دنیای اقتصاد- بوش تصمیم گرفت امکان گشایش دفتر حافظ منافع آمریکا در ایران را به جانشین خود باراک اوباما بسپارد.این خبری بود که دیروز کاندولیزا رایس وزیر خارجه آمریکا آن ‌را اعلام کرد تا پس از مدت‌ها این خبر از حالت غیررسمی‌‌‌‌‌‌خارج شده و دولت آمریکا رسما قصد خود را برای گشایش دفتر حفاظت منافع در تهران آشکار کند. رایس: مسوولیت گشایش دفتر حفاظت منافع آمریکا در ایران به اوباما رسید

روابط تهران - واشنگتن شاید وقتی دیگر

دنیای اقتصاد - بوش تصمیم گرفت امکان گشایش دفتر حافظ منافع آمریکا در ایران را به جانشین خود باراک اوباما بسپارد.

این خبری بود که دیروز کاندولیزا رایس وزیر خارجه آمریکا آن ‌را اعلام کرد تا پس از مدت‌ها این خبر از حالت غیررسمی‌‌‌‌‌‌خارج شده و دولت آمریکا رسما قصد خود برای گشایش دفتر حفاظت منافع در تهران را بپذیرد. به گزارش بی‌بی‌سی سرانجام پس از پنج ماه گمانه‌‌زنی در این باره که آیا دولت آمریکا برای گشایش دفتر دیپلماتیک در تهران با مقام‌‌های‌‌‌جمهوری اسلامی‌‌‌‌‌تماس خواهد گرفت یا خیر، وزیر خارجه آمریکا چنین اقدامی‌‌‌‌‌از سوی دولت بوش را منتفی اعلام کرده و از واگذاری تصمیم‌گیری درباره آن را به باراک اوباما رییس‌جمهور منتخب آمریکا خبر داده است. کاندولیزا رایس وزیر خارجه آمریکا روز چهارشنبه برای اولین بار به تفصیل درباره گشایش دفتر دیپلماتیک در تهران سخن گفت و ضمن تایید وجود چنین بحثی در دولت جورج بوش گفت که با توجه به فرصت اندک باقی مانده تا پایان عمر دولت کنونی، تصمیم گیری در این باره به دولت باراک اوباما، رییس‌‌‌جمهور منتخب، سپرده می‌‌‌‌‌شود.

رایس گفت که بوش رییس‌‌‌جمهور کنونی آمریکا «در اصول» با گشایش دفتر حافظ منافع آمریکا در تهران موافقت کرده بود.

وجود چنین بحثی در دولت بوش ابتدا پنجم تیرماه سال‌جاری توسط مقاله‌‌نویس واشنگتن پست، فرد ‌‌هایات، در ستون آزاد این روزنامه فاش شد و به گزارش‌‌های متعددی درباره آن دامن زد که واکنش‌‌های مختلفی را از سوی مقام‌‌های ایران ‌به دنبال داشت.

موضع رسمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دولت محمود احمدی‌‌‌نژاد رییس‌‌‌جمهور ایران این بود که اگر چنین طرحی ارائه شود، «با نظر مثبت» بررسی خواهد شد. اما علی لاریجانی رییس مجلس چنین طرحی را «شایعه فریبکارانه» و «موذیانه» توصیف کرده بود. این درحالی است که رایس تایید کرده است که هرچند دولت بوش مکانیسم گشایش چنین دفتری را بررسی کرده بود، اما هرگز در این باره با دولت ایران تماس نگرفت.

رایس روز چهارشنبه گفت: در این مقطع، فکر می‌‌‌‌‌کنم بهتر است که این تصمیم به دولت بعدی واگذار شود.مقام‌‌های دولت بوش در ماه‌‌های اخیر چه در خفا و در گفت‌وگو با رسانه‌‌‌ها هنگام بحث درباره دفتر حفاظت منافع و چه به طور علنی آشکار کرده بودند که یکی از خطوط اصلی سیاست‌‌های آنها مقابل ایران افزایش تماس‌‌های مردمی‌‌‌‌‌‌با این کشور است. هدف از گشایش دفتر حفاظت منافع نیز عمدتا همین موضوع اعلام شد. وزیر خارجه آمریکا نیز در گفته‌‌های تازه خود به مقایسه چنین دفتری با بخش حافظ منافع آمریکا در کوبا پرداخت و گفت که هدف آن در درجه اول توسعه تماس‌‌های مستقیم با مردم ایران و صدور ویزا برای ایرانی‌‌هایی است که قصد دارند به آمریکا سفر کنند. رایس در مورد علل تاخیر و نهایتا انصراف از چنین گامی‌‌‌‌‌گفت که دولت بوش امیدوار بود طرح را عملی کند، اما تحولات گوناگون از جمله جنگ روسیه با گرجستان در ماه اوت آن را غیرعملی کرد.

آسوشیتدپرس اوایل اکتبر به نقل از مقام‌‌های دولت بوش که از آنها نام برده نشد، گزارش داده بود که این طرح کنار گذاشته شده است چرا که نسبت به تاثیر این تصمیم بر انتخابات آمریکا نگرانی وجود داشت.آمریکا روابط دیپلماتیک خود با ‌‌‌جمهوری اسلامی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌را در آوریل سال ۱۹۸۰ قطع کرد و از آوریل سال ۱۹۸۱، ارتباط رسمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دیپلماتیک بین دو کشور از طریق بخش حفاظت از منافع آمریکا در سفارت سوئیس در تهران و بخش حفاظت از منافع ایران در سفارت پاکستان در واشنگتن صورت می‌‌‌‌‌گیرد، در حالی‌که دفتر حفاظت از منافع ایران در واشنگتن کارمندان ایرانی دارد و به امور کنسولی از جمله صدور روادید نیز رسیدگی می‌‌‌‌‌کند، بخش حفاظت از منافع آمریکا در تهران کارمندان آمریکایی ندارد و خدماتی که ارائه می‌‌‌‌‌دهد شامل صدور روادید نیست و شهروندان ایرانی برای این منظور به سفارتخانه‌‌های ایالات متحده در سایر کشورها مراجعه می‌‌‌‌‌کنند. رایس در عین حال درباره این‌که ایران در حال حاضر بیش از ۵۰۰۰ سانتریفیوژ دارد، ابراز تردید کرد. رضا آقا‌زاده، رییس سازمان انرژی اتمی‌‌‌‌‌‌ایران روز چهارشنبه گفته بود که ایران در حال حاضر بیش از ۵۰۰۰ سانتریفیوژ فعال برای غنی‌‌سازی اورانیوم دارد. گزارش پیشین آژانس بین‌‌‌‌المللی انرژی اتمی‌‌‌‌‌‌گفته بود که ایران ۳۸۲۰ سانتریفیوژ در حال فعالیت و ۲۱۳۲ سانتریفیوژ در حال نصب و آزمایش دارد. رایس گفت: واضح است که کسی نمی‌تواند تصویری روشن از ایرانی‌ها در خصوص این مسائل داشته باشد؛ بنابراین ما بر آژانس بین‌‌‌‌المللی انرژی اتمی‌‌‌‌‌‌تکیه می‌‌‌‌‌‌کنیم. وی همچنین کوشید تا پرتاب دومین راکت ایران به فضا را کم اهمیت جلوه دهد و گفت: ببینید ایرانی‌ها همیشه چیزهایی پرتاب می‌کنند. امیدوار بودم به جای آن می‌کوشیدند و در جهت منزوی نبودن در سیستم بین‌‌‌‌المللی کار کنند. رایس ادامه داد: ایران از مدت‌ها قبل به دنبال آن بوده است که نیرویی مهم در منطقه باشد، اما فکر نمی‌کنم کسی در رابطه با توازن قدرت در خلیج‌فارس ابهامی‌ ‌‌‌‌‌داشته باشد و بر اهمیت توافقات تسلیحاتی مهم که آمریکا در سال‌های اخیر با عربستان و امارات امضا کرده است، اشاره کرد.

تشویق اوباما به مذاکره با ایران از سوی روسیه

دنیای اقتصاد- در حالی که روابط مسکو- واشنگتن در پی بحران قفقاز از تابستان سال جاری به چالش کشیده شده و حتی پیامدهای آن صف‌آرایی بلوک غرب و شرق در جنگ سرد را تداعی کرده است، مقام‌های روسیه از باراک اوباما رییس‌جمهور منتخب آمریکا خواسته‌اند تا روابط خود با ایران را عادی کرده و بر سر مساله هسته‌ای تهران با این کشور به توافق دست یابد. سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه در گفت‌وگو با شبکه خبری بلومبرگ نامه احمدی‌نژاد به اوباما را نشانه «خوشایندی از نیات ایران برای گشودن صفحه‌ای تازه در رابطه با آمریکا» خوانده و اظهار کرده است که روسیه امیدوار است، دولت جدید آمریکا درک کند که هیچ جایگزینی برای گفت‌وگوهای سیاسی در تمام سطوح با ایران وجود ندارد. وی در پاسخ به این سوال که آیا اوباما برای رسیدن به توافق هسته‌ای با تهران باید روابط خود با ایران را عادی کند، تصریح کرده است: بله، قطعا.بلومبرگ گزارش داد: مقام‌های روسی به مشاوران باراک اوبامای ۴۷ ساله نزدیک شده‌اند.

به گفته ریابکوف، روسیه این کار را از طریق سفارت خود در واشنگتن و تماس با مردمی که هوادار و اطراف اوباما هستند، انجام می‌دهد. اوباما در دوران مبارزات انتخابات ریاست جمهوری وعده داده بود که «دیپلماسی مستقیم و بدون پیش شرط» با ایران را دنبال خواهد کرد. ریابکوف با اشاره به نامه تبریک محمود احمدی‌نژاد به اوباما آن را نشانه خوشایندی از نیات ایران برای گشودن صفحه‌ای جدید در روابطش با آمریکا دانست.وی اظهار کرد: این واقعیت که ایرانی‌ها چنین اقدامی را انجام دادند و از این فرصت برای ارسال این پیام استفاده کردند، علامتی خوشایند از ذهنیت بازشان است، اما قطعا تا حدی بازتاب انتظاراتشان در رابطه با تغییر تیم واشنگتن است.