1+5 به دنبال تجدید پیشنهادهای «بغداد»

مابکل‌مان، سخنگوی کاترین اشتون

دنیای‌اقتصاد- شش قدرت جهانی برای ازسرگیری گفت‌وگوها با ایران همچنان منتظر پاسخ تهران هستند.

این مطلب را سخنگوی کاترین اشتون، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرده است. او در عین حال خبر داده که شش کشور به دنبال راه‌هایی برای تجدید پیشنهادهای ارائه شده به ایران در نشست بغداد هستند. این اظهارات مایکل مان از این رو مهم به نظر می رسد که او بالاخره خبر داده است که در جریان مذاکرات جدید چه پیشنهادهایی قرار است از جانب ۱+۵ به ایران ارائه شود. چه از زمان رسانه‌ای شدن دور جدید گفت‌وگوها با ایران، رسانه‌های خارجی همواره از پیشنهادهایی خبر داده بودند که قرار است در دور جدید گفت‌وگوها به ایران ارائه شود. فحوای این پیشنهادها هم در برخی موارد مشترک و در برخی موارد متفاوت و با جزئیات بیشتری همراه بود.

مایکل مان اما این بار صریحا به پیشنهاد‌های ارائه شده در جریان مذاکرات دوره قبل در بغداد به ایران اشاره می کند. این پیشنهاد‌ها عبارت بود از تعلیق غنی‌سازی اورانیوم ۲۰ درصدی و انتقال آن به خارج از کشور و نیز تعطیلی سایت فردو؛ اما تنها در ازای کاستن و تخفیف بخش محدودی از تحریم‌ها نظیر فروش قطعات هواپیما به ایران.

ایران اما تاکید دارد که این توقف غنی‌سازی ۲۰ درصدی در ازای لغو تحریم‌ها خواهد بود. هرچند که به‌تازگی رییس سازمان انرژی اتمی هم گفته است که ایران زیر بار تعلیق غنی‌سازی اورانیوم تا سطح ۲۰ درصد نخواهد رفت.

جالب آنکه روزنامه انگلیسی گاردین هم در تحلیلی متذکر شده بود که پیشنهادهایی که قرار است در دور جدید گفت‌وگو به ایران ارائه شود، اگر در همین قالب یاد شده بود، نمی‌تواند مشوقی برای ایران در جهت توقف غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم باشد.

اگرچه ممکن است ظواهر این بسته پیشنهادی تفاوت‌های با بسته قبلی داشته باشد، اما تغییر ماهوی آن طبق اظهارات مان بعید به نظر می‌رسد.

مان در گفت‌وگوی خود با «ایسنا»، با تاکید بر تعهد ۱+۵ به برگزاری دور دیگری از گفت‌وگوها با ایران گفته است که شش کشور به دنبال راه‌هایی برای تجدید پیشنهادهای ارائه‌شده به ایران در نشست بغداد هستند.

سخنگوی کاترین اشتون، همچنین تاکید کرد که «گروه ۱+۵ (فرانسه، انگلیس، آلمان، روسیه، چین، آمریکا) همچنان به داشتن دور دیگری از گفت‌و‌گوها، به ریاست نماینده عالی اتحادیه اروپا (کاترین اشتون) به همراه مدیران سیاسی ۱+۵ با سعید جلیلی (دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران) در اسرع وقت کاملا متعهدند.»

وی افزود: به این منظور هلگا اشمیت (معاون اشتون) هفته گذشته با علی باقری (معاون جلیلی) در راستای بررسی زمان‌های احتمالی (گفت‌و‌گوها) در تماس بوده است. مایکل مان در پاسخ به ایسنا افزود: تا به امروز ۱+۵ پاسخی از جانب ایران به پیشنهاد ملموس خود برای دیدار دریافت نکرده است.

سخنگوی اشتون تاکید کرد: ۱+۵ بر مبنای پیشنهاد قاطع و معتبر برای یک گام اعتمادساز که در نشست بغداد در مه ۲۰۱۲ ارائه کرد، به دنبال راه‌ها و ابزارهایی برای تجدید این پیشنهاد بوده است.

او در بخش دیگری از این گفت‌وگو در پاسخ به این سوال که آیا ۱+۵ قصد دارد به پیشنهادهای ارائه شده از سوی ایران در نشست مسکو پاسخ دهد یا خیر؟ گفت: در رابطه با پیشنهاد ایران که پیش از تابستان ارائه شد، ۱+۵ واکنش خود را به نکات مختلف مطرح شده توسط ایران در زمان گفت‌و‌گو‌های مسکو در ماه ژوئن و در طول نشست کارشناسان ۱+۵ با ایران در استانبول در ماه ژوئیه نشان داده است.

این اعلام موضع از سوی مان از آن جهت مهم به نظر می‌رسد که ممکن است موضوع پاسخ طرفین به بسته‌های پیشنهادی‌شان هم باب دیگری برای اختلاف نظر باشد؛ چرا که ایران همواره تاکید کرده که اگرچه عرب به سازنده بودن پیشنهادهای ایران معترف است، اما هنوز پاسخ بسته ایران را نداده است. هرچند که فحوای این بسته روشن نشد و تنها گفته شد که این بسته علاوه بر موضوع ایران، موضوعات بین‌المللی و منطقه‌ای را هم در بر می‌گیرد.

اینک اما غرب تاکید دارد که به بسته ایران پاسخ داده است. پاسخی که ایران می‌گوید آن را دریافت نکرده و ممکن است همین موضوع نکته اختلافی برای دور جدید گفت‌وگو‌ها تلقی شود.

آمانو: در مذاکرات ایران و آژانس پیشرفت حاصل شد

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مذاکرات اخیر مقامات آژانس و ایران را دارای پیشرفت توصیف کرد. به گزارش ایسنا، یوکیا آمانو، در حاشیه کنفرانس درباره فوکوشیما به روزنامه «تایمز آو ایندیا» گفت که در مذاکرات آژانس و ایران در تاریخ ۱۳ دسامبر پیشرفت‌هایی حاصل شده است و ظاهرا هر دو طرف قصد دارند به توافق برسند. وی افزود که حوزه‌هایی را که ایران باید در آن اقدامات بیشتری انجام دهد مشخص کرده است. باید احساس فوریت وجود داشته باشد و اگر ما نتوانیم یک راه حل پیدا کنیم. شرایط تشدید خواهد شد، آژانس می‌خواهد این مساله را از طریق ابزارهای دیپلماتیک حل کند و ما همچنان به گفت‌وگو متعهدیم.

آمانو گفت: ما به تازگی دور دیگری از گفت‌وگو‌ها را به اتمام رساندیم. با وجودی که توافقی حاصل نشد، پیشرفت حاصل شد. دو طرف قصد دارند به یک توافق برسند و این مسیر صحیحی است زیرا به نفع ایران نیز هست. وی گفت که ایران به عنوان عضو پیمان منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای (ان.پی‌.تی) نباید سلاح هسته‌ای تولید کند و «ما نمی‌گوییم که ایران سلاح هسته‌ای دارد، اما اطلاعاتی داریم مبنی بر اینکه ایران به فعالیت‌هایی در رابطه با تولید ابزارهای انفجاری هسته‌ای وارد شده است و می‌خواهیم (این را) روشن سازیم. مدیرکل آژانس افزود: برای اینکه چنین چیزی رخ بدهد ایران باید با ما همکاری کند. بدون همکاری ایران، ما نمی‌توانیم بگوییم که آیا فعالیت‌های آنها برای اهداف صلح‌آمیز است یا خیر. آمانو افزود که گفت‌وگوهای ایران و آژانش کاملا مستقل از روند مذاکرات ۱+۵ با ایران و دامنه آنها متفاوت است. وی ادامه داد: ما هیچ ارتباطی با تحریم‌ها نداریم و هیچ ارزیابی امنیتی‌ای ارائه نمی‌کنیم.