احتمال موافقت آمریکا با غنی‌سازی در ایران

عکس:AFP

باراک اوباما: ایران حق دارد از فن‌آوری هسته‌ای برای اهداف صلح‌آمیز استفاده کند. فایننشال تایمز از تحولات در روابط تهران - واشنگتن خبر داد

احتمال موافقت آمریکا با غنی‌سازی در ایران

دنیای اقتصاد - باراک اوباما رییس‌جمهور آمریکا در تازه‌ترین اظهارات خود، برتلاش به منظور دستیابی غرب به ساز و کاری مشخص که براساس آن ایران بتواند از انرژی‌ هسته‌ای به صورت غیرنظامی استفاده کند، تاکید کرده است.

در همین حال، روزنامه فایننشال تایمز خبر داده است که مقامات آمریکایی در حال بررسی این سوال اند که آیا دنبال کردن غنی‌سازی اورانیوم در ایران را بپذیرند یا خیر؟ این روزنامه همچنین از احتمال موافقت آمریکا با غنی‌سازی در ایران حکایت کرده است. ناظران بین‌المللی بر این باورند که پذیرش غنی‌سازی اورانیوم در تهران از سوی آمریکا یک اقدام جدی و عملی در گشایش روابط تهران - واشنگتن محسوب خواهد شد.

در این میان، احتمال حضور ایران و آمریکا در کنفرانس ایتالیا درباره افغانستان نیز مورد توجه ناظران خارجی قرار گرفته است. هفته گذشته نیز ایران در کنفرانس بین‌المللی افغانستان که در لاهه برگزار شد شرکت کرد، اما به گفته مقام‌های وزارت خارجه ایتالیا، ویژگی کنفرانس ایتالیا در این است که برای اولین بار نمایندگان آمریکا و ایران پشت یک میز مذاکره به بررسی مسائل افغانستان خواهند پرداخت.

به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه البیان، چاپ امارات، رییس‌جمهور آمریکا در کنفرانس مطبوعاتی در شهر استراسبورگ فرانسه، محل برگزاری کنفرانس سران ناتو با بیان اینکه نمی‌توان وجود رقابت‌های هسته‌ای در خاورمیانه را تحمل کرد، افزود: مایل است در جهت دستیابی به جهانی عاری از سلاح‌های هسته‌ای تلاش کند.

وی همچنین روسیه را به همکاری با آمریکا برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای دعوت و ادعا کرد: اطمینان دارم که ممانعت از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای به نفع آمریکا، روسیه و کشورهای اروپایی است و باید به ساز و کار مشخصی دست یافت که براساس آن به آنها (ایرانی‌ها) اجازه‌ استفاده‌ غیرنظامی از توان هسته‌ای داده شود، اما خط فاصل موجود این است که ما نمی‌توانیم اجازه دهیم رقابت‌های تسلیحات هسته‌ای در خاورمیانه وجود داشته باشد.

همزمان با کنفرانس مطبوعاتی اوباما روزنامه فاینشنال تایمز خبر داده است که دیپلمات‌های آمریکایی به عنوان بخشی از بازنگری در سیاست (آمریکا در قبال ایران) که در دولت باراک اوباما انجام می‌گیرد، در حال مذاکره در این‌باره هستند که آیا آمریکا در نهایت مجبور خواهد شد اصرار ایران بر انجام روند (غنی‌سازی اورانیوم) را بپذیرد یا خیر.

مارک فیتز پاتریک، یکی از کارشناسان پیشین وزارت امور خارجه آمریکا که اکنون در موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک فعالیت دارد، گفت: میان خواسته غرب مبنی بر منع غنی‌سازی و خواسته ایران مبنی بر تداوم غنی‌سازی بن‌بستی بنیادی وجود دارد. هیچ مصالحه روشنی میان این دو موضع وجود ندارد.

آمریکا تاکید کرده است که ایران غنی‌سازی اورانیوم را متوقف کند؛ تریتا پارسی، رییس شورای ملی آمریکایی ـ ایرانی نیز گفته است: این مساله با رسمیت رو به رشدی در (واشنگتن) روبه‌رو است که راه حل صفر (درصد غنی‌سازی) اگر چه مطلوب است، اما امکان‌پذیر نیست.

او افزوده است: آمریکا ممکن است هم‌چنان صفر را موضع آغازینش قرار دهد در حالی که این موضوع را متوجه است که ممکن است در پایان یک توافق احتمالی، اوضاع این طور نباشد.

از سال ۲۰۰۶ تاکنون در چندین قطعنامه شورای امنیت، ایران از غنی‌سازی اورانیوم منع شده است و اتحادیه اروپا، روسیه و چین از درخواست آمریکا از تهران مبنی بر توقف این روند حمایت می‌کردند. اما ایران برنامه‌اش را در طول این دوره افزایش داد و تعداد ۵۵۰۰ سانتریفیوژ را برای غنی‌سازی نصب کرد و اورانیوم را غنی‌سازی کرده و ذخایر آن را به بیش از ۱۰۰۰ کیلوگرم اورانیوم با غنای پایین رساند.

پارسی گفت: در گستره سیاسی ایران، غنی‌سازی به عنوان یک حق به موضعی غیرقابل مذاکره تبدیل شده است.

برخی تحلیل‌گران می‌گویند باید برای ارائه دسترسی بیشتر به بازرسان سازمان ملل اولویت قایل شد تا اطلاعات بیشتری از برنامه غنی‌سازی اورانیوم ایران در نطنز به دست آید و شکاف آگاهی در رابطه با فعالیت‌های هسته‌‌ای ایران پر شود.

مقامات آمریکایی و رژیم صهیونیستی در محافل خصوصی می‌گویند که حتی رژیم جاری و محدودتر بازرسی‌ها در نطنز برای هشدار دادن درباره هر گونه حرکت به سوی تسلیحات کافی است.

خط مشی آمریکا مبنی بر این که ایران به دنبال قابلیت تولید تسلیحات هسته‌‌ای است، اما ضرورتا به دنبال چنین تسلیحاتی نیست، مغایر با تاکید بوش در دوران ریاست جمهوری‌اش است که می‌گفت ایران به دنبال تسلیحات هسته‌‌ای است.

عکس: Corbis