خریداران نفت ایران از پرداخت نقدی پول نفت منع می‌شوند

سنای آمریکا روز جمعه، با ۸۱ رای موافق در مقابل ۱۴ رای مخالف، لایحه ۶۲۳ میلیارد دلاری بودجه نظامی آمریکا را به تصویب درآورد که بخشی از این لایحه بر تشدید تحریم‌ها علیه ایران تاکید دارد. در مهم ترین بخش این لایحه، در راستای تشدید تحریم‌های نفتی علیه ایران، بندی قرار گرفته است که بر مبنای آن کشورهای خریدار نفت ایران باید پول پرداختی را در حسابی در کشورشان نگه دارند تا ایران فقط مجبور به خرید کالا از همان کشور باشد. این مصوبه در حالی به تصویب سنا -و قبل از آن مجلس نمایندگان- آمریکا رسیده است که پیش‌تر دیوید کوهن معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا اعلام کرده بود که واشنگتن بنا دارد تا از ششم فوریه سال ۲۰۱۳ (۱۸ بهمن ۹۱) ایران را مجبور کند تا درآمدهای نفتی خود را تنها در کشوری که به آن نفت فروخته نگهداری کند و حق خروج این درآمدها را نخواهد داشت. به عبارت دیگر، ایران تنها می‌تواند در قبال ارائه نفت خود به مشتریان از کشور مقصد کالا خریداری کند؛ یعنی نفت در برابر کالا. کوهن گفته بود، ما به افزایش فشار مالی بر ایران مادامی که ضرورت داشته باشد، متعهد هستیم و در پی راه‌های مبتکرانه‌ای خواهیم بود که نظام ایران بر اساس آنها بهای مالی رفتار خود را پرداخت کند.

اکنون در زمان تصویب بودجه ایالات متحده، کنگره این کشور بودجه نظامی آمریکا با بندهایی که به تحریم بیشتر ایران منجر می‌شود را از تصویب گذرانده است. به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از شبکه «بی‌بی‌سی»، این تحریم‌ها پیش‌تر نیز علیه برنامه هسته‌ای ایران مطرح شده بود، اما تاکنون به تصویب سنا و مجلس نمایندگان نرسیده بود.

بخش تحریم‌ ایران در این بودجه نظامی به شکلی است که کشورهای خریدار نفت ایران باید پول پرداختی را در حسابی در کشورشان نگه دارند تا ایران فقط مجبور به خرید کالا از همان کشور باشد. از دیگر محدودیت‌هایی که برای ایران در نظر گرفته شده، منع شرکت‌های بیمه از معامله با صنایع انرژی، کشتیرانی و کشتی‌سازی ایران است.

در بخشی از این بودجه دفاعی، صدا و سیمای ایران و «عزت‌الله ضرغامی»، رییس سازمان صدا و سیما نیز مورد تحریم قرار گرفته و همچنین شرکت‌های خارجی از تجارت طلا، فولاد، آلومینیوم و زغال کوک با ایران منع شده‌اند.

آمریکا همچنین تلاش می‌کند با تسلیحاتی جلوه‌ دادن برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران، تحریم‌های شدیدی را علیه این کشور به تصویب درآورد، به طوری‌که وزارت خزانه‌داری آمریکا در حال تحریم چهار شرکت و یک فرد اجرایی بر این هستند که با برنامه هسته‌ای و موشک‌های بالستیک ایران در ارتباط هستند. این تحریم‌ها شامل بلوکه کردن هرگونه دارایی این شرکت‌ها در آمریکا و منع کردن آمریکایی‌ها از تجارت با این شرکت‌ها می‌شود.

وزارت خزانه داری آمریکا اعلام کرد یکی از این شرکت‌ها، شرکت صادرات و واردات «صاد» در تهران بوده که بنا بر ادعای وزارت خزانه‌داری در ارسال تسلیحات به ارتش سوریه از طرف سازمان‌های صنایع دفاعی ایران نقش داشته است.