270‌میلیارد دلار پول نفت چه شده است؟

عکس: پایگاه خبری قلم

بازبینی بودجه از اولویت‌ها خواهد بود

تضعیف طبقات میانی جامعه تبعات امنیتی دارد

مهندس میرحسین موسوی در اظهارنظری صریح‌تر از گذشته به انتقاد از شعارهای مطرح شده از سوی رییس دولت نهم همچون مبارزه با مافیا پرداخت و عملکرد این دولت را مورد نقد و بررسی قرار داد و خواهان انتشار چگونگی هزینه شدن ۲۷۰میلیارد دلار شد. نخست‌وزیر مورد تایید و حمایت امام راحل ضمن تاکیدبر اینکه «اصلاح‌طلبی هستم که اصول را گم نمی‌کنم و برای پیروزی آمده‌ام»، به دفاع از آزادی بیان و مطبوعات پرداخت و از سیاسی شدن ورزش به شدت ابراز تاسف کرد.

به گزارش پایگاه خبری «قلم»، مهندس موسوی با تبریک به مناسبت سال نو و عرض خیر مقدم در جمع مسوولان استانی ستادهای انتخاباتی‌اش گفت: «ما همه امسال دور هم برای تغییر اساسی جمع شده‌ایم. میل به تغییر از روی هوا و هوس نیست، بلکه به دلیل نیازی است که احساس می‌کنیم کشور به آن دارد. افرادی که به این مساله فکر می‌کنند و در اینجا حضور دارند چنین چیزی را در ذهن دارند که روندها، روندهای مناسبی برای پیشرفت کشور نیست و خطراتی متوجه کشور است و برنامه‌هایی که اجرا می‌شود، شایسته خواسته‌های بحق مردم نیست.»

وی با تاکیدبر اینکه نمی‌خواهد یاس ایجاد کند، بیان کرد: «انقلاب اسلامی تا کنون دستاوردهای بزرگی داشته و دارد و اثرات این دستاوردها ادامه پیدا خواهد کرد و از بین رفتنی نیست. از جمله اینکه ما استقلال استثنایی در جهان داریم و نظام بسیار کهن و ریشه دار استبدادی را ریشه کن کردیم و فضای آزادی را در کشور حاکم کردیم. در میان ملت ما اعتماد به نفسی برای ایستادگی، مقاومت کردن و وارد فضای جهان امروز شدن ایجاد شده است و حالت انفعالی که قبل از انقلاب در کشور وجود داشت از بین رفته است که اینها سرمایه‌های بزرگی است.» نخست‌وزیر دوران دفاع مقدس افزود: «ما سرمایه‌های دیگری چون سرمایه‌های اقتصادی، فرهنگی و ... هم اندوخته‌ایم و همه اینها برای ما امیدوارکننده است. آنچه که باعث این حرکت شده است و ما دور هم جمع شده‌ایم، این است که حرکت‌ها متناسب با عظمت انقلاب و اهدافی که انقلاب اعلام کرده است و ظرفیت‌هایی که انقلاب ایجاد کرده، نیست و چه بسا انحرافاتی هم در این رابطه وجود داشته باشد.»موسوی ادامه داد: «همه ما اشاراتی هم به اول انقلاب داریم. این به دلیل حس نوستالژیک نسبت به گذشته نیست که دوران خوش و خوبی داشتیم بلکه برای این است که برخی از آرمان‌های اساسی‌ ما که براساس آن انقلاب اسلامی پیروز شد و قدرت یافت هنوز این ظرفیت را دارد که به کارگرفته شوند تا با تکیه بر آنها بسیاری از شبهات را کنار بزنیم.»

رییس فرهنگستان هنر با طرح این سوال که آیا اسلامی که معرفی می‌کنیم در برخی برنامه‌هایمان با آنچه که اول انقلاب می‌گفتیم، سازگاری دارد یا نه؟ تاکید کرد: «اضافه‌ بر آن مشکلاتی هم در سطح کشور داریم که مخصوصا اگر بعضی از آنها ادامه یابد خطرزاست.»

ابراز نگرانی از دور زدن قانون

وی ادامه داد: «نمی‌خواهم بگویم این مشکلات عمدی است یا بر اساس سوءنیت اتفاق می‌افتد، اما به هر دلیل که ایجاد شده است، آثارش برای کشور ما خطرزا است. به همین دلیل باید به آنها توجه کنیم از جمله این موارد بی‌اعتنایی به قانون است که مهم‌ترین مشکل در حال حاضر محسوب می‌شود.» موسوی توضیح داد: «اگر ما در کشور عادت و رویه‌ای ایجاد کنیم که ارکان نظام و آنچه که طراحی کردیم، نفی شود و عادت کنیم قوانین و مقرراتی برای ما مصوب شود و ما آنها را دور بزنیم و چون با سلیقه ما سازگار نیست، رعایت نکنیم و این کار ۵ یا ۱۰ سال ادامه پیدا کند، معلوم نیست که در این مدت چه چیزی برای نظام باقی می‌ماند. در شرایطی که قانون، مجلس و مصوبات مجمع تشخیص مصلحت نظام بی‌اعتبار می‌شود و این رویه و عادت ‌شود، همه چیز برای چنین کشوری امکان‌پذیر است و هر نوع اتفاقی را می‌توان پیش‌بینی کرد.» نخست‌وزیر دوران دفاع مقدس افزود: «در ارائه بودجه، در مورد پاسخگویی به گزارشات دیوان محاسبات، مصوبات مجمع تشخیص مصلحت نظام و در رابطه با نوع برخورد ما با اسناد فرا دستی مثل سند چشم انداز ۲۰ ساله یا برنامه ۴ ساله و... مواردی را می‌یابیم که در آنها به طور روشن از الزامات این نوع اسناد و قوانین سرباز زدیم.»

موسوی ادامه داد: «دیوان محاسبات به عنوان مهم‌ترین دستگاه ناظر به بودجه کشور گزارش می‌دهد و بحث چند هزار تخلف که در بخشی از آن‌ها فراتر رفتن از قوانین و عدم واریزی یک میلیارد و ۱۵۰‌میلیون دلار به خزانه کشور وجود دارد، مطرح می‌شود. اگر دقت کنیم می‌بینیم که مهم‌ترین وظایف مجلس تصویب بودجه و نظارت بر نحوه اجراست. مجلس از طریق بودجه، دولت را کنترل می‌کند و سیاست‌هایش را اعمال می‌کند. برای درست اجرا شدن این بودجه دستگاه عریض و طویلی مطابق قانون داریم که در مجلس عمل می‌کند که شاید مهم‌ترین دستگاه نظارتی کشور باشد. گزارشی می‌دهد که رسمی هم هست، در این موارد اگر ما موضوع را هم قبول نداشته باشیم، باید دلایل و اسناد و مدارک روشنی را ارائه دهیم که به طور مشخص در کدام مورد دیوان محاسبات اشتباه کرده است؛ ولی می‌بینیم دوباره ادعا می‌شود چنین چیزی نبوده است و دیوان محاسبات کشور به طور علنی در سطح عموم مطرح می‌کند که دولت این میزان تخلف را داشته است و حتی حاضریم در صداوسیما هم مناظره کنیم.» موسوی گفت: «نمی‌خواهم در مورد اینکه این پول کجا هزینه شده است، بگویم که خدای نکرده در جیب کسی رفته است. گرچه این مساله را برای عموم مردم نمی‌شود، توضیح داد و بنده فکر نمی‌کنم خدای نکرده سوءاستفاده‌ای شده باشد، اما بالاخره تخلفی در این جا اتفاق افتاده است. خود این مساله در سطح عموم مطرح می‌شود و غیر از مضمون این مساله که اشاره کردم، ظاهر قضیه این است که بالاخره مجلس الزامی کرده است که اجرا نمی‌شود و پاسخ درست داده نمی‌شود. فرض کنید این مساله ۱۰، ۲۰ یا ۳۰ مرتبه تکرار شود و تخلف از قانون یک رویه شود. فکر نمی‌کنید در آن شرایط همه چیز امکان‌پذیر است که رخ دهد؟»

۲۷۰میلیارد دلار پول نفت کجاست؟

موسوی همچنین به مساله سیاست‌ها نیز اشاره کرد و افزود: «راجع به این مساله بحث و گفت‌وگوی زیاد وجود دارد که قابل‌تامل هم هست. بعد از اینکه ستادها در استان‌ها فعال می‌شوند با این مساله رو‌به‌رو خواهند شد و باید پاسخی برای مردم داشته باشیم. از جمله آن‌ها این است که ظرف این ۴ - ۳ سال اخیر ما به اندازه یک سوم کل درآمد نفتی کشور در عرض ۳۰ سال درآمد داشتیم و این سوال هنوز برای ما باقی مانده است که این پول کجا خرج شده است؟ نمی‌خواهم وارد این بحث شوم که پول خوب یا بد خرج شده است. فقط می‌خواهیم یک لیست و سندی به مجلس و ملت داده شود که ما حدود ۲۷۰‌میلیارد دلار پول نفت را کجا هزینه کردیم و صرف چه کردیم؟»

عدم‌شفافیت منجر به فساد می‌شود

وی یکی از دلایل فساد در کشور را عدم شفافیت خواند و بیان کرد: «شفافیت‌سازی نکته‌ای است که ما باید در سطح ملی دائم خواستار آن شویم تا هر دولتی را که در آینده می‌آید شاید برای این قضیه متعهد کند. ما باید به سمت شفافیت کامل پیش برویم و مردم را محرم بدانیم. اطلاعات مربوط به بودجه، ارز، معاملات نفتی و پیمان‌هایی که داده می‌شود باید در اختیار مردم قرار گیرد، اما امروز حتی گاهی این اطلاعات در اختیار متخصصان هم قرار نمی‌گیرد. ما از مافیای نفتی بحث کردیم، اما امروز که این جا نشسته‌ایم به هیچ وجه دست ما به اطلاعات مربوط به نفت و قراردادهای نفتی نمی‌رسد و حتی مجلس هم از بسیاری از این قراردادها اطلاع ندارد. اینها باید برای مردم بازگو و گفته شود، این به نفع مردم است. البته نمی‌خواهم بگویم که در این زمینه‌ها خلافی شده است، اما خود عدم شفافیت ضایع کردن حقوق مردم است. شبیه این مساله را زیاد داریم. همین بودجه‌ای که داده شده است، کمترین رقمی که گفته می‌شود در مورد کسری آن چیزی حدود ۲۰‌هزار میلیارد تومان است و حتی بیش از ۴۰‌هزار میلیارد تومان عنوان می‌شود که مرکز مطالعات مجلس هم آن را بیان کرده است.»

ما آمده‌ایم برای پیروزی

موسوی گفت: «باید رسالتی در خودمان احساس کنیم که سعی کنیم چنین چیزی نباشد. نوع تبلیغات، بحث‌ها و گفت‌وگوها نباید ایجاد کینه و عناد در جامعه بکند. ما آمده‌ایم برای پیروزی؛ تا آخرین لحظه خواهیم ایستاد و تلاش خواهیم کرد و نتیجه را هم به خدا می‌سپاریم. ما راه درست خودمان را خواهیم رفت و آنچه را درست است خواهیم گفت و تلاش خواهیم کرد که حرف ما از روی انصاف باشد. تهمت‌زننده نباشد. شما نیز تلاش کنید و اگر بداخلاقی‌هایی دیده شد، ستادها با سعه صدر برخورد‌کنند.» در ادامه این نشست، مهندس موسوی به پرسش‌های مسوولان استانی ستادها پاسخ داد.

لزوم گسترش تحرک در حوزه سیاست خارجی

موسوی در پاسخ به این پرسش که راه برون رفت از چالش‌های بین‌المللی و بازگشت به جایگاه مطلوب و شایسته در جایگاه بین‌المللی چیست؟ گفت: «ما باید تحرک در حوزه سیاسی خارجی‌مان را گسترش دهیم و تمایل خود را برای تعامل با همه جهان با حفظ ارزش‌های خودمان باید اعلام کنیم. از هر نوع ماجراجویی و ایجاد حادثه چه در سطح دیپلماتیک و سطوح دیگر باید خودداری کنیم، این تناقضی با سیاست مبتنی‌بر اصول ندارد.»

تضعیف طبقات میانی تبعات امنیتی دارد

وی با بیان اینکه «حمایت از مستضعفان به معنای در نظر نگرفتن اهمیت طبقات میانی نیست» خاطرنشان کرد: «باید طبقات میانی فربه شوند؛ زیرا در سال‌های اخیر این طبقه، لاغر شده است. ما ریزش معناداری به سمت زیر خط فقر داشته‌ایم در حالی که تضعیف طبقات میانی می‌تواند تبعات امنیتی داشته باشد و استقلال و فرهنگ ما را مورد تهدید قرار دهد.»

بازبینی بودجه یکی از اولویت‌های میرحسین

میرحسین موسوی در پاسخ به این پرسش که راهکارهای عملی برون رفت از شرایط اقتصادی امروز چیست؟ گفت: «برنامه اقتصادی در آینده داده خواهد شد. همان طور که اشاره کردم شرایط خوبی به لحاظ اقتصادی نداریم. تمهیدی در سال جاری باید صورت بگیرد که وضعیت نسبتا با ثباتی از نظر سیاست‌ها پیدا کنیم تا امکان برنامه‌ریزی مختصری حاصل شود. قطعا برون رفت از رکود تورمی که امروز وجود دارد جز با استفاده از بخش خصوصی و بهبود فضای کسب‌وکار امکان‌پذیر نیست. بحث صرفه‌جویی‌ها و الگوی مصرفی که رهبری مطرح کردند، بسیار مهم است. بازبینی بودجه یکی از اولویت‌ها خواهد بود که جنبه واقع‌بینانه‌ای پیدا کند و به تدریج مسائل بانکی و سیاست‌های پولی نیز باید مد نظر قرار گیرد. باید به سمت شرایطی برویم که ثباتی در سیاست‌گذاری‌های اقتصادی ایجاد شود و هر روز به بهانه‌ای سیاست‌ها عوض نشود؛ به ویژه باید مدیران، احساس اطمینان کنند و امنیت داشته باشند. مدیری که موقعیت متزلزلی دارد، نمی‌تواند کار بزرگی برای کشور انجام دهد.» وی افزود: «حمایت از تولید داخلی و صیانت از اقتصاد ملی در مقابل بحران بزرگ اقتصادی جهان قویا دنبال خواهد شد. تورم، بیکاری از مشکلات اساسی اقتصاد کشور است که تنها با عزم ملی و تلاش دولت و کمک مردم عزیز می‌توان بر آنها غلبه کرد. امروزه کار به جایی رسیده است که در حالی که برنج کشاورزان در دست آنها مانده، برنج پاکستانی و هندی در شمال کشور خرید و فروش می‌شود و پسته آمریکایی کم‌کم به بازارهای داخل راه پیدا می‌کند. اکنون می‌توانید حدس بزنید که در مورد محصولات صنعتی وضع چگونه است!»