حامیان خاتمی در تکاپوی انتخاب جانشین

با اعلام انصراف سید محمد خاتمی از حضور در عرصه انتخابات، احزاب و گروه‌های حامی وی در تکاپوی انتخاب جانشینی مناسب برای کاندیداتوری ریاست‌جمهوری بوده و از این رو است که با برگزاری جلساتی در پی اعلام حمایت از کاندیدایی دیگر هستند. از همین رو، مسوول کمیته اطلاع رسانی جبهه مشارکت ایران اسلامی از برگزاری نشست مشترک اعضای شورای مرکزی، دفتر سیاسی و روسای دفتر استانی و منطقه‌ای این حزب در روز شنبه برای بررسی کاندیدای مورد حمایت این حزب خبر داد. نورانی در گفت‌وگو با ایلنا گفت: قرار است در این جلسه به بررسی و انتخاب کاندیدای مورد حمایت این حزب در انتخابات ریاست‌جمهوری دهم پرداخته شود. وی اظهار کرد: در کنگره یازدهم جبهه مشارکت مقرر گردید که این حزب از خاتمی برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری دهم دعوت به عمل آورده و از ایشان حمایت کند و در صورت عدم حضور ایشان به معرفی فرد دیگری اقدام نماید، بنابراین در نشست روز شنبه این امر انجام می‌شود. در همین حال دبیرکل نهضت آزادی ایران در پاسخ به این سوال که آیا از نامزدی مهندس میرحسین موسوی حمایت خواهید کرد گفت: من هیچ اظهارنظری در این باره نمی‌کنم، ولی احتمالا هفته آینده اعلام موضع خواهیم کرد.

ابراهیم یزدی، در گفت‌وگو با پارسینه در پاسخ به این سوال که بعد از انصراف سید محمد خاتمی، نهضت آزادی چه تصمیمی برای انتخابات دهم ریاست‌جمهوری گرفته است، گفت: اعضای شورای مرکزی ما هنوز هیچ تصمیمی نگرفته اند.همچنین سخنگوی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی از دیدار نمایندگان این سازمان با میرحسین موسوی و بررسی شرایط جهت تصمیم‌گیری مشترک با جبهه دوم خرداد خبر داد.

سخنگوی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: انصراف آقای خاتمی از نامزدی ریاست‌جمهوری همانند حضور ایشان در این عرصه آثار قابل‌توجه و غیر‌قابل‌انکاری در عرصه‌ سیاسی کشور به ویژه عرصه‌ رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری دهم بر جای گذاشت و با توجه به شرایط و فضایی که در آن این انصراف صورت گرفت، بیش از همه احزاب سیاسی و تشکل‌ها و نهادهای مدنی که از نامزدی ایشان حمایت کرده بودند، در وضعیت نامطلوب قرار گرفتند. وی گفت: سازمان در اعلام موضع خود به مناسبت انصراف آقای خاتمی ضمن ابراز تاسف از تصمیم ایشان، اعلام کرد که در حال بررسی شرایط و تحولات سیاسی پس از کناره‌گیری آقای خاتمی از عرصه رقابت انتخاباتی است و پس از تکمیل بررسی‌ها مواضع و دیدگاه‌های انتخاباتی جدید خود را اعلام خواهد کرد، متعاقب این اعلام شورای سیاسی سازمان در روزهای پایانی اسفند ماه گذشته طی سه جلسه پیاپی به بررسی و تحلیل شرایط پرداخت. آرمین افزود: مقرر شد با توجه به التزام سازمان به هماهنگی با دیگر احزاب و تشکل‌های اصلاح‌طلب پیش از اعلام رسمی مشروح این تصمیم نمایندگان سازمان ضمن گفت‌وگو و رایزنی با گروه‌های عضو ائتلاف دوم خرداد به تشریح دیدگاه‌ها و تبیین دلایل و ضرورت‌های موضع انتخاباتی سازمان بپردازند تا حتی‌المقدور شورای هماهنگی ائتلاف دوم خرداد با هدف تغییر سازنده در شرایط موجود کشور موضع انتخاباتی مشترکی اتخاذ کند.