یارانه «غیر مساوی» باعث شکاف اجتماعی می‌شود

رییس سازمان بازرسی کل کشور با تاکید بر اینکه اختصاص طبقاتی یا دهکی یارانه‌ها باعث شکاف اجتماعی و بی‌عدالتی است، گفت: مدل مورد نظر من که تجربه بسیاری از کشورها هم هست، توزیع «کارت اعتباری یارانه» برای هدفمند کردن مصارف آن است. حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی، رییس سازمان بازرسی کل کشور در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، در پاسخ به سوالی درباره بحث بنگاه‌های زودبازده و اینکه آیا گزارشی دقیق از میزان انحرافات این طرح ارائه شده یا خیر، اظهار کرد: گزارشی از همه استان‌ها در این باره رسیده؛ اما هنوز جمع‌بندی نشده است..

پورمحمدی در پاسخ به این سوال که آیا گزارش ۴۰درصدی بانک مرکزی یا گزارش ۴درصدی وزارت کار را در مورد میزان انحراف بنگاه‌های زودبازده تایید می‌کنید، گفت: تلقی ما این است که میزان انحراف بیش از آن چیزی است که وزارت کار می‌گوید.

رییس سازمان بازرسی کل کشور با تاکید بر اینکه اگر بخواهیم سیستم اقتصادی را اصلاح کنیم، حذف یارانه‌ها یکی از موضوعات مهم محسوب می‌شود، افزود: بیشترین یارانه پرداختی دولت اکنون در بخش سوخت و انرژی است و اگر بخواهیم یارانه‌ها را حذف کنیم، قیمت سوخت به شدت بالا می‌رود.وی با بیان اینکه همین موضوع موجب فشار بسیاری به هزینه خانوارها می‌شود، ادامه داد: هر دولتی ناچار است برای اینکه یارانه را از سیستم اقتصادی و درآمدی شهروندان خارج کرده و در عین حال فشار کمتری به شهروندان وارد شود، آن را به نحوی جبران کند؛ بنابراین وجوهی که اکنون قرار است در قالب طرح تحول اقتصادی به شهروندان پرداخت شود، بر اساس حذف یارانه‌ها است نه کمک به شهروندان و ما باید این موضوع را به طور شفاف و صادقانه با مردم در میان بگذاریم.پورمحمدی همچنین گفت: پرداخت یارانه بر مبنای کمک به شهروندان برای گستردگی امور رفاهی آنان نیست؛ بلکه اصل موضوع از این قرار است که به دلیل حذف یارانه از انرژی و مصارف دیگر، هزینه‌ها به شدت افزایش می‌یابد و مبلغ پرداختی در قالب طرح تحول اقتصادی در راستای کمک به مردم برای جلوگیری از مختل شدن زندگی آنان است.

وزیر اسبق کشور در پاسخ به این سوال که آیا مدل مدنظر شما هم پرداخت پول است یا خیر، افزود: اختصاص یارانه‌ها به مردم می‌تواند به صورت پرداخت پول، کارت اعتباری یا مواردی مشابه باشد به گونه‌ای که این وجوه فقط برای مصارفی خاص مثلا درباره انرژی قابل برداشت باشد. به عبارتی من طرفدار مدل توزیع یارانه با کارت اعتباری هوشمند و هدفمند هستم.

وی با بیان اینکه تعریف فوق، ذهنیت شهروندان را بسیار شفاف خواهد کرد، گفت: تلقی مردم نباید این باشد که فکر کنند می‌توانند با این پول کمبودهای خود را خریداری کنند چرا که چنین امری در کار نیست.

پورمحمدی در پاسخ به این سوال که آیا شکل پرداخت نقدی یارانه مثلا ماهی ۵۰هزار تومان به هر عضوی از خانوارها را می‌پسندید یا خیر، افزود: به نظر من اگر تورم دقیق محاسبه شود و میزان کمک نیز متناسب با میزان تورم باشد، مدل آن خیلی فرقی نمی‌کند، چه بسا اگر ماهیانه مبلغ ۵۰ هزار تومان به هر عضو یک خانواده ۴ نفره ارائه شود شاید آن خانواده بتوانند با صرفه‌جویی علاوه بر پرداخت مصارف انرژی خود مانند آب، گاز و برق، حتی مازادی را نیز پس‌انداز کرده یا مصارف مورد نیاز خود را خریداری کند.

وی اضافه کرد: اگر بتوانیم محاسبه تورم را دقیق انجام دهیم و جبران آن هم دقیق باشد، نوع پرداخت یارانه‌ها فرقی نمی‌کند، اما سخن من این است که گردش پول اساسا درست نیست و باید خریدها و کارهایمان را با کارت انجام دهیم به دلیل این که با کارت‌های هوشمند می‌توانیم مصارف مردم را هدایت کنیم و حتی روی آنها عملیات انجام دهیم تا مردم از این پول در مصارف خاص برداشت کنند.

پرداخت یارانه طبقاتی در اجرا مشکل و به بی‌عدالتی منجر می‌شود

پورمحمدی در ادامه، مدل یارانه شهروندی به صورت همسان را در مباحث یارانه هدفدار بسیار مهم ارزیابی کرد و افزود: پرداخت یارانه طبقاتی یا دهکی در اجرا بسیار مشکل و عملا به بی‌عدالتی منجر می‌شود به گونه‌ای که عوارض بسیاری برجای می‌گذارد.

وی موضوع بی‌عدالتی در پرداخت یارانه‌ها را مربوط به اختصاص نیافتن یارانه‌ها به سه دهک جامعه دانست و ادامه داد:با محروم کردن یکسری از طبقات از دریافت یارانه، برای آنان آزردگی روانی ایجاد می‌شود و حرفشان هم این است که وقتی کسی به حقوق ما احترام نمی‌گذارد، چرا ما باید حریم جامعه را حفظ کنیم.

پورمحمدی در ادامه این مدل را مدل تعریف شده‌ای در بسیاری از کشورها ارزیابی کرد و گفت: در حال حاضر جدیدترین مدل پرداخت یارانه‌ها در چند کشور، «مدل یارانه همسان شهروندی» است.

وی با تاکید بر اینکه این مدل هیچ طبقه ای از جامعه را از دریافت یارانه محروم نکرده، بلکه یارانه متناسب با طبقه اجتماعی به آنان تعلق می‌گیرد، گفت: مدل «یارانه شهروندی» اجرایی‌تر بوده و آثار اجتماعی بهتری را دربردارد؛ چراکه هم به انصاف و عدالت نزدیک‌تر است و هم اشکالات و تعارضات طبقاتی تولید نمی‌‌‌کند و استدلال‌های قوی در این خصوص وجود دارد.

احتمال حضور در انتخابات

پورمحمدی با بیان اینکه برای حضور در انتخابات آتی هنوز تصمیم قطعی نگرفته‌ام، خاطرنشان کرد: چنانچه حضورم در انتخابات به ارتقای اصولگرایی در کشور بیانجامد و همچنین به ارتقای مدیریت اجرایی منجر شود، می‌توانم درباره این موضوع تصمیم قطعی اتخاذ کنم.وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه حضور خاتمی‌‌‌در انتخابات ریاست جمهوری دهم تا چه اندازه در تصمیم شما موثر است، افزود: شاید دیدگاه بنده در این جهت با دیدگاه خیلی از دوستانم در جناح همگرا نباشد ؛ اما حضور خاتمی‌‌‌در دیدگاه جناح اصولگرایان خیلی تاثیرگذار است.

وزیر اسبق کشور در ادامه، در پاسخ به این سوال که دولت نهم در عملکردهای خود چگونه بوده است، گفت: دولت نهم در بخش‌هایی موفق و در بخش‌هایی دیگر ناموفق بوده است.رییس سازمان بازرسی کل کشور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با حضور احمدی‌ن‍ژاد در انتخابات آتی، آیا شانسی برای خودتان می‌بینید، افزود: به هر حال با حضور یک رییس‌جمهور مستقر که همه ابزارها در اختیار او قرار دارد، شانس توفیق در انتخابات برای هر کسی پایین است. دوربین، تریبون، رسانه و ابزار مالی بالا جزو امکانات موجود برای رییس‌جمهور مستقر است؛ به گونه‌ای که اعضای دولت می‌توانند روند اجرایی پروژه‌ها را تسریع کرده و افتتاح طرح‌ها را از لحاظ زمانی تا قبل از انتخابات جلو بیاندازند.

از دولت کنار گذاشته شدم

رییس سازمان بازرسی کل کشور همچنین در پاسخ به این سوال که آیا خروج شما از دولت برای ارتقا بوده یا خیر، خاطرنشان کرد: من از دولت خارج نشدم بلکه از دولت کنار گذاشته شدم و این موضوع را بارها و بارها گفته‌ام.