید»، حال من می‌گویم چه کسی اینها را گفته؟ من اینها را سران فتنه نمی‌شناسم. وی اضافه کرد: اساسا کسانی که همچون آقای موسوی و کروبی در نهضت و انقلاب سابقه دارند را نمی‌توان به راحتی از دست داد. خبرنگاری پرسید «آقای جنتی به عنوان دبیر شورای نگهبان اخیرا درباره‌ این موضوع موضع‌گیری کردند؛ نظر شما در این مورد چیست؟» که عسگراولادی پاسخ داد: آقای جنتی نیز منظورش اهل فتنه بود و اشاره‌ای به اسامی افراد نکرده است. خبرنگار دیگری پرسید «پس به نظر شما باید از این دو فرد رفع حصر شود؟» که وی در پاسخ به این سوال گفت: من را وارد سیاست نکنید. این موضوعات کار امنیتی و قضایی است و دستگا‌های قضایی و امنیتی باید به این موضوع رسیدگی کنند.

عضو ارشد حزب موتلفه همچنین در مورد توهین به آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نیز گفت: من نمی‌پذیریم که هم اکنون خطی با عنوان خط ضد‌هاشمی یا ناطق نوری باز شود. وی در ادامه تاکید کرد: در مورد نامزدی آقای مشایی هم، من گفتم که هر ایرانی می‌تواند نامزد شود و این طبیعی است اما به هر حال شورای نگهبان صلاحیت افراد را تایید می‌کند. عسگراولادی همچنین درباره رویکرد انتخاباتی جبهه پیروان گفت: پس از مشخص شدن هیاتی از جامعه روحانیت مبارز، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و جبهه پیروان خط امام و رهبری که احتمالا در هفته جاری معرفی می‌شود، دور هم می‌نشینیم تا تیمی تشکیل شود و از این تیم مصداق معرفی کنیم.

باهنر و «دم خروس» دولتی‌ها

محمدرضا باهنر، دبیر جامعه اسلامی مهندسین اما در این همایش موضعی متفاوت با عسگراولادی داشت. او با این پیش‌بینی که «اصلاح‌طلبان حتی با چهره کم‌رنگ یک قطب از انتخابات ریاست‌جمهوری را تشکیل خواهند داد» گفت: از طرف مقامات رسمی اعلام شده است که سران فتنه در انتخابات آتی هیچ جایگاهی ندارند و نمی‌توانند در انتخابات شرکت کنند. اگر سران فتنه توبه و عذرخواهی کنند شاید مردم آنها را ببخشند و در حد شهروندی بتوانند زندگی کنند.

نایب رییس مجلس در ادامه گفت: گروه دیگر در انتخابات پیش‌رو، خلاصه در آقای رییس‌جمهور هستند و دم خروس بیرون آمده و روشن است که به صورت جدی برای انتخابات دور آینده برنامه دارند. باهنر به کار بردن مباحثی مانند «یارانه ۲۰۰ هزار تومانی» و در کنار آن جملاتی مانند اینکه «ملت در انتخابات آینده کل انرژی خود را تخلیه می‌کند و کار را یکسره می‌کند» را سوال‌برانگیز خواند. وی همچنین در رابطه با شکل‌گیری گروه ۱+۲ در رابطه با انتخابات پیش‌روی ریاست‌جمهوری گفت: ۱+۲ نیروهای خوب و به درد بخوری هستند، اما همه اصولگرایان این سه نفر نیستند و نیروهای دیگر باید به آنها اضافه شوند. حداقل پنج شش نفر دیگر باید به این سه تن اضافه شوند.