نمایندگان به‌دنبال همه‌پرسی درباره طرح تحول

دنیای اقتصاد - مرجان توحیدی: محمود احمدی‌نژاد روز چهارشنبه در حالی برای ارائه لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها به مجلس خواهد رفت که رضا عبداللهی نماینده ماهنشان و رییس کمیسیون برنامه و بودجه به همراه جمعی از نمایندگان مجلس طرحی را در دست تهیه دارند که بر مبنای آن اجرای هدفمند شدن یارانه‌ها همزمان با روز برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری دهم به همه‌پرسی گذاشته شود. داریوش قنبری نماینده ایلام سخنگوی فراکسیون اقلیت مجلس دیروز در گفت‌و‌گو با دنیای اقتصاد با بیان اینکه عده‌ای از نمایندگان مجلس قصد دارند تا طرح همه‌پرسی درباره لایحه هدفمند شدن یارانه‌ها را به مجلس تقدیم کنند، گفت که این طرح در میان اصولگرایان موافقان و مخالفانی دارد که هر یک هم دلیل خاص خود را در این باره دارند. این طرح در حال حاضر در مرحله تهیه پیش‌نویس بوده و تنها به رویت چند تن از نمایندگان شاخص اصولگرای مجلس رسیده است و به گفته این نمایندگان هنوز جمع‌آوری امضا برای این طرح آغاز نشده است.

طبق اصل ۵۹ قانون اساسی، در مسائل بسیار مهم اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ممکن است اعمال قوه مقننه از راه همه‌پرسی و مراجعه مستقیم به آرای مردم صورت بگیرد. براساس این اصل درخواست مراجعه به آرای عمومی باید به تصویب دو سوم مجموع نمایندگان مجلس برسد.

به گفته نمایندگان حامی این طرح از آنجا هم که طرح تحول اقتصادی دولت یکی از موضوعات مهم مورد بررسی در مجلس است و قوه مقننه به همین منظور کمیسیون ویژه‌ای را برای بررسی این مساله تشکیل داد، تعدادی از نمایندگان را برآن داشته است تا تصمیم‌گیری در مورد طرح مذکور را با توضیح تبعات و محسنات آن به مردم واگذار کنند. اصرار دولت بر اجرای طرح در نیمه دوم سال و از سویی تاکید مجلس بر عدم شتاب‌زدگی در اجرای طرح و انجام کار کارشناسی بیشتر در مورد هدفمند شدن یارانه‌ها به گفته نمایندگان عمده دلیل برای تهیه طرح مذکور است.

چرا که به اعتقاد برخی از نمایندگان شاخص اصولگرا در صورت مطرح شدن لایحه در صحن مجلس و احتمال تصویب آن از سوی نمایندگان، مجلس چندان نخواهد توانست در زمینه این طرح و چکش‌‌کاری‌های پس از آن وارد عمل شود. این نمایندگان بر این باورند که طرح تحول و به ویژه بحث هدفمندشدن یارانه‌ها مساله‌ای است که باید با حوصله بیشتری درباره آن بحث و بررسی شود و نباید تنها به این نکته که قرار است ماهانه وجهی مشخص به هر نفر اعطا شود، اکتفا کرد. رضا عبداللهی، رییس کمیسیون برنامه و بودجه ماموریت تهیه طرح مذکور را برعهده داشته و البته پیش‌نویس آن را هم روز گذشته در صحن علنی به رویت برخی از چهره‌های شاخص اصولگرا رسانده است که به گفته همین نمایندگان هنوز تلاش برای جمع‌آوری امضا جهت تقدیم طرح به هیات‌رییسه آغاز نشده است، اما رایزنی‌ها در میان طیف‌های مختلف اصولگرای مجلس در این باره آن هم پیش از حضور احمدی‌نژاد در مجلس شروع شده است. موافقان طرح مذکور براین باورند که با برگزاری همه پرسی درباره اجرای طرح تحول و البته ارائه توضیح به مردم درباره تبعات هدفمندشدن یارانه‌ها مسوولیت اجرای این طرح به مردم واگذار خواهد شد. چه اگر مردم رای مثبت به اجرا بدهند، پس از آن هرگونه مشکلی که در اثر اجرای طرح ایجاد شود، به ویژه در بحث افزایش قیمت‌ها و تورم دیگر مسوولیت آن به عهده دولت یا مجلس نخواهد بود. همچنین اگر مردم به اجرای طرح توسط دولت رای منفی بدهند، دولت اجازه نخواهد داشت تا طرح مذکور را اجرایی کند. در مقابل، اما مخالفان همه‌پرسی براین باورند که از آنجا که مجلس کمیسیون ویژه برای بررسی طرح تحول تشکیل داده و دولت بدون مصوبه مجلس امکان اجرای این طرح را نخواهد داشت نیازی به همه پرسی گذاشتن این طرح از سوی مجلس وجود ندارد. محمد اسماعیل کوثری، نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و نماینده‌ حامی دولت در مجلس در همین باره به دنیای‌اقتصاد گفت که مردم نمایندگان را انتخاب کردند که وکیل آنها بوده و در مواقع لزوم بتوانند تصمیم‌گیری کنند. به گفته کوثری نمایندگان باید جرات و جسارت عمل کردن را داشته و در هنگام ارائه لایحه در باب موافق و مخالف سخن گفته و نظر خود را مطرح کنند.

کوثری خاطرنشان کرد که این حرکت تعدادی از نمایندگان نشان می‌دهد که آنها آدم‌های متزلزلی هستند. در همین حال سیروس برنا، دیگر عضو فراکسیون اکثریت نیز در گفت‌وگوی خود با دنیای‌اقتصاد تصریح کرد که مجلس در زمینه طرح تحول با کسی تعارف ندارد و وظیفه نظارتی خود را در این زمینه انجام خواهد داد.

به گفته برنا چنانچه این مساله را به صحن عمومی جامعه بکشانیم و تصمیم‌گیری را به مردم واگذار کنیم، کار درستی نیست و وقت و انرژی و نیروی روانی جامعه را بیش از حد مشغول خواهد کرد. همچنین عباسعلی نورا، نماینده زابل و عضو کمیسیون برنامه و بودجه هم که خود از موافقان طرح تحول است به دنیای‌اقتصاد گفت که مخالفان طرح تحول اقتصادی می‌خواهند با طرح همه‌پرسی اجرای طرح مذکور به دولت احمدی‌نژاد نرسد. چرا که اجرای همه‌پرسی زمان‌بر است. با این حال موافقان طرح مذکور معتقدند که باید به مردم گفت به عنوان نمونه اگر قرار است ماهانه ۴۰هزار تومان به آنان اعطا شود در کنار آن ۶۰هزار تومان به هزینه‌های آنان اضافه خواهد شد و باید دید که آن وقت مردم خواستار اجرای چنین طرحی خواهند بود یا خیر، چرا که در صورت موافقت مردم چنانچه تورم فزاینده‌ای در کشور ایجاد شود دیگر مسوولیت آن را نمی‌توان به دولت یا مجلس واگذار کرد؛ چرا که خود مردم در این باره تصمیم‌ گرفته‌اند.