نگاه سوم - بررسی فروش کتاب در کتابفروشی ناشران بزرگ نشان می‌دهد هنوز هم بیشترین فروش مربوط به رمان و کتاب‌های روانشناسی است.

اینکه هنوز روی ماه خدا را ببوس، مستور و چراغ‌ها را من خاموش می‌کنم، خواننده دارد و به مرز ۱۰۰‌هزار نسخه رسیده است، نشانه همین علاقه است. اما نکته جالب فروش کتاب‌های چند جلدی چون تاریخ هنر و هزار یک شب در لیست پر فروش‌ها است، اینکه مردم رغبتی به خواندن مجموعه‌های بلند و کتاب‌های تاریخی و هنری پیدا کرده‌اند، می‌توان یک اتفاق خجسته دانست. در ادامه لیست پرفروش‌های کتابفروشی نشر مرکز می‌آید:



روی ماه خداوند را ببوس
نویسنده: مصطفی مستور
ناشر: نشر مرکز
نوبت چاپ: بیست و هفتم
قیمت: ۲۲۰۰‌تومان
یونس، راوى روی ماه خداوند را ببوس در حال گذراندن تز دکتراى خود در رشته جامعه‌شناسى است، او شرح خودکشى دکتر پارسا را در طول داستان می‌دهد. نامزد او سایه، به نحوى شگفت مجذوب مفهوم خداست و یک‌سره وقت خود را صرف مطالعه آثار و کارهاى پیامبران کرده است. آنان دو سال پیش به عقد یکدیگر درآمده‌اند، اما تا یونس دکترایش را نگیرد پدر دختر اجازه ازدواج نمى‌دهد و دکتراى یونس در گرو مطالعه خودکشى دکتر پارساست که بناست یک برد جامعه‌شناختى پیدا کند. این دکتر و استاد فرهیخته دانشگاه از طبقه هشتم ساختمانى خود را به زیر افکنده است.
مسیر داستان مسیر بررسى شخصیت‌هایى است که دکتر پارسا را مى‌شناسند. در عین حال مهرداد و علیرضا، دوستان یونس نیز بخشى از شخصیت‌هاى قابل‌تامل کتاب را مى‌سازند. کتاب با این جمله آغاز مى‌شود: «هر کس روزنه‌اى است به سوى خداوند، اگر اندوهناک شود، اگر به شدت اندوهناک شود.»
مجموعه داستان، «چند روایت معتبر»، نشر چشمه. رمان، «استخوان‌های خوک و دست‌هاى جذامى»، نشر چشمه، مجموعه داستان، «حکایت عشق بى‌قاف، بى‌شین، بى‌نقطه»، نشر چشمه، مجموعه داستان، «عشق روى پیاده‌رو»، نشر رسش، «من داناى کل هستم» از دیگر آثار این نویسنده هستند. این رمان برگزیده جشنواره قلم زرین به عنوان بهترین رمان سال‌های 1379 و 1380 شده است.



چراغ‌ها را من خاموش می‌کنم
نویسنده: زویا پیرزاد
ناشر: نشر مرکز
نوبت چاپ: چاپ سی‌ام
قیمت: ۴۹۰۰‌تومان
رمان «چراغ‌ها را من خاموش می‌کنم»، نوشته زویا پیرزاد، هنوزهم درسر لیست پرفروش‌ها است. این کتاب در چاپ سی‌ام به تیراژ 100‌هزار رسیده است. چراغ‌ها در اولین سال انتشار جایزه ادبی بهترین رمان سال مهرگان ادبی و بهترین کتاب بنیاد گلشیری و لوح تقدیر جایزه ادبی یلدا را به خود اختصاص داد.
این رمان زندگی ارامنه دهه چهل شمسی آبادان را به تصویر می‌کشد. راوی اول شخص داستان زنی سی‌وهشت ساله و خانه‌دار است به نام کلاریس که به همراه همسرش دو دختر دوقلوی دبستانی و پسری در سن بلوغ دارد و البته مادر و خواهرش نیز در زندگی‌اش نقش زیادی دارند.
کلاریس تمام زندگیش به فکر پخت و پز و کارهای خانه و خانواده می‌گذرد که بخش عمده داستان را در بر می‌گیرد. داستان و زندگی‌ای بدون ماجرا و به آرامی، تا آنکه مردی به نام امیل با مادر و دخترش با آنان همسایه می‌شود. زن آرام‌آرام به مرد دل می‌بازد و پسر کلاریس نیز به دختر مرد دل می‌دهد.
از شیوه سخن گفتن خودمانی و برخورد امیل زن فکر می‌کند که مرد نیز به او دل باخته است. عشق نگاه نویی به زن می‌بخشد. زن ناگهان به خود می‌آید و می‌بیند که صبح تا شب می‌پزد و می‌شوید و کدبانوی بسیار خوبی است، اما تنها با خود حرف می‌زند و هر کاری را به خاطر دیگران انجام می‌دهد. شوهرش با او حرف نمی‌زند، بچه‌اش به چشم غرغرو به او می‌نگرد.
مرد اما عاشق‌پیشه‌ای است که پیش از وصال مادرش او را با خود برمی‌دارد و به شهر دیگری می‌برد و مرد نیز چون پسرکی که از استقلال بهره‌ای نبرده است، اجازه می‌دهد تا هربار مادرش برای او تصمیم بگیرد. روزی که ملخ‌ها آبادان و گل‌های خانه کلاریس را به خاک سیاه می‌نشانند، کلاریس به جای شنیدن اظهار عشق امیل از تصمیم ازدواج مرد با زن دیگری اطلاع می‌یابد، اما مادر امیل باز هم همراه با پسر و نوه‌اش بار سفر می‌بندد تا پسرش ازدواج نکند و کلاریس آرامش از دست رفته‌اش را دوباره بازمی‌یابد و جای ملخ‌های زشت را پروانه‌های زیبا می‌گیرند. این کتاب تا به حال به زبان‌های آلمانی، ترکی، یونانی و فرانسه ترجمه شده است.



رازی در کوچه‌ها
نویسنده: فریباوفی
ناشر: نشر مرکز
نوبت چاپ: دوم
قیمت: 2900‌تومان
«رازی در کوچه‌ها» با لحظه مرگ پدر راوی داستان آغاز می‌شود، پدری که راوی هیچ علاقه‌ای به او در خود احساس نمی‌‌‌کند، فقط در آخرین لحظات آمده تا در کنار او باشد.
حمیرا پس از سال‌ها دوری به شهر و دیار خود باز می‌گردد و در این سفر به درون خود نیز سفری دارد که او را به گذشته‌های دور کودکی می‌برد، به روزهایی که با نگاه غضب‌آلود پدرش میخکوب می‌شد و قدرت حرکت و حتی تفکر را از دست می‌داد، به روزهایی که تنها دلمشغولی و شادی او در زندگی دوستش آذر بود، به روزهای سکوت بی‌پایان مادر و ... .
داستان در دو زمان حال و گذشته دور کودکی حمیرا در جریان است، خواننده اطلاعی از حدفاصل این دو دوره ندارد، نویسنده اشاره صریحی به مکان داستان نکرده است، اما ظاهرا حوادث در شهر کوچکی اتفاق افتاده است.
درونمایه داستان فقر فرهنگی و اجتماعی است و ناتوانی انسان‌ها در ایجاد روابط با یکدیگر. دغدغه نویسنده در پرداختن به مسائل و مشکلات زنان در این اثر نیز همچون کارهای قبلی او مشهود است. در واقع نویسنده روابط و مشکلات زنان را به گونه‌ای که در جامعه ما وجود دارد، ترسیم کرده و نشان داده نه به گونه آرمانی که برخی نویسنده‌ها در داستان‌هایشان عنوان می‌کنند.



زبان باز
نویسنده: داریوش آشوری
ناشر: مرکز
نوبت چاپ: دوم
قیمت: 2200تومان
این رساله دستاورد کار پژوهشی نویسنده درباره زبان فارسی در برخورد با جهان مدرن در دورانی چهل ساله است.
مشکل زبانی ما در برخورد با جهان مدرن و خواسته‌های زبانی آن دو وجه از اندیشیدن و پژوهیدن را می‌طلبد: یکی درباره رابطه جهان مدرن با زبان‌های قلمرو خود و دیگر وضع زبان فارسی در رویارویی با چالش مدرنیت.
در این کتاب مبانی همچون زبان گفتار و زبان نوشتار، خود سرانی زبان طبیعی، تاریخ و پیدایش زبان‌های مدرن، بستر زبانی مدرنیت، کارکرد زبانمایه علمی، تکنیک‌های واژه‌سازی مکانیکی، رویارویی زبان فارسی و مدرنیت بررسی می‌شود.


۵ -تاریخ هنر
مترجم: حسن افشار
ناشر: مرکز
نوبت چاپ: اول
۶- هزار و یکشب
تحقیق و ترجمه: ابراهیم اقلیدی
نوبت چاپ: اول
قیمت: 18 جلدی قیمت هر جلد 6800‌تومان
۷ - ها کردن
نویسنده:
پیمان هوشمندزاده
نوبت چاپ: سوم
ناشر: نشر چشمه
قیمت: 1500‌تومان
۸ - کافه پری دریایی
نویسنده: میترا الیاتی
نوبت چاپ: اول
ناشر: چشمه
قیمت: ۱۶۰۰‌تومان
9 - و نیچه گریه کرد
نویسنده: اروین یالوم، مهشید میرمعزی (مترجم)
نوبت چاپ: اول
ناشر: نشر نی
قیمت: 5600‌تومان
۱۰ - چرا ادبیات؟
نویسنده: ماریو بارگاس یوسا، عبدالله کوثری (مترجم)
ناشر: لوح فکر
نوبت چاپ: اول
قیمت: ۱۰۰۰‌تومان