تجلیل از «ماهاتیر محمد» در تهران

عکس: خبرگزاری مهر، سجاد صفری. ماهاتیر محمد از تجربه صنعتی شدن مالزی برای ایرانیان می‌گوید

الهه توسعه شرقی در تهران

دنیای اقتصاد- ماهاتیر محمد که بسیاری او را الهه توسعه شرقی می‌دانند، این روزها در تهران به سر می‌برد و میهمان مقامات رسمی و غیررسمی و دانشگاه‌های ایران است.

او طی اقامتش در تهران با بسیاری از مقامات رسمی از رییس جمهور و وزیر خارجه گرفته تا برخی مقامات غیر دولتی مانند علی‌اکبر ولایتی وزیر پیشین خارجه و مشاور مقام معظم رهبری هم دیدار کرده و در دو دانشگاه تهران و شهید بهشتی هم حضور یافت. ماهاتیر محمد که دو دهه پیش در مقام نخست‌وزیری مالزی توانست با ارائه الگوی جدیدی از توسعه شرقی راه پیشرفت را به روی ملت آن روزگاران فقیر مالزی بگشاید، در تهران و هر محفلی که حاضر می‌شود از تجربیات سیاسی و اقتصادی خود و نیز تحریم‌های اقتصادی که علیه ایران اعمال شده است، سخن به میان می‌آورد. وی که به نظر می‌رسد مواضع مشابهی درباره بحران اقتصاد جهانی و مساله فلسطین با محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهور ایران دارد، در دیدار با او تحریم‌های غرب علیه ایران را به نفع تهران دانست. به گزارش دفتر امور رسانه‌های ریاست جمهوری، رییس‌جمهور نیز در این دیدار حجم پروژه‌ها و سرمایه‌گذاری‌های مشترک را نشانگر علاقه‌مندی دو کشور به تقویت همکاری‌های دوجانبه دانسته و تسریع در عملیاتی شدن این پروژه‌ها را مورد تاکید قرار داده است. در این دیدار دو طرف درباره پروژه‌های مشترک به خصوص در حوزه نفت و گاز به مذاکره پرداختند. احمدی‌نژاد و ماهاتیر محمد همچنین درباره بحران جدید مالی جهان به تبادل نظر پرداخته و بر ضرورت ارائه طرح‌های نوین مالی و پولی تاکید کردند. «ماهاتیر محمد» نخست وزیر سابق مالزی نیز در این دیدار خواستار تقویت هر چه بیشتر روابط دو جانبه در تمام حوزه‌ها شد و با اشاره به بحران اقتصادی جهان گفت: تحریم‌های غرب علیه جمهوری اسلامی ایران به نفع تهران بوده است.

اعطای نشان طلا به ماهاتیر محمد

پیش از دیدار رییس‌جمهور با نخست وزیر پیشین مالزی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران با اعطای نشان طلا از وی تجلیل کرد. به گزارش ایسنا دکتر محمد صادقی ـ رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ـ در ابتدای این مراسم در سخنانی با خیرمقدم‌گویی به ماهاتیر محمد اظهار کرد: مفتخرم حضور مردی را در این دانشگاه گرامی بدارم که نمونه‌ یک مسلمان خودساخته، یک مدیر خلاق و یک عامل وحدت مسلمانان کشور خود و بلکه یک تلاش‌گر در جهت احیای وحدت مسلمانان است. وی افزود: دکتر ماهاتیر محمد از پزشکان برجسته، سیاستمداران موفق و چهره‌ای شناخته شده در عرصه‌ بین‌المللی و از مردان مقاومی است که همواره از مسلمانان دفاع کرده است. جوانان مسلمان برای رسیدن به قله‌های رفیع به الگوهای شایسته‌ای نیاز دارند که ماهاتیر محمد از جمله آنان می‌تواند باشد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: این دانشگاه با برخورداری از اساتید برجسته و دانشجویان خلاق آمادگی دارد در زمینه‌های بهداشتی و درمانی با کشور دوست مالزی و دانشگاه‌های آن همکاری کند. دکتر ماهاتیر محمد، نخست وزیر پیشین مالزی نیز در سخنانی با بیان این که هر وقت به ایران سفر می‌کند احساس می‌کند در وطن دوم خود حضور دارد، گفت: من همیشه احساس می‌کنم ملت ایران دوست من هستند. او با اشاره به تمدن اسلامی و شکوفایی علوم اسلامی در گذشته اظهار کرد: در زمانی که تمدن اسلام و شکوفایی علوم اسلامی به اوج خود رسیده بود اروپا و غرب در رکود به سر می‌برد. شکوفایی تمدن اسلامی تا قرن ۱۵ میلادی ادامه داشت و مسلمانان حرف اول را در همه علوم می‌زدند. از جمله در علوم پزشکی افرادی چون ابوعلی سینا و در علوم دیگر افرادی چون ابوریحان بیرونی از دانشمندان اسلامی بودند.

نخست وزیر پیشین مالزی ادامه داد: پس از قرن ۱۵ میلادی و رشد بیش‌تر علوم طبیعی و تجربی مسلمانان از این علوم دور شدند و آن را رها کرده و این علوم مایه استفاده دیگران شد و اروپایی‌ها با استفاده از این علوم کم کم رشد کرده و جای مسلمانان را گرفتند و مسلمانان نیز به دلیل استفاده نکردن از این علوم از آن دور شدند. وی با اشاره به آیات قرآن کریم درباره نیرومند شدن مسلمانان برای دفاع از خود گفت: در آیاتی از قرآن آمده است که مسلمانان سلاح داشته باشند. بنابراین لازم است که سلاح‌های به روز داشته باشیم تا بتوانیم از خود دفاع کنیم و برای رسیدن به تکنولوژی این سلاح‌ها نیاز به علم داریم. هر چند باید توجه داشته باشیم که این سلاح‌ها برای دفاع است نه تهاجم. نخست وزیر پیشین مالزی اضافه کرد: دشمن هم از این ضعف ما استفاده می‌کند و به ما زور می‌گوید؛ اما ما باید برای دفاع از خود سلاح‌هایی داشته باشیم و قطعا دشمن سلاح‌هایی را که بتوانیم با آنان مقابله کنیم را به ما نمی‌دهد. پس باید خود آن‌ها را بسازیم و در این راه رشد علمی از اهمیت بسیاری برخوردار است. در پایان این مراسم مدالی از سوی رییس دانشگاه به سینه‌ ماهاتیرمحمد چسبانده و تابلوی نفیس «و ان یکاد» به همراه نشان طلایی یادبود دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه شهید بهشتی به ماهاتیر محمد اعطا شد.