عراق برای تامین مسائل روزمره خود به کشورهای همسایه نیاز دارد

دنیای‌اقتصاد- داریوش قنبری با طرح سوالی از منوچهر متکی در مورد خسارات وارد شده به ایران در دوران هشت سال جنگ تحمیلی، خواستار روشن شدن اقدامات وزارت خارجه درباره اخذ خسارات از عراق شد، اما اظهارات منوچهر متکی نتوانست نماینده ایلام را قانع کند و سوال برای بررسی بیشتر به کمیسیون تخصصی ارجاع شد. چرا که منوچهر متکی تنها به ذکر چگونگی وقوع جنگ و تلاش‌های ایران برای مسوول شناخته شدن و متجاوز بودن عراق پرداخت و بر این نکته تاکید کرد که اخذ غرامت از عراق در قطعنامه ۵۹۸ پیش‌بینی نشده است. منوچهر متکی تلویحا به این نکته نیز اشاره کرد که عراق در شرایط فعلی که برای تامین مسائل روزمره خود نیاز به کمک کشورهای همسایه دارد، موقعیت مناسبی برای گرفتن غرامت ندارد.

داریوش قنبری اما در سوال خود متذکر شد که دریافت غرامت از عراق در سال‌های پس از سقوط رژیم صدام تحت تاثیر روابط خوب ایران و عراق در این سال‌ها قرار گرفته است و لحاظ کردن روابط عاطفی در روابط بین‌المللی و سیاست خارجی قابل قبول نیست.قنبری همچنین متذکر شد: طبق ارزیابی‌های صورت گرفته در طول این هشت سال، اگر بخواهیم خسارات و خرابی‌ها را حساب کنیم، رقمی بین ۶۰۰ تا هزار میلیارد دلار خسارات حاصل شده است که عراق باید آن را بپردازد.

قنبری افزود: علاوه بر بحث‌های مالی به لحاظ تلفات انسانی نیز ایران ۲۲۰هزار شهید و ۵۰۰هزار جانباز دارد. سخنگوی فراکسیون خط امام (ره) با بیان اینکه ۲۰ سال از پایان جنگ می‌گذرد، اما هنوز آثار جنگ را در کشور مشاهده می‌کنیم، گفت: هنوز زمین‌های آلوده به مین پاک‌سازی نشده است و استان‌های خوزستان، ایلام، کردستان، کرمانشاه و آذربایجان غربی، یعنی مجموعا بیش از ۸۵۰هزار هکتار زمین زراعی آلوده به مین وجود دارد که مردم جرات کاشت در آنها را ندارند. وی با تاکید بر اینکه هیچ خساراتی بعد از این سال‌ها به کشاورزان به خاطر عدم کاشت داده نشده است، ادامه داد: نه‌تنها ما از عراق به این دلیل خسارت نگرفته‌ایم، بلکه هنوز هم کشاورزان این مناطق قربانی زمین‌های زراعی مین‌کاری شده، می‌شوند.

قنبری تاکید کرد: ما تاکنون ۸۰۰ نفر کشته و چندین برابر آن قطع عضو داشته‌ایم که قربانی زمین‌های مین آلوده شده‌اند و هیچ نهاد خاصی هم از آنها دفاع نمی‌کند و آنها را مورد حمایت قرار نمی‌دهد. متکی در پاسخ به داریوش قنبری جبران خسارات ناشی از جنگ را از اولویت‌های وزارت خارجه پس از سال‌های جنگ دانسته و تصریح کرد: ایران و وزارت امور خارجه ضمن آن که به دنبال دریافت مطالبات و خسارات از عراق چه در زمان صدام و چه بعد از آن بوده، اما در این حال باید به این مساله توجه کند که پس از سقوط صدام، مراحل و روابط جدید و عمیقی ایجاد شده است. همچنین عراق در شرایطی قرار دارد که برای تامین مسائل روزمره خود احتیاج به کمک از کشورهای همسایه دارد.

وی گفت: اگرچه این موارد مانع از طرح موضوع با عراق نمی‌‏شود، اما باید توجه داشت که مناسبات بر چه اساسی صورت گرفته است و باوجود اشغالگران در این کشور و مشکلات آنها، این تعاملات قابل تعریف است.

پس از توضیحات متکی، قنبری مجددا بر سوال خود مبنی بر فراموش شدن غرامت و خسارات جنگ ایران و عراق تاکید کرد و گفت: توضیحات متکی قانع کننده نیست. به این ترتیب سوال نماینده ایلام از وزیر امور خارجه برای بررسی‌‏های بیشتر به کمیسیون امنیت ملی ارجاع شد.