سخنگوی جبهه پیروان: ائتلاف ۲+۱ ناقص است

دنیای اقتصاد- ملیحه ابراهیمی: یک هفته پس از رسمیت یافتن اولین ائتلاف انتخاباتی اصولگرایان میان غلامعلی حداد عادل، محمدباقر قالیباف و علی اکبر ولایتی (موسوم به ۲+۱)، واکنش‌ها نسبت به این ائتلاف از سوی جریان خودی، بالاتر گرفت. از یک سو، علی لاریجانی رییس مجلس که خود به عنوان یک کاندیدای بالقوه انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم مطرح است، اصولگرایان را به وحدت کامل فراخواند و گفت «نیروهای اصولگرا باید در دولت آینده دور هم جمع شوند.» از سوی دیگر نیز، کمال‌الدین سجادی، سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری (که به لاریجانی نزدیک است) درباره ائتلاف ۲+۱ گفت: ما این شکل از ائتلاف را ناقص می‌دانیم، چراکه اگر فقط به آنها بها دهیم یعنی بقیه اصولگرایان نباشند؛ بنابراین باید در سطح وسیع‌تر این امر صورت گیرد. یکشنبه گذشته، خبر شکل‌گیری نخستین ائتلاف انتخاباتی میان حدادعادل، قالیباف و ولایتی منتشر شد. بر این اساس، حدادعادل رسما اعلام کرد که «آقایان ولایتی و قالیباف و من با هم رقابت نخواهیم کرد، بلکه ساز و کاری را طراحی می‌کنیم که بر اساس مشروعیت و مقبولیت و کارآمدی، هر کس مناسب است بیاید و تعدد کاندیدا اتفاق نیفتد.»

اصولگرایان، ملی نگاه کنند

علی لاریجانی، رییس مجلس اما در سخنانی که می‌تواند به عنوان واکنشی به ائتلاف تعبیر شود، خواستار «پیوند نیروهای اصولگرا» شد و گفت که اصولگرایان باید از نظر ملی به صحنه نگاه کنند.

وی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در بیان توصیه به گروه‌ها و نامزدهای اصولگرا، اظهار کرد: فکر می‌کنم اصولگرایان که شعب مختلف دارند، باید از نظر ملی به صحنه نگاه کنند؛ اکنون بیش از گذشته نیازمند یک تیم کاردان در دولت هستیم.

رییس مجلس در پاسخ به اینکه؛ یعنی تیم کارآمدی نداریم؟ گفت: نمی‌گویم نیست؛ سوء تفاهم نشود. می‌گوییم اصولگرایان باید تلاش کنند تا شرایط بهتر شود و وضعیت اقتصادی سامان یابد.

وحدت ملی تئوری روشنی ندارد

وی در پاسخ به اینکه این بحث شما به معنای وحدت ملی است؟ افزود: نه نیست. وحدت ملی تئوری خیلی روشنی ندارد. بحث من وحدت نیروهای کارآمد اصولگرا است. بحث وحدت ملی می‌گوید، انشعابات سیاسی زیاد است و باید از منظر کلی به کشور نگاه کنیم تا سیاست خارجی و مسائل اقتصادی پختگی و ورزیدگی داشته باشد. اما منظور من پیوند نیروهای اصولگرا است و البته اصلاح‌طلبان نیز می‌توانند برای خودشان چنین بحثی را دنبال کنند.

فعلا تصمیمی برای کاندیداتوری ندارم

لاریجانی البته در پاسخ به این سوال که مرور زمان شما را به کدام سمت سوق می‌دهد کاندیداتوری برای انتخابات ریاست‌جمهوری یا عدم آن؟ اظهار کرد: فعلا تصمیمی در این باره نگرفته‌ام، در مرور زمان حادثه‌ای رخ نداده تا نظر قبلی‌ام تغییر کند. حالا شما چه عجله‌ای دارید؟

خبر سایت مشرق نیوز

این موضع لاریجانی در حالی مطرح شد که سایت خبری مشرق نیوز روز گذشته در خبری نوشت: شنیده ایم که موضوع کاندیداتوری دکتر علی لاریجانی در انتخابات ریاست‌جمهوری به کلی منتفی شده است و وی تلاش خواهد کرد مکانیزم وحدت میان کاندیداهای اصولگرا را کلید بزند.

نعمتی: نیت‌خوانی نکنند

بهروز نعمتی، عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت، اما در واکنش به انتشار اخباری درخصوص انصراف لاریجانی از کاندیداتوری انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: آقای لاریجانی تاکنون برای ورود به انتخابات اعلام آمادگی نکرده‌ است که اکنون بخواهد انصراف دهد. وی در گفت‌وگو با ایسنا افزود: فکر می‌کنم اینها به دنبال این هستند که دکتر لاریجانی را در شرایطی قرار دهند که در عرصه انتخابات ریاست‌جمهوری ورود پیدا نکند. نعمتی ادامه داد: همه می‌دانند که اصلی‌ترین رقیب انتخابات ریاست‌جمهوری آقای لاریجانی است به همین دلیل از هم‌اکنون با انتشار اخباری در مورد انصراف ایشان به دنبال آن هستند که این اتفاق رخ ندهد.

جبهه پیروان: ۲+۱ ناقص است

از سوی دیگر، در واکنشی رسمی به ائتلاف تازه انتخاباتی، کمال الدین سجادی، سخنگوی جبهه پیروان درباره ائتلاف ۲+۱ گفت: ما این شکل از ائتلاف را ناقص می‌دانیم؛ چراکه اگر فقط به آنها بها دهیم؛ یعنی بقیه اصولگرایان نباشند؛ بنابراین باید در سطح وسیع‌تر این امر صورت گیرد. وی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس با بیان اینکه بنده از دیدار یکی از اعضای ائتلاف ۲+۱ با آقای عسگراولادی خبر دارم، درباره واکنش جبهه به این ائتلاف اظهار کرد: معتقدیم اگر اصولگرایان ۱۰ تا ۱۵ نامزد دارند باید در تعامل با جامعتین، جبهه پیروان و اصولگرایان با حسن نیت، یک نفر را از بین خود تعیین کنند؛ بنابراین این قاعده را می‌پسندیم، اما پیش از این از سازوکار و مکانیزم ۲+۱ اطلاع نداشتیم و از طریق رسانه‌ها با خبر شدیم.

مصباح: ائتلاف عملی نیست

خبرآنلاین به نقل از هفته نامه «نه دی» نوشت: آیت‌الله مصباح یزدی می‌گوید: این طرح که چند کاندیدا جلسه بگیرند تا یکی به میدان بیاید فکر نمی‌کنم فی‌نفسه اشکال شرعی و قانونی داشته باشد، حتی اشکال عقلایی هم ندارد و طرح خوبی به نظر می‌رسد؛ اما عملا تجربه نشان داده است که به آن عمل نخواهد شد.

وی می‌افزاید: گاهی انگیزه‌های شخصی مانع می‌شود از اینکه این عمل ادامه پیدا کند و گاهی هم به خاطر اختلاف سلیقه‌هایی که در رفتار دارند، نمی‌توانند با هم کار کنند.

آیت‌الله مصباح یزدی ادامه داد: تجربه نشان داده که نه انگیزه‌ها برای همه در این کار قوی هست و نه امکان همکاری بین افرادی که سلیقه‌های مختلفی دارند، میسر می‌شود و عملا این طرح به جایی نمی‌رسد.