تاکید بر پررنگ شدن سهم درآمدهای مالیاتی در بودجه ۹۲، موضوعی است که این روزها از گوشه و کنار اغلب همایش‌ها و برنامه‌های اقتصادی دولت به گوش می‌رسد تا شاید بر این اساس بتوان چالش‌های ناشی از نوسانات درآمدهای ارزی دولت را به حداقل رساند. این موضوع بار دیگر هم دیروز در همایش سیاست‌های مالی و مالیاتی از سوی وزیر اقتصاد و رییس سازمان امور مالیاتی مورد تاکید قرار گرفت. لزوم قطع وابستگی به درآمدهای نفتی و استفاده از مالیات به عنوان یکی از ابزارهای اصلی و پایدار برای تامین بودجه، مساله‌ای بود که در این همایش بر آن تاکید شد. وزیر امور اقتصادی و دارایی در ششمین همایش سیاست‌های مالی و مالیاتی ایران، به تشریح ابعاد مختلف مالیات و سیاست‌های مالیاتی در کشور پرداخت و با تاکید بر تاثیر این ابزار در بهبود گردش مالی و توزیع درآمد در جامعه عنوان کرد: مالیات سالم‌ترین راه برای اداره کشور بوده و ابزاری برای گسترش عدالت در جامعه است. از این رو وجود یک نظام مالیاتی کارآمد از ضروریات است و این درحالی است که در ایران مالیات هنوز نقش خود را در منابع درآمدی بودجه به خوبی ایفا نکرده است.

«شمس‌الدین حسینی» که پیامی مکتوب به این همایش فرستاده بود، به بیان بخشی از نقایص نظام مالیاتی کشور نیز پرداخت و با اذعان به اینکه بخشی از این نقایص مربوط به مودیان است، گفت: به دلایل مختلف در فرهنگ مالیاتی مودیان دچار مشکل هستیم و پرداخت مالیات در جامعه آنچنان که باید به عنوان ارزش مطرح نیست و باید به سمتی حرکت کنیم که افراد پرداخت مالیات را به سود خود و جامعه بدانند و به عدم تمکین به قوانین مالیاتی به عنوان نوعی رفتار ناپسند نگریسته شود.

وی در ادامه به موضوع تحریم‌ها و لزوم جایگزینی منابعی به جای منابع حاصل از فروش نفت اشاره کرد و افزود: امروز یکی از اصلی‌ترین منابع جایگزین نفت، درآمدهای مالیاتی است. ‌اگرچه در سال‌های گذشته اقدامات مناسبی توسط سازمان امورمالیاتی در این راستا صورت گرفته، اما دستیابی به اهداف برنامه پنجم توسعه و سند چشم‌انداز کشور با توجه به منابع و محدودیت‌هایی که سیستم مالیاتی کشور با آن مواجه است با دشواری‌هایی همراه است.

حسینی، تحقق این اهداف را در گرو انجام اصلاحات گسترده در نظام مالیاتی کشور دانست و اضافه کرد: طرح تحول نظام مالیاتی به عنوان یکی از پروژه‌های مهم طرح تحول اقتصادی کشورکه هدف آن بهینه سازی نظام مالیاتی کشور است، گامی بلند دراین مسیر ارزیابی می‌شود.

عسکری: نباید به زور از مودیان مالیات بگیریم

در جریان این همایش، رییس سازمان امور مالیاتی نیز ضمن تاکید بر لزوم ارتقای جایگاه نظام مالیاتی کارآمد در سطح کشور، به تشریح اقدامات صورت گرفته در راستای اصلاح نظام مالیاتی در سال‌های اخیر پرداخت و توضیح داد: در بسته طرح تحول نظام مالیاتی که در قالب طرح تحول اقتصادی مطرح شد مالیات بر ارزش افزوده در چهار سال گذشته به میان آمد و با همه تلاطم‌ها و نقاط قوت و ضعف امروز در بستر اقتصاد ایران مستقر شده است، به گونه‌ای که یک سوم مالیات‌های کشور از پایه مالیات بر ارزش افزوده تامین می‌شود.

«علی عسکری» به گزارش بانک جهانی در دو سال اخیر اشاره و تصریح کرد:‌ بانک جهانی در ارزیابی خود ایران را از کشورهای موفق در اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده دانسته است.

وی با اشاره به اینکه نباید به زور از مودیان مالیات بگیریم، گفت: در واقع روند باید به گونه‌ای باشد که افراد با رضایت اقدام به پرداخت مالیات کنند. در کشور ما مانند سایر کشورها شرکت‌های هلدینگی وجود دارد که از چندین شرکت تشکیل شده و با انتقال سود و زیان به یکدیگر از پرداخت مالیات فرار می‌کنند.

عسکری با بیان اینکه در راستای جلوگیری از فرار مالیاتی شرکت‌های هلدینگ مطالعات خوبی انجام شده است، تصریح کرد: در کشورهای توسعه‌یافته نیز یکی از دغدغه‌های اصلی شرکت‌های هلدینگ است و شاید اگر در کشورمان نیز رسیدگی به هلدینگ‌ها صورت می‌گرفت شاهد اتفاقاتی مانند پرونده فساد بزرگ بانکی نبودیم و درواقع جایی از مسیر این امر مشخص می‌شد.

معاون وزیر اقتصاد با اشاره به اینکه مودیان را در حلقه مالیات بر ارزش افزوده شناسایی می‌کنیم و پس از تکمیل این حلقه وارد حلقه نصب صندوق‌های فروش می‌شویم، گفت: در حوزه طرح جامع کشور نیازمند نظام جامع مالیاتی فراگیر و همه جانبه بوده و در این زمینه ۳۰ سال از کشورهای پیشرو عقب هستیم.