توافق شش هزار میلیارد تومانی

دنیای اقتصاد - پرداخت شش هزار میلیارد تومان وام برای رفع نیاز سرمایه در گردش واحدهای تولیدی تازه‌ترین توافقی است که بین وزارت کار و بانک مرکزی انجام شده است تا پس از یک دوره روابط نه چندان گرم بین این دو نهاد رسمی نشانه‌هایی از بهبود روابط دیده شود. روز پنج‌شنبه محمد جهرمی وزیر کار و محمود بهمنی رییس جدید بانک مرکزی در جلسه‌ای مشترک با یکدیگر شرکت کردند که هدف از آن چگونگی شکستن قفل‌های سه‌گانه خزانه بانک مرکزی و نحوه پرداخت وام به واحدهای تولیدی بود. چراکه از سال گذشته که طهماسب مظاهری با سیاست سه قفله کردن خزانه بانک مرکزی مسوولیت عالی‌ترین نهاد پولی کشور را پذیرفت تا زمانی که بر اثر اختلاف با وزیر کار این مسوولیت را واگذار کرد، از آهنگ سریع رشد پایه پولی کشور ممانعت به عمل آمد و طهماسب مظاهری اعلام کرد که چاپ اسکناس خلاف اصول مسلم علم اقتصاد و سیاست‌های پولی است که نتیجه‌ای جز تورم را به دنبال نخواهد داشت. براساس همین ایده بود که مظاهری در سیاست‌های پولی دو سال قبل تجدیدنظر به عمل آورد و پرداخت وام‌های بانکی نیز تا حد زیادی کاهش یافت. اجرای این سیاست‌ که مظاهری با قاطعیت آن را دنبال می‌کرد با بروز نارضایتی‌هایی در درون دولت مواجه شد.

سرانجام محمد جهرمی، وزیر کار به انتقاد علنی از سیاست‌های مظاهری پرداخت و تداوم چنین سیاست‌هایی را نابودی واحدهای تولیدی و بنگاه‌های زودبازده دانست. جهرمی حتی در نامه‌ای علنی خطاب به محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهور خواستار عزل همزمان خود و رییس بانک مرکزی شد تا بلکه بدین وسیله قفل‌های سه‌گانه گشوده شوند. ظاهرا در دعوایی‌ که پیش آمده بود مجموعه دولت و شخص رییس‌جمهور از ایده‌های وزیر کار دفاع کردند و سرانجام طهماسب مظاهری هم از ریاست بانک مرکزی کنار رفت. محمود بهمنی دبیر کل بانک مرکزی کسی بود که بعد از کناره‌گیری مظاهری سکان بانک مرکزی را عهده‌دار شد. بهمنی هم اگر چه تا حدود زیادی به سیاست‌های مورد نظر مظاهری پایبند است اما با این وجود نرمش‌هایی هم نشان می‌دهد که تازه‌ترین آن توافقی است که روز پنج‌شنبه بین او و محمد جهرمی به عمل آمد.

ایسنا درباره این نشست گزارش داده است که وزیر کار و رییس‌کل بانک مرکزی و مدیران‌عامل بانک‌ها روی زمینه‌ دریافت تسهیلات برای واحدهای تولیدی و تامین نقدیندگی آنها از طریق منابع تامین اجتماعی و صندوق امام مهر رضا (ع) توافق کردند.

محمد جهرمی، وزیر کار و امور اجتماعی در حاشیه این نشست اظهار کرد: خط اعتباری را ما در اختیار مجموعه‌ بانک‌ها قرار دادیم که آن بنگاه‌هایی می‌توانند تسهیلات جدید بگیرند و تسهیلات گذشته خود را کاملا از طریق این خط اعتباری تسویه کنند که با تسهیلات جدید و نرخ جدید و مدت جدید بتوانند بدهی‌های گذشته خود را پرداخت کنند به نحوی که دیگر معوق پیدا نکنند.

طبق پیش‌بینی جهرمی با تکمیل این طرح‌ها بیش از یک‌میلیون فرصت شغلی ایجاد می‌شود.

وی این نشست را در راستای اجرای مصوبه سال قبل (۳۰۳۳۰) دانست و افزود: اگر این بنگاه‌ها بار دیگر معوقه به نظام بانکی ایجاد کنند جرائم قبلی و حال آنها با هم جمع می‌شود و دوبرابر باید جریمه پرداخت کنند.

وزیر کار و امور اجتماعی اضافه کرد: حدود‌هزار و ۴۰۰ واحد تولیدی که بدهی معوق آنها مانع دریافت تسهیلات جدید شده شناسایی شده‌اند و به ترتیب اولویت کمبود سرمایه در گردش آنها حل خواهد شد.

وزیر کار مصوبه دیگر این نشست را افزایش مدت تنفس و برقراری اقساط پلکانی عنوان و اظهار کرد: در این جلسه همچنین مقرر شد به طرح‌های نیمه تمامی که بیش از ۶۰‌درصد پیشرفت فیزیکی دارند تسهیلات مناسب برای اتمام آن داده شود.

جهرمی اذعان کرد: منابع خط اعتباری جدید وزارت کار از طریق منابع تامین اجتماعی و صندوق مهر رضا (ع) تامین شده است.

وی با اشاره به نگاه مثبت مدیریت بانک مرکزی به بخش تولید و اشتغال بیان کرد: نگاه سلبی و زدن قفل بر خزانه، کلید مشکل واحدهای تولیدی نبود.

همچنین محمود بهمنی، رییس کل بانک مرکزی نیز در مورد مزایای این خط اعتباری در ایجاد شغل‌های جدید بیان کرد: برای ایجاد یک شغل از صفر، حداقل بالای ۳۰‌میلیون تومان سرانه هر نفر است ولی با پنج، شش‌میلیون تومان تزریق به سرمایه در گردش می‌شود یک شغل جدید ایجاد کرد. مضاف بر اینکه ظرفیت‌های تولیدی واحدهای تولیدی ما الان خالی است.

وی با بیان اینکه بخشی از مطالبات بانک‌ها از طریق خط اعتباری که وزیر کار و امور اجتماعی تامین کرده است، پوشش داده می‌شود، افزود: مطالبه بانک‌ها تا پایان آبان ماه به ۳۱‌هزار‌میلیارد تومان رسید که تلاش می‌کنیم با فروش دارایی‌های مازاد، واگذاری شرکت‌های تحت پوشش بانک‌ها، املاک تملیکی و خطوط اعتباری، بدون افزایش حجم نقدینگی و افزایش تورم، تامین کنیم.

به گفته بهمنی به بانک‌ها اعلام شده است شش‌هزار‌میلیارد تومان برای رفع نیاز سرمایه در گردش واحدهای تولیدی اختصاص دهند.

وی در مورد اولویت در واگذاری تسهیلات گفت: اولویت نخست اعطای تسهیلات، واحدهای موجود و طرح‌های ناتمام است و امیدواریم با تصویب مجلس ۱۵‌هزار‌میلیارد تومان به افزایش سرمایه بانک‌ها تخصیص یابد تا پشتوانه سرمایه کنونی بانک‌ها باشد.

رییس‌کل بانک مرکزی تصریح کرد: از طریق افزایش سرمایه در گردش می‌توان علاوه بر حفظ اشتغال با مبالغ کمی شغل جدید هم ایجاد کرد.

وی در پایان میزان تسهیلات بانکی برای طرح‌های زودبازده را امسال حدود هفت‌هزار‌میلیارد تومان عنوان کرد و متذکر شد: قانون به نظام بانکی اجازه نداده است که اگر اصل و سود تسهیلات قابل برگشت نیست بانک‌ها تسهیلات بدهند.