از گوشه و کنار وب

مترجم: روشنک آذر افشار

بحران مالی:

اولویت‌های اصلاحات ساختاری قوانین:

در مقاله‌ای که در ماه دسامبر در فصلنامه‌ مالیه و توسعه

بانک جهانی به چاپ رسیده آمده است که کلید کنترل و اداره‌ هرچه بهتر بحران حاکم بر بازارهای مالی، یافتن راهی بهتر برای ارزیابی ریسک موجود در سیستم و جلوگیری از گسترش آن در زمان‌های عادی می‌باشد. Noel Sacasa، نویسنده‌ مقاله‌ «جلوگیری از بحران‌های آتی» در این باره می‌نویسد: اولویت‌های دیگر از این قرارند: ۱- شفاف‌سازی ریسک‌هایی که شرکت‌کنندگان مختلف در بازاربا آنها مواجه‌اند، ۲) بسط و گسترش قلمروی نظارت و کنترل بین مرزی و بین سازمانی در کنار حفظ تفاوت‌های ساختاری و ۳) به کارگیری مکانیزم‌های لازم برای اثرگذاری و ایجاد سازگاری هر چه بیشتر فعالیت‌ها.

مقاله‌های دیگر در شماره ماه دسامبر مجله مذکور به بررسی موضوع «شکاف در سیستم: اقتصاد جهانی تحت فشار» و دیگر موضوعات از جمله اینکه چگونه جهان وارد بحران مالی شد و در رابطه با آن چه باید کرد و یا موضوع به روزآوری چارچوب چندجانبه و اثرات بحران بر رشد می‌پردازند.

بحران به یاد ماندنی:

محمد الریان

نظام مالی دیگر به وضعیت یک سال قبل خود برنمی‌گردد و اثرات دراز مدت آن، اساس و پایه‌های اقتصاد جهانی را تغییر خواهد داد. تمام این مشکلات نیاز مبرم و اساسی ما در به روزآوری چارچوب چند جانبه اقتصاد جهانی را بیش از پیش آشکار می‌سازد.

بحران از نگاه تاریخ:

چارلز کالینز

مهم‌ترین درسی که از هر بحران مالی، بعد از رکود بزرگ می‌توان گرفت این است که باید برای مقابله با آن، واکنشی سریع، جامع و جسورانه داشت. مساله‌ای که اینجا اولویت دارد این است که باید ابتدا آتش را فرونشاند و حتی اگر لازم باشد در این بین از معیارها و ابزارهای غیرمعمول استفاده کنیم.

راه‌حل‌های استکهلم:

استفان اینگویز، گوران لیند

سوئد ودیگر کشورهای اروپای شمالی از اوایل دهه‌ ۹۰ با بحران مالی درون سیستمی و فراگیری روبه‌رو شدند. درس مهمی که می‌توان از تجربیات کشورهای اروپای شمالی در مقابله با بحران گرفت، نیاز به دخالت آشکار دولت در رفع بحران از طریق بازیابی و حفاظت از ارزش دارایی‌ها می‌باشد.

مسیر بازیابی: نگاهی به ژاپن

کنت کنگ، مرتضی سید

بحران مالی که حدود ۱۵ سال پیش در ژاپن رخ داد، بی تردید احساسی مشابه همان زمان را در بحران حاضر ایجاد کرده است. مورد ژاپن نشان می‌دهد که هیچ مساله‌ای جز وقوع یک بحران نمی‌تواند نیاز مبرم به ایجاد اصلاحات لازم راهمراه با حمایت عموم مردم در کانون توجهات قرار دهد.

تصادم بحران‌ها:

استیجن کلائیسنز، آیهان کاز، مارکو ترونز

رشته از اثرات تمامی رکودها و ورشکستگی‌ها، این نکته را گوشزد می‌کند که احتمالا رکود‌هایی که به دنبال بحران مالی اخیر به وجود می‌آیند هزینه‌های بیشتری به همراه دارد، چرا که معمولا همزمان و به موازات مضیقه و مشکلات اعتباری و ترکیدن حباب قیمت، دارایی‌ها به وقوع می‌پیوندند.

بحران مالی جهانی

محکی برای کشورهای آسیایی:

کنت‌کنگ، ژاک مینیان

تاکنون، هر نوع امیدی مبنی براینکه قاره‌ آسیا بتواند از بحران کنونی جان سالم در ببرد از بین رفته است. آسیا چگونه می‌تواند در مقابل این شوک که از یک طرف کند شدن رشد اقتصادی و از طرف دیگر گسترش بحران مالی را نه تنها برای منطقه بلکه برای تمام دنیا به همراه دارد ایستادگی کند؟

بازی دوطرفه

مایکل اسپنس و محمود محی الدین

فهرستی از عواملی که سیاست‌گذاران و دانشگاهیان در دستیابی به رشد اقتصادی پایدار موثر می‌دانند معرفی کردند .آرکانا کومار در این باره این سوال را مطرح می‌کند که چه عاملی باعث رشد اقتصادی کشورها در زمان‌های خوب و بد می‌شود؟

مردم در اقتصاد:

از خیال پرداز تا نوآور

پائولو مائورو

رابرت شیلر، اقتصاد دان به‌نامی که به دلیل تشخیص حباب‌ها در مراحل اولیه شهرت یافت، در یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های خود به ایجاد بازارهای مالی جدیدی اشاره کرده است که در آن افراد قادر باشند مهم‌ترین انواع خطرات و ریسک‌هایی که آنها را تهدید می‌کند از بین ببرند.

منبع: بر اساس سایت صندوق بین‌المللی پول