دنیای اقتصاد - مجلس امروز درحالی طرح استیضاح وزیر جهاد کشاورزی را در دستور کار دارد که اظهارات متفاوت حامیان و مخالفان اسکندری و عملکرد وی در وزارت جهاد، به انجام رسیدن این استیضاح و رای آوردن آن را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است. به ویژه آن که سخنگوی دولت هم از منتفی‌شدن این استیضاح در کنفرانس مطبوعاتیش خبر داده و تعدادی از نمایندگان هم از تلطیف فضای استیضاح به نفع اسکندری خبر می‌دهند. همین تلطیف فضا که البته به دلیل تلاش حامیان وزیر در مجلس فراهم شده، منجر به پس گرفتن تعدادی از امضاهای این استیضاح شده است که البته باز هم به گفته موسی قربانی از اعضای هیات‌رییسه، تعداد امضا به قدر کفایت است و با وجود پس گرفتن امضاها استیضاح از نصاب نیفتاده است. از طرف دیگر روزهای پایانی عمر دولت و احتمال اجرایی شدن اصل ۱۳۶قانون اساسی (رای مجدد به کابینه در صورت تغییر بیش از نیمی از اعضای آن) یکی از مواردی است که نمایندگان را به استیضاح مردد ساخته است و همین مساله در صورت طرح استیضاح، احتمال رای‌آوری آن را با تردید مواجه می‌کند. به طوری که موسی قربانی، از اعضای هیات‌رییسه در این باره با تاکید بر این‌که با فرض پس گرفتن ۷ امضا از طرح استیضاح باز هم این طرح از حد نصاب نمی‌افتد، در ارزیابی خود از جو مجلس نسبت به این استیضاح به ایلنا گفت که نگرش‌‏‌‏ها متفاوت است. بعضی از نمایندگان روی شخص وزیر بحث دارند و برخی معتقدند شرایط زمانی برای این کار خیلی مناسب نیست.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس، ادامه داد: اگر این استیضاح ۶ ماه جلوتر مطرح می‌‏شد، احتمال رای آوردنش بیشتر بود. اما با توجه به اینکه در پایان دوره دولت نهم هستیم، این موضوع به نفع وزیر تمام شده است.

همچنین، حسین سبحانی‌نیا، دیگر نماینده مجلس در این باره گفت که نسبت به نتیجه استیضاح نمی‌توان اظهار نظر کرد، اما فضای استیضاح وزیر جهاد در هفته‌‌های گذشته ملتهب بود، به هر حال در چند روز اخیر این فضا تا حدی تحت تاثیر ملاحظاتی که وجود دارد و دیدگاه‌هایی که در مورد همکاری دولت و مجلس مطرح است، تلطیف شده است. با این حال عده‌ای از نمایندگان و طراحان استیضاح با تاکید بر این‌که طرح مذکور به هیچ‌عنوان سیاسی نیست، بر این ‌باورند که عملکرد وزیر جهاد از ابتدای دولت نهم و پس از رای اعتمادی که درپی استیضاحش در مجلس هفتم به دست آورد، قابل قبول نبوده است. به ویژه آن که در این وزارتخانه در بحث واردات اقلام کشاورزی، ضربه به تولید و نیز عدم خودکفایی در برخی محصولات و نیز نوع مدیریت در بدنه این وزارتخانه و سازمان‌های جهاد در مراکز استان‌ها، به گفته نمایندگان عملکرد قابل دفاعی نداشته است. از این رو این نمایندگان همچنان بر استیضاح و انجام آن مصر هستند. به‌طوری که داریوش قنبری، از اعضای فراکسیون اقلیت در این باره به ایلنا گفت که هدف نمایندگان از استیضاح بیان ناکارآمدی‌های وی به ویژه به مخاطره انداختن امنیت غذایی کشور در شرایط تحریم ایران از سوی برخی کشورهای غربی است.

به گفته وی، بی‌برنامگی‌ها و سهل‌انگاری‌های محمدرضا اسکندری سبب شده تا امنیت غذایی کشور به مخاطره بیفتد. چه آنکه نه‌تنها خودکفایی گندم که در دولت گذشته ایجاد شده بود، از دست رفت، بلکه در حال حاضر سالانه ۵/۶ تا ۷میلیون تن گندم وارد می‌کنیم. قنبری با بیان اینکه استیضاح‌کنندگان در نظر دارند وزیر کشاورزی را در این زمینه به چالش بکشند، تصریح کرد: توجیهاتی نظیر خشکسالی و سرمازدگی و مقایسه ایران با کشورهای آفریقایی نظیر سومالی، برای ما قابل قبول نیست؛ چرا که کشور عربستان به عنوان یکی از همسایه‌های ایران، از آب و هوای خشک برخوردار است اما با وجود این وضعیت، در زمره صادرکنندگان گندم است. اما ایران در حال حاضر به یک واردکننده گندم تبدیل شده است.

در عین حال اما رایزنی‌هایی به نفع وزیر جهاد کشاورزی در مجلس آغاز شده است تا طرح مزبور را منتفی کند.

در همین ارتباط فراکسیون اقلیت نیز صبح روز گذشته جلسه‌ای را راجع به استیضاح اسکندری برگزار کرد و همزمان اعلام شد که فراکسیون اصولگرایان امروز صبح ساعت ۷ قبل از تشکیل جلسه علنی، جلسه‌ای را درباره استیضاح برگزار خواهد کرد که به گفته ولی اسماعیلی، از اعضای این فراکسیون، در صورت طرح استیضاح در صحن علنی، طرح مزبور از پشتوانه ضعیفی برخوردار خواهد بود. فراکسیون اصولگرایان طی دو جلسه گذشته که با حضور وزیر و برخی طراحان استیضاح برگزار کرده‌اند، به رای استمزاجی منفی درباره استیضاح دست یافته‌اند. اعضای فراکسیون پیشرفت و عدالت (فراکسیون محمدرضا باهنر) نیز هرگونه تصمیم درباره استیضاح را به نظر شورای مرکزی فراکسیون موکول کرده‌اند. باید دید با وجود مخالفت تلویحی دولت با این استیضاح و تلاش حامیان دولت در مجلس، سرانجام محمدرضا اسکندری بار دیگر در صحن علنی تعیین تکلیف می‌شود یا آنکه وی بدون پاسخگویی به نمایندگان به حضور خود در کابینه ادامه خواهد داد.